Insomnia bike

Insomnia bike | foto: Matěj Oliva, Skutrmania.czpro iDNES.cz

Insomnia bike: stylové české motokolo pro motorkářský dorost

  • 50
Kolo s motorem, za kterým se každý ohlédne, přijíždí od Jeseníků. Není na něj třeba řidičák a postaví ho podle vašeho gusta.

V záplavě čínských motokol a podobných strojů se objevil zajímavý projekt, který vznikl a byl realizován v Čechách. Nejde o motokolo na nákupy, ale čistě stylovou záležitost, která svému majiteli přinese uznání a především opravdu dobré svezení.

Insomnia vznikla jako možnost pro jezdce, kterým se nechce dělat řidičák na motorku a přesto chtějí zažívat pocity jezdců na výjimečných strojích.

Insomnia bike

Vydat se za ní musíte do podhůří Jeseníků, kde bydlí její konstruktér Vlastimil Tošenovský, mimo jiné výborný závodník v dálkových motocyklových soutěžích.

Celý projekt měl jasný cíl – postavit stylové motokolo, které bude legislativně zapadat do kategorie, na kterou není třeba pořizovat registrační značku, není nutné mít řidičák a je hodnocena jako kolo s přídavným motorem. To musí splňovat maximální rychlost 25 km/hod. a možnost nezávislého pohonu pomocí pedálů. Obojí je na insomnii zachováno, takže nic nebrání vyrazit na silnice.

Insomnia bike

Rám je vlastní výroby, do horní trubky je integrovaná čtyřlitrová nádrž, na kterou kolo ujede přes 200 km, takže se nemusíte bát ani delšího výletu. Podoba dalších komponent je už na zákazníkovi. Při objednávce kola si může vybrat barvu, tvar řídítek, kola, vidlici, sedlo nebo třeba osvětlení. Fantazii se meze nekladou a tento způsob výroby zaručuje, že se na silnici dvě stejné insomnie potkají jen velice těžko.

Testovaný kousek byl postavený do retro stylu podle vkusu stavitele, nízká řídítka ukazují sportovní kořeny, přední springer vidlice s dvojicí pružin zase dobovou techniku, černá drátěná kola na širokých pneumatikách pak perfektně dokreslují celou stavbu. Zajímavým detailem je odkrytý primární převod od spalovacího motoru. Z hlediska designu je to rozhodně zajímavé řešení, nicméně je třeba si dávat pozor na levou nohu.

Motor je v rámu usazen napevno, přesto nepřenáší do kola téměř žádné vibrace. Jedná se o vzduchem chlazený čtyřtaktní jednoválec čínské výroby. Stavitel ho hned po dodání rozebere a všechna ložiska nahrazuje kvalitnějšími, o spolehlivost stroje tedy nemusíte mít obavy.

Motor má automatickou odstředivou spojku a jednu rychlost, která bohatě stačí. Když je z kola odstraněn restriktor, dokáže ho motor rozhýbat na rychlost překračující 50 km/hod.

Insomnia bike

Jízda na insomnii je rozhodně zajímavý zážitek. Je těžké ji k něčemu přirovnat, posez je někde mezi horským kolem a sportovním ducati, ale má to něco do sebe, i když ergonomie testovaného kola byla nastavena na daleko menší postavu.

Po pár minutách kolo dostanete bez problémů do ruky a můžete vyrazit na silnice. Podvozek je hodně tvrdý, ale přední vidlice nějakou tu nerovnost zvládne. Rozhodně ale nečekejte komfort velké motorky nebo skútru. Bezpečnou jízdu ale insomnie rozhodně zaručí, stavitel ji osadil výkonnými bubnovými brzdami, díky kterým vždy včas zastavíte. Zajímavá je i zvuková kulisa, díky laděné koncovce motor dospěle bublá, nejde však o nepříjemný řev.

Insomnia bike

Svezení na insomnii je zajímavým zážitkem, kdekoliv jsme se s kolem objevili, budilo patřičnou pozornost. Zpracování je velice kvalitní, na ničem se zbytečně nešetřilo a za cenu okolo čtyřiceti tisíc korun dostanete zcela zakázkově postavený stroj dle vašeho vkusu. Nečekejte ale, že nahradí babetu na ježdění do obchodu.