Rakouský dopravní policista při kontrole rychlosti na dálnici A1 (ilustrační...

Rakouský dopravní policista při kontrole rychlosti na dálnici A1 (ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

Za překročení rychlosti v Rakousku odebírají klíčky

  • 681
Rakouskou specialitou jsou takzvané IG-L zóny. Úseky se sníženou rychlostí kvůli omezení emisní zátěže nejsou na rakouských dálnicích novinkou. Kromě vyšších pokut však nově hrozí zákaz další jízdy.

Zóny mají snížit množství emisí z projíždějících vozidel (Immissionsschutzgesetz-Luft, zkratka IG-L). Pokud v daném úseku pojedete rychleji, kromě pokuty za překročení rychlosti hrozí ještě další pokuta za znečišťování životního prostředí, která je až dva tisíce eur.

Úseky IG-L

A1 Linz - Enns (13 km) - dynamický režim (dle situace)

A1 Salzburg-Nord - Knoten Walserberg (10 km) - dynamický

A2 Sinabelkirchen - Lieboch (43 km) - dynamický

A9 Deutschfeistritz - Leibnitz (49 km) - dynamický

A10 Knoten Salzburg - Golling (28 km) - dynamický

A12 Kufstein - Zirl (92 km) - permanentní režim

A12 Imst - Zams (14 km) - permanentní

A14 Feldkirch-Nord (1 km) - permanentní

Od letoška jsou pak postihy ještě drsnější. „Pokud pojedete více, než vám dovolují předpisy v IG-L zóně v Rakousku a zastaví vás za tento přečin policie, hrozí vám pokuta, ale nově i zákaz další jízdy. Policie tento zákaz řeší odebráním klíčků od vozidla nebo umístěním botičky na kolo vozidla,“ varuje výletníky, kteří nyní hlavně míří do Alp na lyžovačku Petr Vomáčka z ÚAMK.

„Prozatím zjišťujeme bližší informace. Pravomoc znehybnit auto mají mít správci silnic a dálnic, kteří dodržování povolené rychlosti v těchto úsecích kontrolují. Auto budou moci znehybnit na 24 hodin za jakékoliv překročení maximální povolené rychlosti,“ upřesňuje pro iDNES.cz Petr Vomáčka.

Maximální povolená rychlost na rakouských dálnicích je 130 km/h. IG-L ovšem omezuje kvůli ekologii rychlost na 100, případně až na 80 km/h. Omezení rychlosti aktivně kontrolují policejní hlídky a je stanoveno kvůli ekologii a hluku v závislosti na kvalitě ovzduší a počasí v okolí této komunikace.

Rakousko postupně zóny IG-L rozšiřuje. Policii se prý tento systém osvědčuje a nehodovost se podle sledování snížila až o 50 %.