Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Indická automobilka Tata kvůli virové nákaze změní název vozu Zica

  11:47aktualizováno  11:47
Indická automobilka Tata Motors oznámila, že změní název svého nového malého osobního automobilu Zica, protože připomíná jméno virové nákazy postihující nyní Latinskou Ameriku.

Tata Zica pravděpodobně bude muset změnit své jméno. | foto: autocarindia.com

V pondělí vyhlásila Světová zdravotnická organizace (WHO) kvůli nemoci Zika celosvětový stav nouze. V úterý pak oznámila případy nakažení na svém území Austrálie a také Thajsko. Proti viru zika, který se přenáší převážně komářím bodnutím, dosud neexistuje účinný lék ani vakcína a zatím nebyl potvrzen ani jeden případ přenosu z člověka na člověka.

V souvislosti s touto nákazou řeší nezvyklý problém automobilka Tata Motors, která dnes na autosalonu na předměstí metropole Dillí představí jeden ze svých nových modelů. Jeho název Zica je zkratkovým slovem z výrazů „zippy“ a „car“, tedy energický a auto.

Firma ve svém prohlášení uvedla, že na výstavě označení auta ještě zůstane, ale během několika týdnů bude oznámeno nové jméno. Společnost vysvětlila, že se rozhodla automobil přejmenovat s ohledem na útrapy, které virus zika působí v řadě států.

Vybrat jméno pro nový model je přitom stále těžší. Se stále větším počtem modelů na globálním trhu se rychle snižuje počet vhodných jmen. „Pravdou je, že jen těžko najdete jméno nebo písmeno, které by už nepoužil nějaký jiný výrobce,“ říká Johan de Nysschen, prezident Infiniti.

Některé automobilky proto na hledání nových názvů používají zákaznické ankety (např. Lada Granta), nebo se vracejí k osvědčeným názvům z minulosti (Škoda Superb). Další výrobci začali místo jmen používat jen jednoduchá písmena. Přečtěte si: automobilky mají zaregistrováno 800 tisíc názvů modelů

S novým jménem navíc výrazně narůstají také náklady. Prezident poradenské společnosti ALG Larry Domonique například tvrdí, že představení nového modelu vyjde výrobce na zhruba 100 milionů dolarů (necelé dvě miliardy korun). Při použití zcela nového názvu modelu je přitom tato částka dvojnásobná.

Trable se jmény

Problémy se jménem s sebou přináší i globální trh, který umožňuje výrobcům expandovat po celém světě. Takže musí hledat jména, která jsou použitelná všude. Roli hraje také internet, kde zákazníci hledají modely značek na vyhledávačích, ale jejich názvy se na některých světadílech mění. I proto se snaží automobilky své modely a jejich jména globalizovat.

V marketingovém oddělení také musí pečlivě kontrolovat všechny možné slovníky, aby v určité zemi nezpůsobil nový název pohromu. Často uváděným příkladem v moderních marketingových knížkách bývá příběh Chevroletu Nova. Vypráví se, že se špatně prodával na trzích v Mexiku a Venezuele, protože Nova připomíná slovní spojení No va, které by se dalo přeložit jako nepojízdný. Nicméně jde o pověru, protože model byl v obou zemích poměrně oblíbený a ve Venezuele dokonce překonal všechna očekávání výrobce. Slovní spojení Nova si nikdo ze zákazníků v podobném smyslu nevykládal, v Mexiku navíc funguje i stejnojmenný prodejce benzinu.

Úplně nejznámější je potíž Mitsubishi s jeho nejslavnějším modelem. Velký teréňák Pajero se vyrábí už v několikáté generaci a automobilka hodně pracovala na tom, aby se toto jméno stalo pojmem mezi offroadisty. Japonci si však nezjistili, že ve španělštině, kterou mluví velký kus světa, má slovo pajero význam, který majitelům po chuti zrovna není (znamená to „onanista“). Na španělsky mluvících trzích se tak auto prodává pod jménem Montero.

Identický problém řešil Buick s modelem Lacrosse. Pro svůj sedan si vybral slovo se stejným významem jako u terénního mitsubishi, ale v tomto případě ve francouzštině.

Autoři: ,




Nejčtenější

Ještě kožený volant. Po nasazení airbagu zbývá zacvaknout středový kryt
Ukliďte si v autě, volant je špinavější než záchodové prkénko

Obecně se ví, že interiér vozu není zrovna nejčistší místo, ve kterém se pohybujeme. Nová studie specialistů čištění aut to potvrzuje. Automobil je zamořený...  celý článek

Pagani Huayra
OBRAZEM: Bůh větru je v Česku, stojí 48 milionů

Toto automobilové veledílo je ve střední a východní Evropě jediné. Jmenuje se Pagani Huayra a bude hlavní hvězdou letošního ročníku motoristické slavnost...  celý článek

Magistrátní kampaň odrazuje řidiče od nákupu SUV
Hon na SUV: jak ubližují velká auta Praze, vysvětlí muž z magistrátu

Nekupujte SUV, nabádá pražský magistrát řidiče v kampani Čistou stopou Prahou, kterou spustil loni na jaře. Kontroverzní video, která má odradit od jízdy...  celý článek

Mazda CX-5
Mazda CX-5 patří k nejpovedenějším SUV, ale v Praze tohle auto nechtějí

Tichý motor, živé reakce na plyn a kultivovaná lehkost při průjezdu zatáček – to je nová Mazda CX-5 v základním provedení s pohonem předních kol, které jsme...  celý článek

Výtluk na silnici ve Zruči u Plzně.
Jedinečná příležitost pro české silničáře: asfalt, který se sám opraví

Nizozemští vědci řeší problém českých silnic, chtějí předcházet výtlukům. Do asfaltu zamýšlí dávat speciální ocelová vlákna, do betonu přijdou bakterie, které...  celý článek

Toyota Aygo 1.0 Vvt-I 51kW KLIMA, ČR
Toyota Aygo 1.0 Vvt-I 51kW KLIMA, ČR

r.v. 2015, naj. 130 000 km, benzín
139 900 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.