Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Největší smolař Ženevy: tryskáč bez křídel málem nepředstavili

aktualizováno 
Ženeva (od zpravodaje iDNES.cz) - Byl to tak trochu chaos po italsku. Majestátní auto schované pod plachtou obklopuje natěšený dav, foťáky nažhavené, ruce připravené k potlesku. Ale odhalení obrovité limuzíny jménem Gea na stánku slavného Italdesignu Giorgetta Giugiara bylo trochu rozpačité.

Giugiarův Italdesign patří k inventáři ženevského autosalonu, slavné designstudio si pro každý ročník připraví nový koncept.

Obrovitá přízračná limuzína jménem Gea, která je jedním z mála opravdu futuristicky odvázaných konceptů v Ženevě, měla před zahájením autosalonu kopec smůly. Podle informací iDNES.cz studii těsně před zahájením autosalonu při neopatrné manipulaci lehce nabourali.

Oficiálně to potvrzeno není, ale koncept každopádně na stánku chyběl ještě večer před autosalonem a hlavně steklá barva pod nápisem na víku kufru naznačuje, že se něco muselo stát.

Italdesign Gea

Ani samotné odhalení neproběhlo hladce, jak by se na nejdůležitější evropskou automobilovou akci slušelo. Ještě když bylo auto pod plachtou a kolem kupa lidí, rozhodli se vystavovatelé koncept přeleštit. Postupně odkrývali, blýskali a zakrývali auto po částech, pak jeden z nich vlezl pod plachtu a cídil auto znovu. Ale šéf designérů Wolfgang Egger v tu chvíli plachtu z auta nečekaně sundal. Giorgetto Giugiaro schovaný v davu v černých brýlích vše sledoval s klidem.

Po trochu hluchých letech je Giugiarův tým opět ve formě. Geu představil v Ženevě právě Egger, který po letech u Alfy Romeo, Lancie, Fiatu a Audi v roce 2013 zakotvil u Italdesignu. Ale proslýchá se, že to letos byla jeho poslední prezentace v dresu italského studia, má prý být snad na odchodu.

Gea připomíná futuristické koncepty z dob hojnosti, kdy měli designéři čas, prostor a rozpočet na hrátky. Dnes, kdy stojí jen výroba jednoho takového konceptu 200 tisíc eur, už se jen zřídkakdy stane, že by se na autosalonu prezentovalo jen prosté stylistické cvičení. Automobilky dnes ukazují hlavně auta, která po cizelování a optimalizaci míří do výroby.

Italdesign Gea

Italské designstudio, dnes vlastněné koncernem Volkswagen, tak představilo obra s půdorysem 5 370 x 1 980 milimetrů. Gea je 1 460 mm vysoká a kabině otevírá prostor 3 330mm rozvor.

Všechny zaujmou obrovité nádherné ráfky s průměrem 26 palců, každý má 60 paprsků. Důležitou roli hraje osvětlení. Podle barvy, kterou září tenké proužky na přídi, poznáte, jaký jízdní mód řidič zvolil.

O pohon se starají čtyři elektromotory, každý z nich obsluhuje jedno kolo. Dohromady mají sílu 570 kW (to je 775 koní). Podle výpočtů by tedy Gea měla umět uhánět dvěstěpadesátkou. Baterie jsou vybaveny systémem indukčního nabíjení.

Že je Gea hlavně stylistické cvičení, potvrzuje i konstrukce dveří. Otevírají se od sebe, a odkryjí tak celou kabinu. Řešení bez středového sloupku u vozu s tak dlouhým rozvorem je z hlediska pevnosti konstrukce a bezpečnosti do produkčního života při dnešních požadavcích na bezpečnost téměř nepřenesitelné. Gea k tomu umí nastupujícím nabídnout servis celebrit: když se velká křídla dveří otevřou, promítne se na zem červený koberec.

Na konstrukci použili stavitelé lehké materiály jako hliník, hořčík či karbon, ale i tak Gea váží dvě tuny.

Ženevský koncept ukazuje představu opravdu luxusního sedanu, který umí jezdit bez řidiče. Vozidla s autonomním řízením jsou velkým tématem posledních měsíců.

Italdesign Gea
Italdesign Gea

Vnitřek tedy připomíná spíše luxusní obývák než kabinu vozu. Ta je čtyřmístná, pro každého pasažéra je připraveno designové křeslo. Prim na přístrojovce hrají displeje, které ve spolupráci s kamerami nahrazují i zpětná zrcátka. Na celé přístrojové desce je jen šest tlačítek: tři dotykové a tři mechanické.

Celé auto se v představách designérů nastavuje s pomocí smartphonu nebo speciálního ovladače tvaru světelné koule uchycené mezi zadními křesly. Připraveny jsou tři režimy: Business, Wellness a Dream (anglicky „sen“). Jejich jména jsou vypovídající. Upravuje se polohování sedadel, nastavení klimatizace, otevírání dveří a infotainment.

Gea má být tryskáčem byznysmenů zítřka na kolech. Podle Eggera má být čas strávený cestováním produktivní, řízení je ztráta času.

V Business módu LED osvětlení ve dveřích ozáří interiér bílou barvou, která má podporovat koncentraci a produktivitu. Dva průhledové devatenáctipalcové displeje se v případě potřeby vyklopí ze střechy a je možné pracovat. Přední sedadlo je možné otočit o 180° do „konferenčního“ uspořádání, nebo lze sklopit jeho opěradlo, a vytvořit tak odkládací plochu.

Fotogalerie

Wellness mód osvětlí interiér teplými barvami pro relaxaci a sedadla začnou masírovat. Do sedadel a podlahy jsou také integrovány cvičící nástroje, které umožní aktivní trávení dlouhé cesty: dvě hliníková madla jsou připravena k protažení horní části těla, nohy procvičí speciální desky určené pro „chodecké“ cviky. Na monitorech se k tomu promítá instruktážní video jak cvičit.

Dream mód je určen pro absolutní relaxaci. To znamená modré osvětlení interiéru, zatmavení oken a na displeje se promítá hvězdná obloha. Nohy podepřou podnožky. Zadní pravé sedadlo se může sklopit dokonce tak, že společně s předním sedadlem spolujezdce vytvoří plnohodnotnou postel.

Mezi zadními sedadly je malá lednička, nahoře na ní je pak nádobka s parfémem pro aromaterapii.







Nejčtenější

Crashtest deformačních zón
VIDEO: Test deformačních zón ukázal, že měkčí auto může lépe chránit

Deformační zóny aut chrání posádku, ale mohou efektivně zmírnit následky nehody i u vozidla, do kterého bourají. Netradiční crashtest německého autoklubu...  celý článek

Opel Insignia Grand Sport
Nový Opel Insignia přijíždí v plné parádě. Je to grandiózní krasavec

Celým jménem je to Opel Insignia Grand Sport a je to fešák. Minimálně vzhledem má šanci být jedním z nejparádnějších aut své kategorie. Oproti předchůdci zhubl...  celý článek

Alfa Romeo Giulia Veloce
Chlapská záležitost: Alfa Giulia Veloce se za diesel vůbec nemusí stydět

Jsou auta, jejichž osud dokáže předznamenat samotné jméno. Chlap řídící zjevení jménem Opel Karl musí být buď flegmatik, nebo ho dostal se slevou. Ženská z...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.