Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Mistr zpátečka už dopředu jezdit nechce, couvá už jedenáct let

  14:00aktualizováno  14:00
Zatímco běžný člověk za svůj život najede pozpátku jen několik kilometrů, profesionální řidič z Paňdžábu si na zpátečce vybudoval svoji kariéru. S povolením úřadů tak brázdí město více než 11 let a na klasický způsob řízení už pomalu zapomněl.

Po 11 letech trpí problémy se zády a krční páteří, ale jízdy pozpátku se vzdát nehodlá. | foto: Profimedia.cz

V ulicích města Bhatinda v indickém státě Paňdžáb můžete občas zahlédnout na silnici podivína, který jezdí s houkačkou v běžném provozu pozpátku. Mistr zpátečka, jak si sám říká 33letý Harpreet Devi, tak získal mezi místními popularitu, která mu pomáhá přežít v drtivé konkurenci ostatních řidičů.

Inspirace z nouze

V dřívějších dobách se sám řadil mezi klasické vyznavače jízdy popředu, ale v roce 2003 se mu při cestě mimo město porouchal vůz a do nebližšího servisu musel dojet na zpátečku. Cena za opravu pak byla tak vysoká, že na stejný rychlostní stupeň pokračoval desítky kilometrů až domů.

Fotogalerie

I když se mu později povedlo získat peníze na opravu, dlouhá cesta mu poskytla v řízení pozpátku dostatek sebedůvěry, aby na račím způsobu jízdy vystavěl svoji řidičskou kariéru. „Chtěl jsem udělat něco nového, co nikdo předtím neviděl, tak jsem začal pozpátku jezdit profesionálně,“ říká Harpreet Devi.

Pozpátku za mírem

Převodovku svého Fiatu Premier Padmini (více o této indické legendě si přečtěte zde) změnil tak, aby v ní měl čtyři stupně pro jízdu zpět a pouze jeden dopředu. Postupně získal dostatek zkušeností, aby dokázal jezdit až osmdesátkou.

Pozpátku zvládne Harpreet Devi rychlost až 80 km/hod.

U státních úřadů si později zajistil výjimku pro jízdu pozpátku, do zadních světel namontoval klasické světlomety a při jízdě používá „houkačku“ ze sanitky, aby dokázal včas varovat chodce a ostatní řidiče. V roce 2005 absolvoval pozpátku cestu z Indie do Pákistánu, aby podpořil mír mezi oběma znesvářenými zeměmi.

Sám přiznává, že po více než 11 letech má problémy se zády a krční páteří, ale ve své tradici nehodlá přestávat. Při jízdě pozpátku se prý cítí za volantem mnohem bezpečněji než při klasickém způsobu řízení.

Autor:




Nejčtenější

Land Rover Discovery
První jízda: Nový Land Rover Discovery má vzhled elegána a duši drsňáka

Není na světě mnoho aut snoubících luxus a ortodoxní offroadové schopnosti. A „disko“ má navíc značné charisma.  celý článek

Ducati Scrambler
Volkswagen opravdu chce prodat Ducati, zájem má Harley-Davidson

Americký výrobce motocyklů Harley-Davidson připravuje nabídku na převzetí legendárního italského výrobce motorek Ducati, který je součástí německého...  celý článek

Interiér auta od Applu v představách designéra Matiase Papaliniho
Apple stále pracuje na autonomním řízení, sází také na sdílení aut

Šéf firmy Apple Tim Cook prozradil, že jeho firma pracuje na systémech autonomního řízení. „Je to klíčová technologie, matka všech typů umělé inteligence, ale...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Přežije Tesla rok 2017? Letošní léto pro ni má být přelomové

Technologická společnost a automobilka Tesla by do konce roku měla přijít se svým prvním „lidovým vozem“ a rozběhnout výrobu v největší továrně na baterie.   celý článek

Volkswagen Arteon
VW Arteon je o půl třídy lepší passat, už jsme ho řídili

To auto je vymyšlené a postavené přesně tak, aby jeho uživatele v očích okolí posunulo o stupínek výš. Arteon prostě umí udělat dojem. VW opět přestavělo...  celý článek

Další z rubriky

Servisní truck závodního týmu Škoda Motorsport
VIDEO: Rozebrané auto a desítky gum, to je servisní kamion pro rally

Dnes startuje Rally Hustopeče, čtvrtý ze sedmi podniků Mistrovství České republiky v rally 2017. Podívejte se do útrob servisního kamionu týmu Škoda Motorsport.  celý článek

Seat Ibiza
Pravěk vs. moderna: první a poslední ibiza ukazují, jak moc se auta mění

Nová ibiza měla světovou premiéru na autosalonu v Ženevě na začátku března letošního roku, před nedávnem vstoupila do prodeje. Je to nejdůležitější model...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Přežije Tesla rok 2017? Letošní léto pro ni má být přelomové

Technologická společnost a automobilka Tesla by do konce roku měla přijít se svým prvním „lidovým vozem“ a rozběhnout výrobu v největší továrně na baterie.   celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.