Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Největší smolař Ženevy: tryskáč bez křídel málem nepředstavili

aktualizováno 
Ženeva (od zpravodaje iDNES.cz) - Byl to tak trochu chaos po italsku. Majestátní auto schované pod plachtou obklopuje natěšený dav, foťáky nažhavené, ruce připravené k potlesku. Ale odhalení obrovité limuzíny jménem Gea na stánku slavného Italdesignu Giorgetta Giugiara bylo trochu rozpačité.

Giugiarův Italdesign patří k inventáři ženevského autosalonu, slavné designstudio si pro každý ročník připraví nový koncept.

Obrovitá přízračná limuzína jménem Gea, která je jedním z mála opravdu futuristicky odvázaných konceptů v Ženevě, měla před zahájením autosalonu kopec smůly. Podle informací iDNES.cz studii těsně před zahájením autosalonu při neopatrné manipulaci lehce nabourali.

Oficiálně to potvrzeno není, ale koncept každopádně na stánku chyběl ještě večer před autosalonem a hlavně steklá barva pod nápisem na víku kufru naznačuje, že se něco muselo stát.

Italdesign Gea

Ani samotné odhalení neproběhlo hladce, jak by se na nejdůležitější evropskou automobilovou akci slušelo. Ještě když bylo auto pod plachtou a kolem kupa lidí, rozhodli se vystavovatelé koncept přeleštit. Postupně odkrývali, blýskali a zakrývali auto po částech, pak jeden z nich vlezl pod plachtu a cídil auto znovu. Ale šéf designérů Wolfgang Egger v tu chvíli plachtu z auta nečekaně sundal. Giorgetto Giugiaro schovaný v davu v černých brýlích vše sledoval s klidem.

Po trochu hluchých letech je Giugiarův tým opět ve formě. Geu představil v Ženevě právě Egger, který po letech u Alfy Romeo, Lancie, Fiatu a Audi v roce 2013 zakotvil u Italdesignu. Ale proslýchá se, že to letos byla jeho poslední prezentace v dresu italského studia, má prý být snad na odchodu.

Gea připomíná futuristické koncepty z dob hojnosti, kdy měli designéři čas, prostor a rozpočet na hrátky. Dnes, kdy stojí jen výroba jednoho takového konceptu 200 tisíc eur, už se jen zřídkakdy stane, že by se na autosalonu prezentovalo jen prosté stylistické cvičení. Automobilky dnes ukazují hlavně auta, která po cizelování a optimalizaci míří do výroby.

Italdesign Gea

Italské designstudio, dnes vlastněné koncernem Volkswagen, tak představilo obra s půdorysem 5 370 x 1 980 milimetrů. Gea je 1 460 mm vysoká a kabině otevírá prostor 3 330mm rozvor.

Všechny zaujmou obrovité nádherné ráfky s průměrem 26 palců, každý má 60 paprsků. Důležitou roli hraje osvětlení. Podle barvy, kterou září tenké proužky na přídi, poznáte, jaký jízdní mód řidič zvolil.

O pohon se starají čtyři elektromotory, každý z nich obsluhuje jedno kolo. Dohromady mají sílu 570 kW (to je 775 koní). Podle výpočtů by tedy Gea měla umět uhánět dvěstěpadesátkou. Baterie jsou vybaveny systémem indukčního nabíjení.

Že je Gea hlavně stylistické cvičení, potvrzuje i konstrukce dveří. Otevírají se od sebe, a odkryjí tak celou kabinu. Řešení bez středového sloupku u vozu s tak dlouhým rozvorem je z hlediska pevnosti konstrukce a bezpečnosti do produkčního života při dnešních požadavcích na bezpečnost téměř nepřenesitelné. Gea k tomu umí nastupujícím nabídnout servis celebrit: když se velká křídla dveří otevřou, promítne se na zem červený koberec.

Na konstrukci použili stavitelé lehké materiály jako hliník, hořčík či karbon, ale i tak Gea váží dvě tuny.

Ženevský koncept ukazuje představu opravdu luxusního sedanu, který umí jezdit bez řidiče. Vozidla s autonomním řízením jsou velkým tématem posledních měsíců.

Italdesign Gea
Italdesign Gea

Vnitřek tedy připomíná spíše luxusní obývák než kabinu vozu. Ta je čtyřmístná, pro každého pasažéra je připraveno designové křeslo. Prim na přístrojovce hrají displeje, které ve spolupráci s kamerami nahrazují i zpětná zrcátka. Na celé přístrojové desce je jen šest tlačítek: tři dotykové a tři mechanické.

Celé auto se v představách designérů nastavuje s pomocí smartphonu nebo speciálního ovladače tvaru světelné koule uchycené mezi zadními křesly. Připraveny jsou tři režimy: Business, Wellness a Dream (anglicky „sen“). Jejich jména jsou vypovídající. Upravuje se polohování sedadel, nastavení klimatizace, otevírání dveří a infotainment.

Gea má být tryskáčem byznysmenů zítřka na kolech. Podle Eggera má být čas strávený cestováním produktivní, řízení je ztráta času.

V Business módu LED osvětlení ve dveřích ozáří interiér bílou barvou, která má podporovat koncentraci a produktivitu. Dva průhledové devatenáctipalcové displeje se v případě potřeby vyklopí ze střechy a je možné pracovat. Přední sedadlo je možné otočit o 180° do „konferenčního“ uspořádání, nebo lze sklopit jeho opěradlo, a vytvořit tak odkládací plochu.

Fotogalerie

Wellness mód osvětlí interiér teplými barvami pro relaxaci a sedadla začnou masírovat. Do sedadel a podlahy jsou také integrovány cvičící nástroje, které umožní aktivní trávení dlouhé cesty: dvě hliníková madla jsou připravena k protažení horní části těla, nohy procvičí speciální desky určené pro „chodecké“ cviky. Na monitorech se k tomu promítá instruktážní video jak cvičit.

Dream mód je určen pro absolutní relaxaci. To znamená modré osvětlení interiéru, zatmavení oken a na displeje se promítá hvězdná obloha. Nohy podepřou podnožky. Zadní pravé sedadlo se může sklopit dokonce tak, že společně s předním sedadlem spolujezdce vytvoří plnohodnotnou postel.

Mezi zadními sedadly je malá lednička, nahoře na ní je pak nádobka s parfémem pro aromaterapii.





Nejčtenější

Lancia Delta HF Integrale
Voltovy lancie v Česku osiřely. Fanatik legend rally tragicky zemřel

Postavou nevelký, soutěžáckým srdcem však velikán mezi nadšenci do světa rally a milovníky italské produkce zvláště. Na pohled nenápadný kouzelný dědeček, ve...  celý článek

Kawasaki Z 650
Pokušitel i učitel. Kawasaki Z 650 okouzlí lehkostí a ovladatelností

V nabídce Kawasaki vyplnil Z 650 místo po superpopulární ER6n. To mu situaci rozhodně neusnadňuje. Svádí to k neustálému poměřování, ale stačí se projet a...  celý článek

Sraz Volkswagenů Brouk na pražském Vítkově
Praha plná brouků. Legendární auta na srazu sprintovala i plavala Vltavou

Už pošestnácté patřila Praha nejslavnějšímu autu světa. Broučí sraz v modřanském Freestyle parku byl i přes nepřízeň počasí opět náramná podívaná. Tradičním...  celý článek

Aston Martin Virage
Autofotka týdne: Úplně první Aston Martin Virage je perla českých garáží

Aston Martin Virage nedosahuje takového věhlasu jako předchozí typ V8, který nahradil v roce 1988. Nízký počet vyrobených kusů z něj ovšem dělá exkluzivní...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.