Orgány Evropské unie chtějí po Němcích vysvětlení ohledně výše této finanční pomoci i důvodů, proč právě region Lipska tuto dotaci potřebuje. Komise dále vyjádřila pochybnosti ohledně samotného umístění závodu, přičemž výslovně citovala investiční zónu v Kolíně jako nejlepší alternativu k Lipsku. Rozhodnutí managementu v Mnichově je od části odborníků pod palbou kritiky, neboť finanční náklady na výstavbu a provoz závodu Kolíně-Ovčárech by prý byly nižší. Až masivní dotace bohatých německých úřadů situaci ve prospěch saského města mění.
Oficiálním důvodem, který šéfové BMW loni v červenci při volbě Lipska před Kolínem uváděli, byl největší a levný pozemek, kvalitní dopravní a dodavatelská infrastruktura i dostatek pracovních sil. Lipsko skutečně nabídlo téměř dvojnásobné prostory pro výstavbu nového závodu. V zákulisí se ale spekulovalo především o důvodech politických.
Pravdou ale zůstává, že Miloš Zeman by tak tučnou dotaci jako jeho kolegové z Německa nabídnout nemohl. V době, kdy jednání vrcholila, Češi nabídli 200 miliónů korun na zavedení infrastruktury a další pomoc při přípravě investiční zóny, která měla celkově spolknout 1,3 miliardy korun. Těsně před koncem roku se pak pro prostor nedaleko Kolína rozhodla Toyota s francouzským PSA.
Přední politici EU v poslední době investiční pobídky sledují s mimořádnou pozorností. Před několika dny požádali portugalskou vládu, aby vysvětlila dotaci 41,7 miliónu euro pro nový provoz Opelu nedaleko Lisabonu. Evropská komise si prý není jistá, zda i Portugalci dodrželi pravidla pro lákání investic.