Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Informace ušetří nervy řidičům

  10:54aktualizováno  10:54
Neustále narůstající počet aut na českých silnicích, opravy zimou poškozených vozovek a nedisciplinovanost řidičů, to jsou některé z příčin, jež mají za následek ucpaná města, kolony popojíždějících vozů a zablokované silnice. Jednou z možností, jak se těmto problémům vyhnout, je věnovat pozornost dopravnímu zpravodajství.

Ministerstvo dopravy chystá zahájení provozu Jednotného systému dopravního zpravodajství Národního dopravního informačního střediska (NTIC), které za součinnosti mnoha státních i soukromých složek zefektivní získávání a následnou distribuci dopravního zpravodajství v nejvyšší možné míře.

Podle autora projektu Jaroslava Zváry je třeba, aby tuto činnost zaštiťoval stát.

"Tento způsob zisku a dalšího šíření informací je v západní Evropě standardem," říká Zvára.

Zda se existence tohoto střediska, které bude stát daňové poplatníky až šest milionů korun ročně, vyplatí, budeme moci zhodnotit nejdříve letos na podzim, kdy by měl být ukončen právě probíhající zkušební provoz.

Aktuální zprávy o situaci na silnici lze získat z rádia, televize i mobilního telefonu.

Podle veřejného průzkumu z konce loňského roku přes 80 procent řidičů připouští, že kvalitní informace mají vliv na bezpečnost a plynulost jízdy na silnicích. Navíc téměř třetina uvedla, že dopravní zpravodajství vyhledává každý den. I to byl jeden z podnětů myšlenky na vznik Jednotného systému dopravního zpravodajství a Národního dopravního informačního střediska (NTIC).

Úkolem jeho zaměstnanců bude sbírat, ověřovat a distribuovat dopravní informace médiím v celé republice tak, aby se co nejrychleji dostaly přímo k řidičům. Podobnou činnost už sice dělají oba automotokluby - ÚAMK a ABA, ale podle autora projektu na vznik NTIC Jaroslava Zváry je třeba, aby komplexní zajišťování dopravních informací probíhalo pod záštitou státu.

***

Dopravní informace najdete i na iDNES.
ZDE

***

"Tento systém je v zemích západní Evropy běžný. Osmdesát procent informací, které se u nás objevují v médiích, pochází z hlášení řidičů, kteří projíždějí okolo nehody a zavolají třeba do rádia. Jejich ochota je chvályhodná, ale tyto informace nejsou vždy plnohodnotné. Zbývajících dvacet procent pokryje ABA a ÚAMK," říká Zvára.

Jak se vyhnout dopravní zácpě

Patero rad

1. Sledujte rádio, televizi
Rozhlasové a televizní stanice denně vysílají dopravní zpravodajství, v nichž se na problematické úseky aktuálně upozorňuje.
2. Využívejte techniku
Kvalitní autorádia nabízejí funkci automatického spuštění dopravních zpráv. Službu oceníte v oblastech, kam nesahají vámi naladěné frekvence. Zprávy můžete dostávat i prostřednictvím mobilního telefonu. 
3. Použijte internet
Internet nabízí v současné době nejaktuálnější informace. Vyplatí se věnovat mu alespoň krátkou pozornost, než usednete za volant.
4. Pomáhejte ostatním
Pokud narazíte například na dopravní nehodu, zavolejte na speciální linky rozhlasových stanic, případně automotoklubů a varujte ostatní řidiče.
5. Plánujte dopředu
Pokud to jde, zvolte nejvhodnější čas pro jízdu. Ranní a odpolední dopravní špičky se dají předvídat. Stejně tak i zácpy na začátku a konci letních prázdnin.
Zelená pro informační středisko

Národní dopravní informační středisko už několik měsíců funguje ve zkušebním provozu. Na činnosti střediska se kromě policie budou podílet například hasičské záchranné sbory, Ředitelství silnic a dálnic, městské policie nebo Český hydrometeorologický ústav.

"Není v plánu vznik dalšího úřadu, spíše propojení stávajících informací a koordinace činností všech subjektů, které se na poskytování dopravních informací do jednotného systému mohou podílet. Ve středisku bude pracovat deset až patnáct zaměstnanců a předpokládané náklady odhadujeme okolo šesti milionů korun ročně," tvrdí Jaroslav Zvára. Výsledky zkušebního provozu NTIC budou známy po jeho skončení letos na podzim.

Vede Český rozhlas

I v současnosti mají řidiči poměrně dost informací o průjezdnosti vozovek, jen vědět, kde je najít. Pro většinu jsou nejsnáze dosažitelné na celoplošných a regionálních rozhlasových stanicích.

V této oblasti má nejdelší tradici veřejnoprávní Český rozhlas, který prostřednictvím pořadu Zelená vlna o dopravní situaci motoristy pravidelně informuje už tři desetiletí. Podle internetových stránek Českého rozhlasu je hlavním zdrojem informací Centrum dopravních informací Policie ČR (CDI), které poskytuje aktuální zprávy z provozu na dálnicích a silnicích v celé České republice a na hlavních komunikacích v Praze, informace o uzavírkách a jiných dopravních omezeních. Moderátoři rádia navíc čtyřikrát denně přinášejí přehled o čekacích dobách na hraničních přechodech.

Nejen Zelená vlna

Kromě Českého rozhlasu se z celoplošných rozhlasových stanic věnuje dopravní situaci ještě rádio Impuls.

Pokud ani jeden z těchto programů není vaším oblíbeným, pak nezbývá než se spolehnout na desítky lokálních rádiových stanic. Šíře jimi podávaných informací však málokdy překračuje rámec jejich často omezeného dosahu.

Jedním z nich je i pražské rádio Info, v jehož vysílání se pravidelně objevují údaje o hustotě provozu, místech dopravních nehod nebo i cenách pohonných hmot na území hlavního města.

"V autě většinou poslouchám jen muziku, ale když jednou za čas jedu do Prahy, naladím dopravní zpravodajství. Člověk pak má šanci se vyhnout tradičně problematickým místům, díky čemuž ušetří desítky minut," říká Petr Štíbr z Rakovníka. Podobně se chová mnoho řidičů.

Televize jen ráno

Pokud dáváte přednost informacím z televizní obrazovky, nezbývá než si přivstat a zapnout ranní vysílání České televize, případně televize Nova. "Česká televize nabízí aktuální dopravní zpravodajství pouze v pořadu Dobré ráno, a to každý všední den po zpravodajské relaci. Dále pak na našich webových stránkách a na stránkách teletextu," informuje tiskový mluvčí České televize Martin Krafl. Stejný model nabízí i televize Nova.

Zprávy na internetu

www.uamk.cz

www.aba.cz

www.ntic.cz

www.rsd.cz

www.mdcr.cz

www.mvcr.cz

Nové možnosti přibývají

Novinkou posledních týdnů je šíření čerstvých informací o dopravě na celém území republiky formou SMS zpráv na displeje mobilních telefonů. Za tuto službu nabízenou asistenční službou ABA je nutno si připlatit.

Za 30 korun lze získat "předplatné" na pět, případně osm SMS zpráv s dopravními informacemi. "Řidiči si sami mohou stanovit dobu i trasu, z níž chtějí informace dostávat. Budou vědět jen to, co se děje po silnicích, po nichž právě jedou. Nebude je obtěžovat nic, co si nepřejí," vysvětlil výhody tohoto systému Roman Schwanzer z firmy Konzulta, která tuto službu společně s asistenční službou ABA zavedla.

Pokud se chcete o situaci na silnicích informovat v pohodlí domova či kanceláře, jednou z nejsnazších cest je internet. Propracované a aktualizované stránky nabízí například ÚAMK a ABA.

Jednou z výhod organizace ÚAMK je její napojení na mezinárodní centrum dopravních informací ERIC3000, což umožňuje přinášet dopravní zprávy z 22 evropských zemí. Oba automotokluby řidiče informují samozřejmě i prostřednictvím svých "call center".

Kde naleznete dopravní informace

* ranní vysílání TV Nova a České televize
* rozhlasové stanice v průběhu celého dne 
* internetové stránky institucí a autoklubů
* call centra ABA (tel.: 251 028 173) a ÚAMK (tel.: 1230)
A co policie?

Jako další zdroj médiím a posléze řidičům slouží Centrum dopravních informací Policie ČR. To však v minulém roce ze sta nehod zaznamenalo v průměru jen dvě. "Policie tyto informace navíc předává pouze Českému rozhlasu, který je poskytuje dalším rádiím. Je to pozůstatek z doby, kdy komerční rádia ještě nebyla. To by nyní mělo skončit. Problémem je i technické vybavení naší policie. Mezi médii a policií například chybí přímé spojení," vysvětluje Jaroslav Zvára. To připouští i Petr Pavel ze sekce informací dopravní policie: "Technické vybavení je problém. Například naši kolegové v Německu mají na exponovaných místech, kde se často tvoří zácpy, umístěna čidla, která na její vznik ihned upozorní. To my si nemůžeme dovolit."

Více než hodinu blokovala dopravu na dálnici D1 ve směru na Prahu dopravní nehoda tří automobilů a přívěsného vozíku. (11. září 2001)

Autoři:




Nejčtenější

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Další z rubriky

Lina - prototyp lehkého elektrického auta studentů v Nizozemsku
Autofotka týdne: Auto z cukrové třtiny a karoserie ze lnu

Je to vyrobeno z cukru, uveze čtyři lidi a může jet rychlostí až 80 kilometrů za hodinu. Řeč je o biologicky rozložitelném autě, o němž jeho tvůrci tvrdí, že...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Dopravní značka střídavá jízda
Místo dovolené snů hodiny v koloně: jak to ustát?

Čím více aut vyrazí o prázdninách na silnice, tím více uzavírek, omezení, objížděk a kolon se vyrojí na dálnicích a silnicích. Jak přežít hodiny v zácpě, když...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.