VW Touareg Stanley: Auto, které nepotřebuje řidiče

VW Touareg Stanley: Auto, které nepotřebuje řidiče | foto: Volkswagen

Inteligentní auta sama zavolají o pomoc

  • 2
Bezmocné čekání na záchranku po autonehodě by se mohlo zkrátit na polovinu a na evropských silnicích by mohlo přicházet o život o 5-10 % méně lidí. Palubní tísňové volání eCall má přes družici zachytit nejbližší pohotovostní centrála, což by umožnilo okamžité určení místa nehody a urychlené vyslání pomoci.

Celoevropský systém má sloužit 100 milionům lidí, kteří každoročně cestují do zahraničí autem a výrazně zvýšit bezpečnost silničního provozu.

Celoplošné zavedení systému eCall - z angl. Emergency Call/Electronic Call - do roku 2009 u všech nových motorových vozidel je prioritou unijní iniciativy nazvané e-bezpečnost. Evropský Parlament předpokládá, že eCall by měl nakonec platit pro všechna vozidla, včetně těžkých nákladních aut.
 
Urychlené přivolání pomoci po haváriích by podle odhadů mohlo ročně zachránit život až 2500 lidí a skoro o šestinu snížit závažnost zranění. Dobu reakce na nehody ve městech může palubní tísňové volání snížit zhruba o 40 % a ve vesnických oblastech zhruba o 50%. Zavedení systému eCall by navíc až o 26 miliard eur snížilo roční externí náklady na silniční dopravu.
 
Ručně anebo automaticky (při závažných nehodách) vyslané tísňové volání má zachytit nejbližší pohotovostní centrála kdekoli v EU. To má umožnit okamžité určení místa nehody a podstatně urychlit poskytnutí pomoci po havárii. Předloni přišlo při dopravních nehodách v 25 členských státech EU o život 43 000 lidí.
 
Systém eCall má využívat linky tísňového volání 112 a E112 a být synchronizován se zprovozněním evropské družicové radionavigace Galileo plánovaným na rok 2010.