Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

I+SOLO: maďarské šlapací auto má vyjet do čtyř let

aktualizováno 
Maďarsko, to je tokajské, uherák, Balaton a guláš. Ale automobilový koncept budoucnosti? Kdo to kdy slyšel. Modrá přerostlá fazole na kolech jménem I+SOLO ale rozhodně pozornost zaslouží. Sedí v ní tři vedle sebe, pohání ji slunce nebo svaly posádky, a dokonce se může kamarádit s dalšími soly.

Solo se před letními prázdninami představilo premiérově v budapešťském muzeu modelu dopravy, v těchto dnech se s ním společnost Antro chlubí na pařížském autosalonu. Stojí až úplně na konci poslední haly ve stánku, kterého si všimnete na první pohled, je totiž celý recyklovatelný. Postavili ho ze dřeva a kartonu.

Na pařížském autosalonu tvrdí, že už mají investory pro sériovou výrobu. A jak ta věc z budoucnosti vlastně funguje? Uvnitř sedí trojice cestujících vedle sebe, sedadlo řidiče je pouze lehce posunuté vpřed, pro lepší výhled. 

O pohon se stará čtveřice elektromotorů ukrytých za jednotlivými koly. Lithium-iontové baterie napájí fotovoltaické články na střeše a při brzdění sbírají energii rekuperací. Pouze s tím ale solo nevystačí na delší než pětadvacetikilometrovou jízdu. Takže přichází na řadu svaly posádky.

Všichni tři cestující před sebou mají dva pedály, když chtějí jet, musí dobíjet akumulátory šlapáním. Prý to opravdu funguje, solo umí jet na lidský a sluneční pohon až padesátikilometrovou rychlostí.

Když se jede mimo město, jde do práce malý spalovací motor, který umí spalovat benzin, ethanol, případně jiná biopaliva. Na stokilometrovou vyjížďku mu bude stačit 1,8 litru paliva. 270kilové přibližovadlo budoucnosti s délkou 312 centimetrů a šířkou 1,92 metru pak umí uhánět až stočtyřicítkou. Pro úsporu hmotnosti je celý rám auta vyrobený z uhlíkového kompozitu, v zájmu úspory paliva se šlechtila také aerodynamika (Cx<0,22).

Maďarský koncept I+SOLO

Řidič má před sebou jakýsi hybrid volantu a řídítek. Rukojeti mají otočná madla, jaká známe třeba z motorky. Jednou rukou se brzdí, druhou se přidává "plyn".

Další specialitou sola je možnost vyjet na výlet v šesti. Dvě sola se spojí zády k sobě v jedno I+DUO (prý to netrvá déle než 10 minut) a jede se. Jen se šestičlenná společnost musí dohodnout, na kterou stranu se pojede...

Bláznivá šlapací budoucnost na maďarský způsob je prý vzdálená jen čtyři roky. Plánovaná cena má být kolem 12 tisíc eur.

Maďarský koncept I+SOLO

Autor:




Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Škoda Fabia 1.2 TSI 63 kW
Jaká je Škoda Fabia 1.2 TSI?

Podívali jsme se na zoubek ojeté Fabii s motorizací 1.2 TSI o výkonu 63 kW ve výbavě SPORT. Na co si dát pozor a kam se auto hodí?  celý článek

Další z rubriky

Peugeot Pick Up
Autofotka týdne: Peugeot má auto pro Afriku, je to starý nissan z Číny

Peugeot Pick Up je možná jeden z nejbizarnějších přírůstků mezi autonovinkami letošního roku. Francouzská automobilka se s ním chce ve velkém stylu vrátit na...  celý článek

Audi A8 při světové premiéře v Barceloně
Nové Audi A8 je nejmodernější auto světa, už jsme v něm seděli

Auto pro pány ředitele, prezidenty, celebrity - Audi A8 je výstavní skříň moderních technologií německé značky. Model patřící společně s BMW řady 7 a...  celý článek

Nový facelift Škoda Rapid Spaceback
Vylepšený rapid je venku: tříválcové TSI a internet na palubě

Rapid se po pěti letech dočkává faceliftu. Škoda představuje oficiálně první fotky a informace. Obě karosářské verze rapidu liftback i spaceback (hatchback)...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.