Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Neohrožený autobus: opancéřovaný obrněnec má i kolumbijská policie

aktualizováno 
Vydat se například do současného Iráku osobním autem by bylo velmi riskantní. Což platí pro každou zemi, kde probíhá válečný konflikt. Jenže někdy se tam prostě někdo pohybovat potřebuje. A proto je tu pancéřovaný autobus Inkas Huron APC.

INKAS Huron APC | foto: INKAS

Kanadská společnost Inkas se zabývá výrobou pancéřovaných aut od roku 1996. Začínala s auty pro přepravu cenin, posléze sortiment výrazně rozšířila, takže v jejím portfoliu najdeme pancéřované limuzíny, mikrobusy a velmi širokou paletu obrněných SUV nejrůznějších značek. Specialitou jsou pak vlastní produkty do nejtvrdších podmínek.

Fotogalerie

Vrcholem v nabídce je obrněný dopravník Huron APC. Je to vlastně autobus pro provoz v nejtvrdších podmínkách. Projede skoro všude, mohou na něj střílet a pod ním vybuchovat granáty. Posádce by se přitom nemělo nic stát.

Jak bude auto dlouhé a jak bude vypadat interiér, to záleží na potřebách zákazníka. Pro policejní a vojenské složky je interiér logicky spartánský a účelový. Pro firemní klientelu, která se pohybuje v rizikových oblastech, nabídne huron luxusní křesla a další vymoženosti.

Základní parametry auta jsou ale stejné pro všechny. Je to čtyřkolka s permanentním pohonem všech kol. Ta jsou v rozích karoserie, auto tak má velmi malé nájezdové úhly a poradí si i s velmi náročným terénem. Limitem bude jen rozvor u delších variant auta.

O pohon se stará turbodiesel Paccar s objemem 8,3 litru spojený s desetistupňovou převodovkou Allison. Výkon motoru se může lišit podle přání zákazníků, maximem je 260 kW a 1 200 Nm točivého momentu.

Ač výrobce některé detaily neudává, což v tomto oboru není nic zvláštního, chlubí se tím, že auto je v rámci své kategorie obrněných přepravníků velmi lehké a má nadprůměrné manévrovací schopnosti. Hmotnost ale známá je, podle výbavy se pohybuje kolem osmi tun. Manévrovatelnost a průchodnost terénem jsou právě ty parametry, které mohou v případě krizové situace rozhodovat o tom, jestli posádka vyvázne se zdravou kůží.

INKAS Huron APC

Speciálně vyráběná karoserie je samozřejmě ryze účelová, na přehlídku krásy tohle auto nemíří. Inkas použil blíže nespecifikované pancéřování, které odolá většině ručních palebných zbraní. Výrobce udává míru balistické ochrany B6, takže pancířem neprojdou střely 7.62x51mm NATO. Chráněný je i podvozek, který odolá výbuchu ručních granátů a nášlapné miny. Proti střelám a střepinám je ocelovými pláty chráněn i motor a další důležité agregáty auta. Veškeré pancéřování je testováno v autorizovaných laboratořích.

Pro případ chemického zamoření má auto vlastní zásobník vzduchu. Klimatizace je samozřejmostí, stejně jako izolovaná karoserie, která je tak výborně odhlučněná a zajišťuje příjemné klima v pouštních i zimních podmínkách. Ve výbavě mohou být i další prvky jako optické systémy, noční vidění, navijáky a tak dále.

Zcela na potřebách zákazníků závisí další výbava auta. Ochrana tak může být čistě pasivní a nebo může být velmi aktivní. Na přání se montuje střešní zbraň, na bocích pak jsou střílny pro ruční zbraně. Případné specifické požadavky slibuje výrobce splnit.

Hlavní odbyt Huronu směřuje ke státním organizacím. Armádě, policii a také k bezpečnostním agenturám, které se starají o dopravu zákazníků v nebezpečných oblastech světa. Firma se pochlubila, že auta odebrala například kolumbijská policie. Cenu výrobce opět neuvádí, závisí na mnoha faktorech: konečné velikosti auta, výbavě, zbraňových systémech a především na množství odebraných kusů. Auta se vyrábějí výhradně na objednávku.

Autor:




Nejčtenější

Chyby ve videu Tesly
Testovací drahou autonomních aut bude dálnice mezi Brnem a Bratislavou

Vozidla bez řidiče by se do budoucna mohla v provozu testovat na dálnici D2 mezi Brnem a Bratislavou. Shodli se na tom ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) a...  celý článek

Alfa Romeo Stelvio
První rande s italskou sexbombou: Alfa Romeo Stelvio v akci

Alfa Romeo začíná novou éru, chce být globální sexbombou mezi prémiovými značkami. Jízdními výkony je jí už teď. Stelvio, první SUV značky v její 107leté...  celý článek

O průjezd zatáčky driftem nebyla nouze.
Franta a další dakarské speciály řádily v Sosnové

Už vyšplhání do kabiny je výkon. Jsou tu tři anatomické sedačky, do té pravé se kurtuji a nasazuji helmu. Přijde mi to trochu zbytečnost, kvůli pár kolům....  celý článek

Tento exemplář veyronu je v ČR dva roky. Drahý je nejen nákup, ale především...
Konec génia světa aut. Vládce Volkswagenu nutí jít na odpočinek

Ferdinand Piëch je jednou z nejvýraznějších osobností historie automobilismu. Muž, který 17. dubna oslaví osmdesátiny, definitivně ztrácí vliv v koncernu...  celý článek

Nejstarší Vespa je na prodej. Cena za italskou ikonu se v aukci vyšplhá nejspíš...
Nejstarší Vespa na světě je na prodej. Za devět milionů

Na sedm až devět milionů korun si cení trh nejstarší skútr na světě od legendární italské značky Vespa. Číslo rámu 1003 prozrazuje, že jde o třetí stroj série...  celý článek

Další z rubriky

Nový facelift Škoda Rapid Spaceback
Vylepšený rapid je venku: tříválcové TSI a internet na palubě

Rapid se po pěti letech dočkává faceliftu. Škoda představuje oficiálně první fotky a informace. Obě karosářské verze rapidu liftback i spaceback (hatchback)...  celý článek

Škoda Citigo
Modernizovaná Škoda Citigo: jemné retuše a stále bez TSI

Nejmenší škodovka je jediným evropským modelem značky, který se nevyrábí v Česku. Citigo se dočkalo faceliftu po pěti letech. Má novou kapotu, masku chladiče,...  celý článek

Škoda Octavia Scout s novou tváří
Čtyři oči už má i Octavia Scout. A vyhřívaný volant k tomu

Nové tváře s extravagantními dvěma páry světel se dočkala i Octavia Scout. Oblíbené provedení, které v nejostřejším verzi se 184koňovým turbodieselem trochu...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.