Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Mistr zpátečka už dopředu jezdit nechce, couvá už jedenáct let

  14:00aktualizováno  14:00
Zatímco běžný člověk za svůj život najede pozpátku jen několik kilometrů, profesionální řidič z Paňdžábu si na zpátečce vybudoval svoji kariéru. S povolením úřadů tak brázdí město více než 11 let a na klasický způsob řízení už pomalu zapomněl.

Po 11 letech trpí problémy se zády a krční páteří, ale jízdy pozpátku se vzdát nehodlá. | foto: Profimedia.cz

V ulicích města Bhatinda v indickém státě Paňdžáb můžete občas zahlédnout na silnici podivína, který jezdí s houkačkou v běžném provozu pozpátku. Mistr zpátečka, jak si sám říká 33letý Harpreet Devi, tak získal mezi místními popularitu, která mu pomáhá přežít v drtivé konkurenci ostatních řidičů.

Inspirace z nouze

V dřívějších dobách se sám řadil mezi klasické vyznavače jízdy popředu, ale v roce 2003 se mu při cestě mimo město porouchal vůz a do nebližšího servisu musel dojet na zpátečku. Cena za opravu pak byla tak vysoká, že na stejný rychlostní stupeň pokračoval desítky kilometrů až domů.

Fotogalerie

I když se mu později povedlo získat peníze na opravu, dlouhá cesta mu poskytla v řízení pozpátku dostatek sebedůvěry, aby na račím způsobu jízdy vystavěl svoji řidičskou kariéru. „Chtěl jsem udělat něco nového, co nikdo předtím neviděl, tak jsem začal pozpátku jezdit profesionálně,“ říká Harpreet Devi.

Pozpátku za mírem

Převodovku svého Fiatu Premier Padmini (více o této indické legendě si přečtěte zde) změnil tak, aby v ní měl čtyři stupně pro jízdu zpět a pouze jeden dopředu. Postupně získal dostatek zkušeností, aby dokázal jezdit až osmdesátkou.

Pozpátku zvládne Harpreet Devi rychlost až 80 km/hod.

U státních úřadů si později zajistil výjimku pro jízdu pozpátku, do zadních světel namontoval klasické světlomety a při jízdě používá „houkačku“ ze sanitky, aby dokázal včas varovat chodce a ostatní řidiče. V roce 2005 absolvoval pozpátku cestu z Indie do Pákistánu, aby podpořil mír mezi oběma znesvářenými zeměmi.

Sám přiznává, že po více než 11 letech má problémy se zády a krční páteří, ale ve své tradici nehodlá přestávat. Při jízdě pozpátku se prý cítí za volantem mnohem bezpečněji než při klasickém způsobu řízení.

Autor:




Nejčtenější

Opel Astra Sports Tourer
Opel se brání obvinění z manipulace s prodejními čísly

Němci se diví něčemu, co je v Česku běžnou praxí. Opel čelí v Německu tlaku kvůli tomu, že pro dosažení vyššího tržního podílu zahrnoval do svých prodejních...  celý článek

Ale když se tohle všechno vypne, působí zpoza volantu jako příjemné a normální...
Toyota pracuje na elektromobilu, který se nabije za pár minut

Japonská automobilka Toyota vyvíjí nový typ baterie, kterou lze nabít během několika minut a která umožní podstatně delší dobu dojezdu. Vozy s touto baterií...  celý článek

František Šťastný na Grand Prix Československa v roce 1958
Lepšího závodníka Česko nemělo. Frantovi Šťastnému by bylo devadesát

V listopadu letošního roku uplyne 90 let od narození českého motocyklového závodníka století, Františka Šťastného. Pamětníci a motorističtí fanoušci si však...  celý článek

Maserati GranTurismo MC
Maserati GranTurismo: deset let na krku a řádí jako zamlada

Nejlepší auta už tu byla, mrmlají občas tradicionalisté. Maserati to potvrzuje i popírá. Kupé granturismo a z něj odvozené grancabrio jsou na trhu už deset let...  celý článek

Opel Insignia
Nová insignia v testu: velký opel nabídne náramné svezení

Evropská komise před pár dny schválila převzetí Opelu koncernem PSA. A Francouzi si mnou ruce, v insignii dostali skvělé auto, které je rovnocenným konkurentem...  celý článek

Další z rubriky

Crashtest dětských autosedaček
Test upozornil na dvě nebezpečné autosedačky, jedna katapultovala dítě

Při nárazových zkouškách dětských autosedaček odhalil německý autoklub ADAC dvě smrtelně nebezpečné autosedačky. Jedna z testovaných katapultovala dítě při...  celý článek

Opel Astra Sports Tourer
Opel se brání obvinění z manipulace s prodejními čísly

Němci se diví něčemu, co je v Česku běžnou praxí. Opel čelí v Německu tlaku kvůli tomu, že pro dosažení vyššího tržního podílu zahrnoval do svých prodejních...  celý článek

Lochkovský tunel je součást jižní části Pražského okruhu. (Ilustrační snímek)
Jízda v tunelu: Pětina řidičů zápasí s úzkostí a řídí nepředvídatelně

Síť evropských dálnic je protkaná tisícovkami tunelů. Podle expertů nehrozí v tunelu vyšší riziko nehody, nezbytné je ovšem striktní dodržování rychlostních...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.