Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Indická automobilka Tata kvůli virové nákaze změní název vozu Zica

  11:47aktualizováno  11:47
Indická automobilka Tata Motors oznámila, že změní název svého nového malého osobního automobilu Zica, protože připomíná jméno virové nákazy postihující nyní Latinskou Ameriku.

Tata Zica pravděpodobně bude muset změnit své jméno. | foto: autocarindia.com

V pondělí vyhlásila Světová zdravotnická organizace (WHO) kvůli nemoci Zika celosvětový stav nouze. V úterý pak oznámila případy nakažení na svém území Austrálie a také Thajsko. Proti viru zika, který se přenáší převážně komářím bodnutím, dosud neexistuje účinný lék ani vakcína a zatím nebyl potvrzen ani jeden případ přenosu z člověka na člověka.

V souvislosti s touto nákazou řeší nezvyklý problém automobilka Tata Motors, která dnes na autosalonu na předměstí metropole Dillí představí jeden ze svých nových modelů. Jeho název Zica je zkratkovým slovem z výrazů „zippy“ a „car“, tedy energický a auto.

Firma ve svém prohlášení uvedla, že na výstavě označení auta ještě zůstane, ale během několika týdnů bude oznámeno nové jméno. Společnost vysvětlila, že se rozhodla automobil přejmenovat s ohledem na útrapy, které virus zika působí v řadě států.

Vybrat jméno pro nový model je přitom stále těžší. Se stále větším počtem modelů na globálním trhu se rychle snižuje počet vhodných jmen. „Pravdou je, že jen těžko najdete jméno nebo písmeno, které by už nepoužil nějaký jiný výrobce,“ říká Johan de Nysschen, prezident Infiniti.

Některé automobilky proto na hledání nových názvů používají zákaznické ankety (např. Lada Granta), nebo se vracejí k osvědčeným názvům z minulosti (Škoda Superb). Další výrobci začali místo jmen používat jen jednoduchá písmena. Přečtěte si: automobilky mají zaregistrováno 800 tisíc názvů modelů

S novým jménem navíc výrazně narůstají také náklady. Prezident poradenské společnosti ALG Larry Domonique například tvrdí, že představení nového modelu vyjde výrobce na zhruba 100 milionů dolarů (necelé dvě miliardy korun). Při použití zcela nového názvu modelu je přitom tato částka dvojnásobná.

Trable se jmény

Problémy se jménem s sebou přináší i globální trh, který umožňuje výrobcům expandovat po celém světě. Takže musí hledat jména, která jsou použitelná všude. Roli hraje také internet, kde zákazníci hledají modely značek na vyhledávačích, ale jejich názvy se na některých světadílech mění. I proto se snaží automobilky své modely a jejich jména globalizovat.

V marketingovém oddělení také musí pečlivě kontrolovat všechny možné slovníky, aby v určité zemi nezpůsobil nový název pohromu. Často uváděným příkladem v moderních marketingových knížkách bývá příběh Chevroletu Nova. Vypráví se, že se špatně prodával na trzích v Mexiku a Venezuele, protože Nova připomíná slovní spojení No va, které by se dalo přeložit jako nepojízdný. Nicméně jde o pověru, protože model byl v obou zemích poměrně oblíbený a ve Venezuele dokonce překonal všechna očekávání výrobce. Slovní spojení Nova si nikdo ze zákazníků v podobném smyslu nevykládal, v Mexiku navíc funguje i stejnojmenný prodejce benzinu.

Úplně nejznámější je potíž Mitsubishi s jeho nejslavnějším modelem. Velký teréňák Pajero se vyrábí už v několikáté generaci a automobilka hodně pracovala na tom, aby se toto jméno stalo pojmem mezi offroadisty. Japonci si však nezjistili, že ve španělštině, kterou mluví velký kus světa, má slovo pajero význam, který majitelům po chuti zrovna není (znamená to „onanista“). Na španělsky mluvících trzích se tak auto prodává pod jménem Montero.

Identický problém řešil Buick s modelem Lacrosse. Pro svůj sedan si vybral slovo se stejným významem jako u terénního mitsubishi, ale v tomto případě ve francouzštině.

Autoři: ,




Nejčtenější

Volkswagen v září přiznal, že software umožňující manipulovat s testy emisí...
Dieselgate: německá policie nenechá opravit svá cinknutá TDI

Němečtí řidiči, kteří nenechají ze svých volkswagenů odstranit podvodný software, riskují, že neprojdou STK. Bavorská policie se však se svými 500 hlídkovými...  celý článek

Hover Ride Design Concept
Autofotka týdne: létající motocykl od BMW a Lega

Motocykl BMW R 1200 GS Adventure v podání stavebnice Lego Technic není jen pouhou hračkou, která obsahuje 603 kostiček. Je to také živoucí doklad spolupráce...  celý článek

Test nového skútru Honda SH125 v italské Florencii. Aktuální model Hondy SH se...
První jízda s Japoncem z Itálie. Honda SH potěší vychytávkami

Itálie je zemí skútrům zaslíbenou a spousta z nich se tam také vyrábí. Je to také země proslulá pro našince někdy těžko pochopitelným dopravním chaosem. Asi...  celý článek

Škoda Citigo
Jednoduché způsoby, jak zjistit, že auto není v kondici

Včasné zjištění závady u auta může ušetřit nemalé peníze. Pokud totiž některé odhalíte příliš pozdě, spustí se řetězec dalších problémů a cena opravy pak roste...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Ford chce v roce 2021 komerčně nasadit plně autonomní vůz

Automobilka Ford chce mít v roce 2021 v komerčním nasazení plně autonomní vůz, který bude schopen jezdit bez řidiče. Mohl by sloužit pro sdílené jízdy nebo...  celý článek

Další z rubriky

Silný vítr převrátil nákladnímu autu z Hulína prázdný přívěs, který zablokoval
Českem se žene fičák. Držte pevně volant a pozor na nákladní auta

V Česku fouká silný vítr, v takových chvílích je bezpečnější nevyjíždět. Když už vyjedete, uberte plyn a sledujte okolí. Nejvíce ohrožená jsou vyšší auta,...  celý článek

koncept Škoda VisionS
Škoda mění šéfa komunikace, bude to významný německý novinář

Personální změny ve Škodě nekončí. Peik von Bestenbostel odchází do Volkswagenu a nahradí ho bývalý šéfredaktor jednoho z nejslavnějších německých...  celý článek

(Ilustrační snímek)
V Česku se nejspíše bude vyvíjet nové auto pro Indii. Škoda nabere lidi

Automobilka Škoda Auto se přiblížila další velké vývojové zakázce na nové auto, která přinese výrazné rozšíření počtu zaměstnanců v Mladé Boleslavi. Pro...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.