Výroba nové Škody Yeti v Kvasinách

Výroba nové Škody Yeti v Kvasinách | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

O internet v autě je menší zájem, než se čekalo

  • 75
Při rozhodování o koupi nového vozu se dvě třetiny zájemců rozhodují podle spotřeby a přes polovinu jich přihlíží k životnosti a bezpečnostním inovacím. Naopak alternativní paliva a připojení k internetu jsou spíše na okraji zájmu. Vyplývá to z průzkumu poradenské firmy KPMG mezi 200 manažery velkých automobilek.

Výrobci se podle KPMG stále více orientují na klasické problémy, jako jsou růst na rozvíjejících se trzích, optimalizace spalovacích motorů, standardizované platformy nebo racionalizace produkce. V porovnání s loňským průzkumem značně klesla očekávání kladená na služby mobility, ale překvapivě také konektivitu aut a technologie samořiditelných automobilů.

„Zdá se, že většina respondentů nedoceňuje důležitost technologií připojení vozidel na internet a automatického řízení, i když si jsou vědomi toho, že tyto trendy jsou nejvíce vidět a přitahují nejvíce pozornosti ze strany průmyslu a médií,“ uvedl partner v české pobočce KPMG Jan Linhart, odpovědný za služby pro automobilový průmysl. Například samořiditelná vozidla se podle špiček odvětví rozšíří až za 20 let.

Investiční prioritou do pohonných jednotek v příštích pěti letech má být zmenšování klasických spalovacích motorů. Zároveň se očekává rychlejší růst prodejů u malých, základních a středních vozidel než u velkých segmentů, jako jsou limuzíny, pick-upy či SUV. Za očekávaným poklesem prodejů větších vozidel stojí spíše přísnější ekologické limity než jejich upadající popularita u zákazníků. Pokles u větších vozů očekávají automobilky ze západní Evropy, Severní Ameriky, Japonska a Jižní Koreje. Naopak v Brazílii, Rusku, Indii a Číně jsou spíše optimističtí a většina z nich očekává značný růst ve všech segmentech vozidel.

Manažeři z automobilového průmyslu věří, že svůj podíl na globálním trhu nejvíce navýší skupina Hyundai, pravděpodobně však i nadále zůstane až pátým největším světovým výrobcem. Na těsném druhém místě se v jejich hodnocení umístil Volkswagen, u nějž vidí větší růstový potenciál než u jeho dalších konkurentů Toyoty a GM.

,