Po 11 letech trpí problémy se zády a krční páteří, ale jízdy pozpátku se vzdát nehodlá. | foto: Profimedia.cz

Mistr zpátečka už dopředu jezdit nechce, couvá už jedenáct let

  • 25
Zatímco běžný člověk za svůj život najede pozpátku jen několik kilometrů, profesionální řidič z Paňdžábu si na zpátečce vybudoval svoji kariéru. S povolením úřadů tak brázdí město více než 11 let a na klasický způsob řízení už pomalu zapomněl.

V ulicích města Bhatinda v indickém státě Paňdžáb můžete občas zahlédnout na silnici podivína, který jezdí s houkačkou v běžném provozu pozpátku. Mistr zpátečka, jak si sám říká 33letý Harpreet Devi, tak získal mezi místními popularitu, která mu pomáhá přežít v drtivé konkurenci ostatních řidičů.

Inspirace z nouze

V dřívějších dobách se sám řadil mezi klasické vyznavače jízdy popředu, ale v roce 2003 se mu při cestě mimo město porouchal vůz a do nebližšího servisu musel dojet na zpátečku. Cena za opravu pak byla tak vysoká, že na stejný rychlostní stupeň pokračoval desítky kilometrů až domů.

I když se mu později povedlo získat peníze na opravu, dlouhá cesta mu poskytla v řízení pozpátku dostatek sebedůvěry, aby na račím způsobu jízdy vystavěl svoji řidičskou kariéru. „Chtěl jsem udělat něco nového, co nikdo předtím neviděl, tak jsem začal pozpátku jezdit profesionálně,“ říká Harpreet Devi.

Pozpátku za mírem

Převodovku svého Fiatu Premier Padmini (více o této indické legendě si přečtěte zde) změnil tak, aby v ní měl čtyři stupně pro jízdu zpět a pouze jeden dopředu. Postupně získal dostatek zkušeností, aby dokázal jezdit až osmdesátkou.

Pozpátku zvládne Harpreet Devi rychlost až 80 km/hod.

U státních úřadů si později zajistil výjimku pro jízdu pozpátku, do zadních světel namontoval klasické světlomety a při jízdě používá „houkačku“ ze sanitky, aby dokázal včas varovat chodce a ostatní řidiče. V roce 2005 absolvoval pozpátku cestu z Indie do Pákistánu, aby podpořil mír mezi oběma znesvářenými zeměmi.

Sám přiznává, že po více než 11 letech má problémy se zády a krční páteří, ale ve své tradici nehodlá přestávat. Při jízdě pozpátku se prý cítí za volantem mnohem bezpečněji než při klasickém způsobu řízení.