Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Indická automobilka Tata kvůli virové nákaze změní název vozu Zica

  11:47aktualizováno  11:47
Indická automobilka Tata Motors oznámila, že změní název svého nového malého osobního automobilu Zica, protože připomíná jméno virové nákazy postihující nyní Latinskou Ameriku.

Tata Zica pravděpodobně bude muset změnit své jméno. | foto: autocarindia.com

V pondělí vyhlásila Světová zdravotnická organizace (WHO) kvůli nemoci Zika celosvětový stav nouze. V úterý pak oznámila případy nakažení na svém území Austrálie a také Thajsko. Proti viru zika, který se přenáší převážně komářím bodnutím, dosud neexistuje účinný lék ani vakcína a zatím nebyl potvrzen ani jeden případ přenosu z člověka na člověka.

V souvislosti s touto nákazou řeší nezvyklý problém automobilka Tata Motors, která dnes na autosalonu na předměstí metropole Dillí představí jeden ze svých nových modelů. Jeho název Zica je zkratkovým slovem z výrazů „zippy“ a „car“, tedy energický a auto.

Firma ve svém prohlášení uvedla, že na výstavě označení auta ještě zůstane, ale během několika týdnů bude oznámeno nové jméno. Společnost vysvětlila, že se rozhodla automobil přejmenovat s ohledem na útrapy, které virus zika působí v řadě států.

Vybrat jméno pro nový model je přitom stále těžší. Se stále větším počtem modelů na globálním trhu se rychle snižuje počet vhodných jmen. „Pravdou je, že jen těžko najdete jméno nebo písmeno, které by už nepoužil nějaký jiný výrobce,“ říká Johan de Nysschen, prezident Infiniti.

Některé automobilky proto na hledání nových názvů používají zákaznické ankety (např. Lada Granta), nebo se vracejí k osvědčeným názvům z minulosti (Škoda Superb). Další výrobci začali místo jmen používat jen jednoduchá písmena. Přečtěte si: automobilky mají zaregistrováno 800 tisíc názvů modelů

S novým jménem navíc výrazně narůstají také náklady. Prezident poradenské společnosti ALG Larry Domonique například tvrdí, že představení nového modelu vyjde výrobce na zhruba 100 milionů dolarů (necelé dvě miliardy korun). Při použití zcela nového názvu modelu je přitom tato částka dvojnásobná.

Trable se jmény

Problémy se jménem s sebou přináší i globální trh, který umožňuje výrobcům expandovat po celém světě. Takže musí hledat jména, která jsou použitelná všude. Roli hraje také internet, kde zákazníci hledají modely značek na vyhledávačích, ale jejich názvy se na některých světadílech mění. I proto se snaží automobilky své modely a jejich jména globalizovat.

V marketingovém oddělení také musí pečlivě kontrolovat všechny možné slovníky, aby v určité zemi nezpůsobil nový název pohromu. Často uváděným příkladem v moderních marketingových knížkách bývá příběh Chevroletu Nova. Vypráví se, že se špatně prodával na trzích v Mexiku a Venezuele, protože Nova připomíná slovní spojení No va, které by se dalo přeložit jako nepojízdný. Nicméně jde o pověru, protože model byl v obou zemích poměrně oblíbený a ve Venezuele dokonce překonal všechna očekávání výrobce. Slovní spojení Nova si nikdo ze zákazníků v podobném smyslu nevykládal, v Mexiku navíc funguje i stejnojmenný prodejce benzinu.

Úplně nejznámější je potíž Mitsubishi s jeho nejslavnějším modelem. Velký teréňák Pajero se vyrábí už v několikáté generaci a automobilka hodně pracovala na tom, aby se toto jméno stalo pojmem mezi offroadisty. Japonci si však nezjistili, že ve španělštině, kterou mluví velký kus světa, má slovo pajero význam, který majitelům po chuti zrovna není (znamená to „onanista“). Na španělsky mluvících trzích se tak auto prodává pod jménem Montero.

Identický problém řešil Buick s modelem Lacrosse. Pro svůj sedan si vybral slovo se stejným významem jako u terénního mitsubishi, ale v tomto případě ve francouzštině.

Autoři: ,




Nejčtenější

Lochkovský tunel je součást jižní části Pražského okruhu. (Ilustrační snímek)
Jízda v tunelu: Pětina řidičů zápasí s úzkostí a řídí nepředvídatelně

Síť evropských dálnic je protkaná tisícovkami tunelů. Podle expertů nehrozí v tunelu vyšší riziko nehody, nezbytné je ovšem striktní dodržování rychlostních...  celý článek

František Šťastný na Grand Prix Československa v roce 1958
Lepšího závodníka Česko nemělo. Frantovi Šťastnému by bylo devadesát

V listopadu letošního roku uplyne 90 let od narození českého motocyklového závodníka století, Františka Šťastného. Pamětníci a motorističtí fanoušci si však...  celý článek

Opel Astra Sports Tourer
Opel se brání obvinění z manipulace s prodejními čísly

Němci se diví něčemu, co je v Česku běžnou praxí. Opel čelí v Německu tlaku kvůli tomu, že pro dosažení vyššího tržního podílu zahrnoval do svých prodejních...  celý článek

Opel Insignia
Nová insignia v testu: velký opel nabídne náramné svezení

Evropská komise před pár dny schválila převzetí Opelu koncernem PSA. A Francouzi si mnou ruce, v insignii dostali skvělé auto, které je rovnocenným konkurentem...  celý článek

Rolls-Royce VISION NEXT 100 (103EX)
Británie od roku 2040 zakáže prodej benzinových a naftových aut

Britská vláda chce od roku 2040 zakázat prodej aut s benzinovým či naftovým motorem. V té době už by měly být všechny vozy na britských silnicích plně...  celý článek

Další z rubriky

Crashtest dětských autosedaček
Test upozornil na dvě nebezpečné autosedačky, jedna katapultovala dítě

Při nárazových zkouškách dětských autosedaček odhalil německý autoklub ADAC dvě smrtelně nebezpečné autosedačky. Jedna z testovaných katapultovala dítě při...  celý článek

Rolls-Royce VISION NEXT 100 (103EX)
Británie od roku 2040 zakáže prodej benzinových a naftových aut

Britská vláda chce od roku 2040 zakázat prodej aut s benzinovým či naftovým motorem. V té době už by měly být všechny vozy na britských silnicích plně...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Na dovolené ve Francii pozor, pokuta za vámi dorazí do Česka

Francie a Česká republika začnou ode dneška sdílet informace o dopravních přestupcích, informovalo francouzské ministerstvo vnitra. K českým řidičům, kteří se...  celý článek

Volvo V60 D4 R-Design 1.maj.
Volvo V60 D4 R-Design 1.maj.

r.v. 2015, naj. 72 683 km, diesel
559 999 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.