Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Neohrožený autobus: opancéřovaný obrněnec má i kolumbijská policie

aktualizováno 
Vydat se například do současného Iráku osobním autem by bylo velmi riskantní. Což platí pro každou zemi, kde probíhá válečný konflikt. Jenže někdy se tam prostě někdo pohybovat potřebuje. A proto je tu pancéřovaný autobus Inkas Huron APC.

INKAS Huron APC | foto: INKAS

Kanadská společnost Inkas se zabývá výrobou pancéřovaných aut od roku 1996. Začínala s auty pro přepravu cenin, posléze sortiment výrazně rozšířila, takže v jejím portfoliu najdeme pancéřované limuzíny, mikrobusy a velmi širokou paletu obrněných SUV nejrůznějších značek. Specialitou jsou pak vlastní produkty do nejtvrdších podmínek.

Fotogalerie

Vrcholem v nabídce je obrněný dopravník Huron APC. Je to vlastně autobus pro provoz v nejtvrdších podmínkách. Projede skoro všude, mohou na něj střílet a pod ním vybuchovat granáty. Posádce by se přitom nemělo nic stát.

Jak bude auto dlouhé a jak bude vypadat interiér, to záleží na potřebách zákazníka. Pro policejní a vojenské složky je interiér logicky spartánský a účelový. Pro firemní klientelu, která se pohybuje v rizikových oblastech, nabídne huron luxusní křesla a další vymoženosti.

Základní parametry auta jsou ale stejné pro všechny. Je to čtyřkolka s permanentním pohonem všech kol. Ta jsou v rozích karoserie, auto tak má velmi malé nájezdové úhly a poradí si i s velmi náročným terénem. Limitem bude jen rozvor u delších variant auta.

O pohon se stará turbodiesel Paccar s objemem 8,3 litru spojený s desetistupňovou převodovkou Allison. Výkon motoru se může lišit podle přání zákazníků, maximem je 260 kW a 1 200 Nm točivého momentu.

Ač výrobce některé detaily neudává, což v tomto oboru není nic zvláštního, chlubí se tím, že auto je v rámci své kategorie obrněných přepravníků velmi lehké a má nadprůměrné manévrovací schopnosti. Hmotnost ale známá je, podle výbavy se pohybuje kolem osmi tun. Manévrovatelnost a průchodnost terénem jsou právě ty parametry, které mohou v případě krizové situace rozhodovat o tom, jestli posádka vyvázne se zdravou kůží.

INKAS Huron APC

Speciálně vyráběná karoserie je samozřejmě ryze účelová, na přehlídku krásy tohle auto nemíří. Inkas použil blíže nespecifikované pancéřování, které odolá většině ručních palebných zbraní. Výrobce udává míru balistické ochrany B6, takže pancířem neprojdou střely 7.62x51mm NATO. Chráněný je i podvozek, který odolá výbuchu ručních granátů a nášlapné miny. Proti střelám a střepinám je ocelovými pláty chráněn i motor a další důležité agregáty auta. Veškeré pancéřování je testováno v autorizovaných laboratořích.

Pro případ chemického zamoření má auto vlastní zásobník vzduchu. Klimatizace je samozřejmostí, stejně jako izolovaná karoserie, která je tak výborně odhlučněná a zajišťuje příjemné klima v pouštních i zimních podmínkách. Ve výbavě mohou být i další prvky jako optické systémy, noční vidění, navijáky a tak dále.

Zcela na potřebách zákazníků závisí další výbava auta. Ochrana tak může být čistě pasivní a nebo může být velmi aktivní. Na přání se montuje střešní zbraň, na bocích pak jsou střílny pro ruční zbraně. Případné specifické požadavky slibuje výrobce splnit.

Hlavní odbyt Huronu směřuje ke státním organizacím. Armádě, policii a také k bezpečnostním agenturám, které se starají o dopravu zákazníků v nebezpečných oblastech světa. Firma se pochlubila, že auta odebrala například kolumbijská policie. Cenu výrobce opět neuvádí, závisí na mnoha faktorech: konečné velikosti auta, výbavě, zbraňových systémech a především na množství odebraných kusů. Auta se vyrábějí výhradně na objednávku.

Autor:




Nejčtenější

Fiat Argo
Autofotka týdne: Fiat Argo by se líbil i v Evropě, snad nahradí letité punto

Nabídka Fiatu v Evropě je děravá jako italská státní pokladna a uprostřed ní vyniká žijící automobilová fosílie. Žádná jiná automobilka v Evropě si nedovolí...  celý článek

Variabilita zadní řady sedadadel
VIDEO: Hlavním trumfem Karoqa jsou zadní sedadla, ale má to háček

Žádné jiné SUV této velikosti nemá tak variabilní interiér. Škodovácká novinka z kategorie SUV bude mít v nabídce polohovatelná a vyjímatelná sedadla zadní...  celý článek

Výtluk na silnici ve Zruči u Plzně.
Jedinečná příležitost pro české silničáře: asfalt, který se sám opraví

Nizozemští vědci řeší problém českých silnic, chtějí předcházet výtlukům. Do asfaltu zamýšlí dávat speciální ocelová vlákna, do betonu přijdou bakterie, které...  celý článek

Tank Praga LT vz. 38
OBRAZEM: Hvězdou pražského srazu autoveteránů byl tank

Veteráni, dobové kostýmy, hudba, četníci a k tomu dokonce tank, takový byl XI. ročník srazu a výstavy historických vozidel, který se konal o víkendu v...  celý článek

Triumph Bonneville Street Cup
Žlutý sršeň Triumph Street Cup ponouká k lumpárnám

Tradiční výrobce motocyklů z Velké Británie poslal do světa další hodně nabroušený café-racer. Triumph Street Cup je jedním ze strojů rozvinuté rodiny mašin se...  celý článek

Další z rubriky

Mercedes-Maybach G 650 Landaulet
Největší šílenost autosalonu Ženeva: superluxusní gazík

Na celém světě se terénní auta označují jako "džíp", ale u nás se jim často říká "gazík". Je to na počest legendárního sovětského vozu GAZ-69. Mercedes G dnes...  celý článek

Kia Stinger
Adept na nejparádnější auto roku: kia s šestiválcem a pohonem zadních kol

Toto auto ukazuje, že to s automobilismem ještě není tak zlé. Kia Stinger má pohon zadních kol, pod kapotou benzinový šestiválec a mezi nimi samosvor. Je to...  celý článek

Nový facelift Škoda Rapid Spaceback
Vylepšený rapid je venku: tříválcové TSI a internet na palubě

Rapid se po pěti letech dočkává faceliftu. Škoda představuje oficiálně první fotky a informace. Obě karosářské verze rapidu liftback i spaceback (hatchback)...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.