Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Mistr zpátečka už dopředu jezdit nechce, couvá už jedenáct let

  14:00aktualizováno  14:00
Zatímco běžný člověk za svůj život najede pozpátku jen několik kilometrů, profesionální řidič z Paňdžábu si na zpátečce vybudoval svoji kariéru. S povolením úřadů tak brázdí město více než 11 let a na klasický způsob řízení už pomalu zapomněl.

Po 11 letech trpí problémy se zády a krční páteří, ale jízdy pozpátku se vzdát nehodlá. | foto: Profimedia.cz

V ulicích města Bhatinda v indickém státě Paňdžáb můžete občas zahlédnout na silnici podivína, který jezdí s houkačkou v běžném provozu pozpátku. Mistr zpátečka, jak si sám říká 33letý Harpreet Devi, tak získal mezi místními popularitu, která mu pomáhá přežít v drtivé konkurenci ostatních řidičů.

Inspirace z nouze

V dřívějších dobách se sám řadil mezi klasické vyznavače jízdy popředu, ale v roce 2003 se mu při cestě mimo město porouchal vůz a do nebližšího servisu musel dojet na zpátečku. Cena za opravu pak byla tak vysoká, že na stejný rychlostní stupeň pokračoval desítky kilometrů až domů.

Fotogalerie

I když se mu později povedlo získat peníze na opravu, dlouhá cesta mu poskytla v řízení pozpátku dostatek sebedůvěry, aby na račím způsobu jízdy vystavěl svoji řidičskou kariéru. „Chtěl jsem udělat něco nového, co nikdo předtím neviděl, tak jsem začal pozpátku jezdit profesionálně,“ říká Harpreet Devi.

Pozpátku za mírem

Převodovku svého Fiatu Premier Padmini (více o této indické legendě si přečtěte zde) změnil tak, aby v ní měl čtyři stupně pro jízdu zpět a pouze jeden dopředu. Postupně získal dostatek zkušeností, aby dokázal jezdit až osmdesátkou.

Pozpátku zvládne Harpreet Devi rychlost až 80 km/hod.

U státních úřadů si později zajistil výjimku pro jízdu pozpátku, do zadních světel namontoval klasické světlomety a při jízdě používá „houkačku“ ze sanitky, aby dokázal včas varovat chodce a ostatní řidiče. V roce 2005 absolvoval pozpátku cestu z Indie do Pákistánu, aby podpořil mír mezi oběma znesvářenými zeměmi.

Sám přiznává, že po více než 11 letech má problémy se zády a krční páteří, ale ve své tradici nehodlá přestávat. Při jízdě pozpátku se prý cítí za volantem mnohem bezpečněji než při klasickém způsobu řízení.

Autor:




Nejčtenější

Úřednice odboru dopravy ašské radnice Pavlína Vítková nechává klienty vybrat si
Konec útrpných přepisů: auto od června přeregistrujete kdekoli

Registrace nového či dovezeného auta, změna majitele nebo umístění vozu do depozitu. Doposud se daly veškeré změny v registru vozidel hlásit a provádět pouze...  celý článek

Fiat Argo
Autofotka týdne: Fiat Argo by se líbil i v Evropě, snad nahradí letité punto

Nabídka Fiatu v Evropě je děravá jako italská státní pokladna a uprostřed ní vyniká žijící automobilová fosílie. Žádná jiná automobilka v Evropě si nedovolí...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Šéf Fordu končí, sázka na robotická auta a elektromobily mu nevyšla

Velké personální změny se odehrávají v automobilce Ford. Podle magazínu Bloomberg přišel o místo předseda představenstva Mark Fields i šéf komunikace Ray Day.  celý článek

Triumph Bonneville Street Cup
Žlutý sršeň Triumph Street Cup ponouká k lumpárnám

Tradiční výrobce motocyklů z Velké Británie poslal do světa další hodně nabroušený café-racer. Triumph Street Cup je jedním ze strojů rozvinuté rodiny mašin se...  celý článek

Výtluk na silnici ve Zruči u Plzně.
Jedinečná příležitost pro české silničáře: asfalt, který se sám opraví

Nizozemští vědci řeší problém českých silnic, chtějí předcházet výtlukům. Do asfaltu zamýšlí dávat speciální ocelová vlákna, do betonu přijdou bakterie, které...  celý článek

BMW Řada 5 530...
BMW Řada 5 530...

r.v. 2011, naj. 190 000 km, diesel
499 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.