Insignia - výbava králů od Opelu

  • 8
Ve Frankfurtu se na stánku rüsselheimské automobilky momentálně vše točí okolo nové generace stěžejního modelu astra. Bylo by však rozhodně na škodu přejít bez povšimnutí studii korábu silnic, který ohromí svým uhlazeným majestátem a zároveň padne do noty vyznavači velkých kupé.

Jednou z mnoha kvalit insignie je dokonalá schopnost "hrát" si na třídveřové kupé - zadní pár DOZADU POSUVNÝCH dveří je totiž dokonale maskován v ladných plochách a jednoduchých křivkách karoserie. Netradiční na vůz této kategorie je i řešení pátých dveří, které "po hatchbackovsku" zpřístupňují celou záď vozu.

Insignia je možná jakýmsi pozdravem německé automobilky svým americkým majitelů z GM, přesne takhle by mohlo totiž vypadat kupé, které chce udělat díru do světa za "velkou louží". Zvláště, má-li pod kapotou osmiválec z Chevroletu Corvette a poháněnou zadní nápravu. Vkrádá se i otázka, proč by právě taktole nemohl vypadat nástupce přesluhující omegy.

Že patří mezi opravdové koráby silnic, dokazuje už svými rozměry: 4 803 mm délky, 1 914 mm šířky a 1 414 mm naznačují že srovnáni s omegou až tolik nepokulhává. (omega je přeci jen o něco delší a vyšší, insignia je zas o dost širší.) Dostatek prostoru pro realizaci designérské a technické fantazie poskytl velkorysý rozvor 2 915 mm.

Pod mohutnou plochou výrazně trojúhelníkové kapoty, kterou narušuje pouze jemná hrana uprostřed, se skrývá mohutný motor. Objemově 5,7litrový hliníkový osmiválec do V z Chevroletu Corvette vzbuzuje respekt už při pohledu, když je v klidu. Neuvěřitelných 344 koní dokáže vůz rozparádit tak, že z nuly na stovku insignii rozjede za 6,6 sekund, maximální rychlost byla elektronicky omezena na 250.

Karoserie si libuje v čistých plochách a výrazně vyvedených chromovaných detailech. Radikální maska chladiče má výrazná čtyři žebra, na tom vrchním pak trůni velké logo automobilky - návrháři se zřetelně inspirovali předválečnými "grily" chladičů velkoobjemových vozů. S žebrováním chladiče si rozumí mohutné žebro agresivního spojleru nárazníku. Ve stejném duchu se nese i ztvárnění světel - tři proužky diod uspořádané do trojúhelníku osvětlí prostor před vozidlem LEDkami.

Profilu dominují obrovská jedenadvacetipalcová kola, která opticky spojuje chromová lišta na prahu. Výrazná jsou i zpětná zrcátka, ta jsou však při bližším ohledání kupodivu velmi subtilní.

Klouzáme-li zrakem po jediné výrazné boční linii směrem vzad, narazíme na další dveře v místě, kde zadní blatník začíná lehce vystupovat z hmoty karoserie. Ač se provokativně insignia tváří jako třídveřové kupé, je pětidveřová.   

Jako u každého správného konceptu dveře neovládá lidská síla, nýbrž elektromotorky (na celém voze jich nalezneme 45). A právě jejich otevření připraví divákovi další překvapení. Zadní dveře se totiž neotvírají konvenčním způsobem (dopředu, dozadu, nahoru, šikmo ...). Po zmáčknutí "čudlíku" dveře jednoduše ujedou vzad. Na hladké karoserii však tento mechanismus kupodivu nezanechal sebemenší následky. Na důmyslný bezkolejnicový systém jsou konstruktéři insignie snad nejvíce hrdi.

Impozantní je i pohled na záď vozu, ta se však nese přeci jen v konvenčnějším duchu nejnovějších modelů automobilky. Výrazné hrany kufru a nárazníku podtrhují dvě obdélníkové chromové koncovky výfuku. Za zmínku stojí samostatně otevíratelné sklo víka pátých dveří.

Interiér, kterému vládne kůže a ušlechtilé dřevo, je v základní konfiguraci čtyřmístný. Majitel příjde k vozu, ten sám pozná svoého pána a otevře se. Uvnitř má každý z cestujících má k dispozici vlastní pohodlné křeslo. Ale - přední i zadní dvojice sedadel jsou odděleny širokým středovým tunelem (schopným pojmout i láhev šampaňského - a to už je v něm ukrytý DVD přehrávač s monitorem, samozřejmě výklopným), jehož zadní část je možné zasunout pod podlahu. Tím se odkryje elektricky výklopné páté sedadlo.

Zavazadelník má základních 410 litrů objemu, sklopením zadních sedadel je možné se dostat až na hodnotu 970 litrů.

Přístrojové desce se středovým panelem též dominují plochy jen minimálně narušované ovladači. Vše je skryto pod posuvnými panely. Celý interiér je odvětlen mnepřímým světlem v odstínech modré a zelené, které vychází z průduchů ve dveřích a stropě vozu.

Celé kouzlo osvětlení je ukryto ve více než čtyřstech LED diodách rozesetých po celém interiéru i exteriéru vozu. Neslouží však jen k radosti z pěkně osvětleného interiéru, najdeme je též na světlech.

Pro prototyp insignia Opelovi inženýři vyvinuli novou platformu se zadním pohonem, která bude v budoucnu používána pro rozličné modely koncernu GM.

Insignia má pod kapotou osmiválec z Chevroletu Corvette a poháněnou zadní nápravu.

Že patří mezi opravdové koráby silnic dokazuje už svými rozměry: 4 803 mm délky, 1 914 mm šířky a 1 414 mm

Interiér, kterému vládne kůže a ušlechtilé dřevo, je v základní konfiguraci čtyřmístný. Majitel příjde k vozu, ten sám pozná svého pána a otevře se.

Impozantní je i pohled na záď vozu, ta se však nese přeci jen v konvenčnějším duchu nejnovějších modelů automobilky. Výrazné hrany kufru a nárazníku podtrhují dvě obdélníkové chromové koncovky výfuku.