Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Indiánskému mladíkovi žádná neodolá. Jeho kouzlu propadne i drsňák

aktualizováno 
Po úspěšném comebacku navozeném modelem Chief, který odkazuje hlavně na tradice předků, představila společnost Polaris na letošní Sturgis Rally mladou krev. Dospívajícího válečníka tím vyslali na zkoušku mužnosti rovnou do jámy lvové. Po mnoha kilometrech v jeho sedle zcela rozumím tomu, proč obstál na jedničku.

Indian Scout | foto: Jan Altnerpro iDNES.cz

Na první pohled na typickém motoru V-Twin chybí žebra vzduchového chlazení a místo toho jsou z obou stran na válcích umístěna leštěná loga značky. Mladík je totiž chlazen vodou. Do jeho hliníkového rámu je před motorem vestavěn vodní chladič. Designéři ale odvedli perfektní práci a tuhle nevzhlednou žebrovanou placku zastavěli do motorky takovým způsobem, že linie rámu není nijak narušena.

Bratr pro individualisty

Celková silueta motorky je neuvěřitelně nízká, a tak jezdec z mašiny tak trochu trčí. Po prvním usednutí do sedla, které je pouhých 635 mm nad zemí, mám pocit, jako bych obkročmo seděl na tělocvičné lavici. Pocit jistoty a vlády nad mašinou je tím umocněn na maximum. Ergonomie řídítek a stupaček je promyšleně uspořádána a tělo jezdce netrpí ani na hodně dlouhém výletu.

Fotogalerie

Malý kulatý světlomet dokáže v noci osvítit cestu až překvapivě dobře. Veškeré údaje potřebné k jízdě poskytuje jezdci jeden kulatý budík s červeně podsvíceným ciferníkem a nezbytným rudým logem značky. Ostatně, logem v různých podobách se na téhle mašině rozhodně nešetřilo. Stejně jako na jeho velkých bratrech nenajdete logo Indian asi jenom na vnitřní straně nádrže. Ale ruuku do ohně bych za to nedal.

Přestože zpětná zrcátka na první pohled působí dojmem, že motorku mají spíš zdobit, plní svou funkci bez výhrad. Analogová část budíku ukazuje rychlost v kilometrech za hodinu a dá se přepnout i na míle. Rozměrný LCD displej vsazený do spodní části kulatého budíku ukazuje zbytek jízdních údajů. Kromě těch běžných lze vyvolat i hodnotu spotřeby nebo dojezd. Největší zábava je však s módem otáčkoměr. Hodnota otáček motoru se pak zobrazuje v číselné podobě uprostřed displeje.

Indian Scout svádí svou postavou k hodně svérázným fotkám. Motiv jako na puzzle s názvem Osamělý kovboj.

Ostře řezaná kapkovitá nádrž o objemu dvanáct a půl litru se svažuje k jedinému sedlu vyvedenému v efektní světle hnědé povrchové úpravě. Scout je totiž určen individualistům. Pro jistotu tady nejsou ani zadní stupačky. Zadní kolo kryje hluboký blatník, na jeho konci svítí ledkové červené světlo, kombinované s brzdovkou. Spínací skříňka je pěkně postaru z levé strany mezi hlavami válců. Kdo chce zamknout řídítka, musí použít zvláštní zámeček z boku na krku řízení. Jako kdysi u pionýra.

Může se hodit

Potřebujete skůtr do města nebo čtyřkolku do terénu? Vyberte si ze všech kategorií motocyklů na Automodul.cz.

Pravou stranu motorky zdobí chromované výfukové svody zakončené dlouhými válcovými koncovkami s matně černými víčky. Testovaný kousek je vlastně celý lakovaný matnou černou. K dispozici je ještě povrchová úprava Silver Smoke, Black Smoke a typická indiánská rudá.

Mrštný bojovník

Motor mladého válečníka je nabitý moderními technologiemi. Válce svírají úhel 60 stupňů, objem motoru je 1 133 kubíků s kompresním poměrem 10,7:1. V hlavách kmitají čtyři ventily na válec poháněné řetízkem.

Dvěstěpadesátikilovou mašinu žene motor vpřed silou rovných sta koní. Ovšem to nejpříjemnější, co tohle zbrusu nové srdce malého indiána poskytuje, je nádherně probíhající krouťák. Při maximální hodnotě 97,7 Nm těsně před hodnotou šest tisíc otáček si po městě můžete jen tak brblat klidně na pětku. On se na vás zlobit nebude. V obrovském rozmezí od zhruba 2 400 otáček až téměř do konce je křivka průběhu kroutícího momentu v podstatě beze změn. Podlouhlé koncovky výfuku doprovázejí jeho zátah basovým doprovodem, navozujícím stoprocentní pohodu kdekoli, kam se indián hne.

Navzdory rustikálnímu vzhledu je Indian Scout mimořádně mrštný. Má to na svědomí především již zmíněné nízko položené těžiště a odlehčený rám ze slitin hliníku. V nezvyklém úhlu položené zadní tlumiče nejenom dobře vypadají, ale také odvádějí velmi slušnou práci. Ve společnosti temného válečníka jsme strávili několik tisíc kilometrů, zdaleka nejvíc ze všech letošních testovaný biků, a za celou tu dobu jsme jeho podvozek do úzkých nedostali.

Ono je to také trochu v tom, že scout nepatří tak úplně do kategorie motorek, na kterých se jezdci vydávají hledat limity. V klikatých alpských soutěskách, stejně jako ve středočeské pahorkatině nedaleko Prahy, jsme měli mnohokrát možnost prověřit obratnost podvozku i motoru a celek vždy s rezervou obstál. A to stačí.

Horor nikdy nepřipustí

Stejně tak na celou motorku stačí dva brzdové kotouče, vepředu i vzadu o stejném průměru 298 milimetrů. Další cestovatelskou vychytávkou je gumový řemen s karbonovými vlákny, který přenáší sílu motoru na zadní kolo. Systém totálně bez údržby, jednodušší už asi není. A to není všechno. Méně zkušeným jezdcům toto uspořádání dokáže prominout i nějaké to nepřesné zařazení, které by řetěz potrestal rázným škubnutím celého stroje.

Sekundární převod je svěřen ozubenému řemenu s kevlarovými vlákny.

Sekundární převod je svěřen ozubenému řemenu s kevlarovými vlákny.

Jako za stara. Spínací skříňka je mezi hlavami válců.

Jako za stara. Spínací skříňka je mezi hlavami válců.

Stejně jako brzdové kotouče i obě litá kola mají totožný průměr 16 palců. Odlišují se jen tloušťkou gumy. Vpředu se odvaluje stotřicítka a to je hodně úctyhodný rozměr, který mnohé motorky vozí motorek spíš vzadu. Ani tenhle gumový válec ale nebrání mašině čitelně a ochotně se překlápět z jedné zatáčky do druhé a třeba si i rozverně drbnout stupačkou o zem. Zadní kolo je pak obuté do stopadesátky.

Tvůrci motorky jsou na svůj produkt opravdu pyšní a tak nápisy Indian najdete i na bocích gum. Kdo se do nápisů na pneumatikách začte trochu víc, zjistí, že výrobcem je tchajwanská Kenda. A tím i rozluští hádanku, kdo nastavuje Scoutovi jediný citelný limit. Gumy jsou až nepříjemně tvrdé a podsaditá mašina si díky tomu někdy trochu poskočí. Na to je třeba si pár kilometrů zvykat. Naproti tomu pohodový podvozek dokáže většinu neduhů včas zlikvidovat. Nejvíc ale vlastnosti pneumatik prověřila jízda do Alp, kdy z bezmála čtyřsetkilometrové štreky dobrou polovinu hodně hustě propršelo. Indiánské Kendy držely a žádný horor se nekonal.

Temperament pro muže i pro ženy

Nasednout do sedla je díky konstrukci motorky jednodušší, než se svalit do pohovky. Startuji ten basový koncert pod sebou. Studený start vyžene otáčky mírně nahoru, ale hned jak se motor trochu prohřeje, začne se véčko líně rozvalovat. Se skromným cvaknutím, ale úplně najisto zapadne jednička. Spojka s mechanickým lanovodem je na první omak trochu tužší, ale jde o zvyk. Koneckonců velkou část testu obsluhovala spojku zástupkyně něžného pohlaví a neslyšeli jsme jedinou výtku.

Vyzkoušeli jsme Indian Scout v redakčním testu.

Stejně ochotně jako první rychlostní stupeň spolupracuje celá převodovka. Jednička a dvojka jsou trochu kratší, zbytek kvaltů už nechá véčko pěkně roztočit. V kompletním rozsahu otáček je projev motoru příjemný, bez mravenčení nebo vibrací. Městem se indián pronese s grácií velkého náčelníka. Za hranicemi města odhazujeme indiánský poker face a s puberťáckým zápalem skáčeme z jedné zatáčky do druhé.

Do rovinek mašina vyráží jako matně černý panter. Motor vyniká velkou pružností a je schopen přizpůsobit se skoro každé situaci. Svým vzhledem navozuje scout dojem líného cruiseru, ale ve skutečnosti je schopen hodně sportovní jízdy. Nulová ochrana jezdce před větrem působí jako přirozený omezovač. Hranice divočiny přirozeným způsobem končí povolenými rychlostními limity. Cokoli nad je bojem o přežití a obrovský fun faktor indiána se pomalu vytrácí se sílícím náporem větru. Je otázka, jestli takový styl jízdy někdo od téhle mašiny vlastně očekává. Napříč jízdními styly ubývá benzín z nádrže rychlostí 5,1 litru na sto kilometrů. Indiáni si vždy vystačili s málem a scout není v tomto směru výjimkou.

Chvilka pro zapózování do objektivu

Díky všem svým zmíněným vlastnostem poskytne šlachovitý mladík perfektní společnost na cestách například motocyklistkám. Abychom toto tvrzení vyzkoušeli, přibrali jsme na několikadenní cestu kolegyni, jejíž dosavadní motocyklové zaměření bylo na hony vzdáleno mašinám v cruiser stylu. Seznamování provázela mírná nedůvěra. Asi v polovině testu už měl scout svou přezdívku a na konci to už bylo hodně těžké loučení. Prostě to funguje.

Nejmenší indián má bezpochyby velkou dávku charizmatu. Pokud jej někde zaparkujete, lhostejno jestli doma nebo v zahraničí, buďte si jistí, že si své diváky rychle najde. Mnohokrát jsme měli možnost zaparkovat po boku strojů hodně zvučných jmen, ale nakonec stejně sklidil obdiv přihlížejících jenom mladík z Wyomingu.

V porovnání s konkurenčními stroji jej trochu handicapuje pořizovací cena, která v případě testovaného motocyklu bezmála atakuje hranici čtyř set tisíc korun. Pokud ale porovnáme jeho cenu se staršími a silnějšími bratry, je tato piha na kráse vlastně i ospravedlnitelná. Indian Scout je výjimečnou motorkou nesoucí hodně slavné jméno, kterému rozhodně nedělá ostudu. A za výjimečnost se stále ještě platí.

Indian Scout

Typ motoru: kapalinou chlazený V-TWIN 60°
Objem: 1 130 CCM
Vrtání x zdvih: 99 mm x 73,6mm
Kompresní poměr: 10,7:1
Ventilový rozvod: OHC
Palivový systém: elektronické vstřikování paliva
Kapacita palivové nádrže: 12,5 l
Spojka: mokrá, vícelamelová
Převodovka: 6ti stupňová
Pohon: řemen zpevněný karbonovými vlákny
Výkon: 100 hp
Točivý moment: 97.7 Nm při 5 900 ot/min

Rozměry
Délka: 2 311 mm
Šířka: 880 mm
Výška: 1 207 mm
Výška sedadla: 635 mm
Rozvor: 1 562 mm
Světlá výška: 135 mm

Zavěšení
Přední vidlice: teleskopická vidlice 120 mm (4,7")
Zadní tlumič: dvojité tlumiče 76 mm (3,0")

Cena testovaného motocyklu: 15 480 USD (371 520 Kč)

Autoři:






Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Namrzlé auto se sněhovou čepicí nesmí na silnici, policie bude přísná

Dopravní nehody způsobené padajícím ledem z návěsů kamionů evidují policisté v kraji každý rok. Letošní novela zákona přitom zakazuje řídit vozidlo, na kterém...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Evropa popotahuje Česko za laxnost při trestání VW za dieselgate

Evropská komise oznámila, že otevře řízení pro nesplnění povinnosti proti sedmi členským státům v souvislosti s kauzou dieselgate, mezi hříšníky je i Česká...  celý článek

Výrobní linka automobilky Volkswagen ve Wolfsburgu.
Korejci dál dusí VW za dieselgate. Rekordně pokutovali klamavou reklamu

Jihokorejský regulační úřad FTC se rozhodl vyměřit německé automobilce Volkswagen rekordní pokutu 37,3 miliardy wonů, v přepočtu zhruba 800 milionů korun, za...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.