Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Investice BMW v Lipsku vzbuzuje pochybnosti

  9:42aktualizováno  9:42
Příliš velká dotace německých úřadů automobilce BMW donutila Evropskou komisi k akci. Bavorský výrobce, který se loni v červnu rozhodl při hledání lokality nového závodu pro Lipsko, má totiž dostat vládní pomoc ve výši horentních 418,6 miliónu euro (12,7 miliardy korun). To je zhruba 34,8 procenta z celkových 1,2 miliardy euro, které výrobce zamýšlí do přípravy pozemků a samotné výstavby továrny investovat. EU proto začala případ vyšetřovat.

Orgány Evropské unie chtějí po Němcích vysvětlení ohledně výše této finanční pomoci i důvodů, proč právě region Lipska tuto dotaci potřebuje. Komise dále vyjádřila pochybnosti ohledně samotného umístění závodu, přičemž výslovně citovala investiční zónu v Kolíně jako nejlepší alternativu k Lipsku. Rozhodnutí managementu v Mnichově je od části odborníků pod palbou kritiky, neboť finanční náklady na výstavbu a provoz závodu Kolíně-Ovčárech by prý byly nižší. Až masivní dotace bohatých německých úřadů situaci ve prospěch saského města mění.

Oficiálním důvodem, který šéfové BMW loni v červenci při volbě Lipska před Kolínem uváděli, byl největší a levný pozemek, kvalitní dopravní a dodavatelská infrastruktura i dostatek pracovních sil. Lipsko skutečně nabídlo téměř dvojnásobné prostory pro výstavbu nového závodu. V zákulisí se ale spekulovalo především o důvodech politických.

Pravdou ale zůstává, že Miloš Zeman by tak tučnou dotaci jako jeho kolegové z Německa nabídnout nemohl. V době, kdy jednání vrcholila, Češi nabídli 200 miliónů korun na zavedení infrastruktury a další pomoc při přípravě investiční zóny, která měla celkově spolknout 1,3 miliardy korun. Těsně před koncem roku se pak pro prostor nedaleko Kolína rozhodla Toyota s francouzským PSA.

Přední politici EU v poslední době investiční pobídky sledují s mimořádnou pozorností. Před několika dny požádali portugalskou vládu, aby vysvětlila dotaci 41,7 miliónu euro pro nový provoz Opelu nedaleko Lisabonu. Evropská komise si prý není jistá, zda i Portugalci dodrželi pravidla pro lákání investic.

Autor:




Nejčtenější

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Další z rubriky

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.