Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Největší smolař Ženevy: tryskáč bez křídel málem nepředstavili

aktualizováno 
Ženeva (od zpravodaje iDNES.cz) - Byl to tak trochu chaos po italsku. Majestátní auto schované pod plachtou obklopuje natěšený dav, foťáky nažhavené, ruce připravené k potlesku. Ale odhalení obrovité limuzíny jménem Gea na stánku slavného Italdesignu Giorgetta Giugiara bylo trochu rozpačité.

Giugiarův Italdesign patří k inventáři ženevského autosalonu, slavné designstudio si pro každý ročník připraví nový koncept.

Obrovitá přízračná limuzína jménem Gea, která je jedním z mála opravdu futuristicky odvázaných konceptů v Ženevě, měla před zahájením autosalonu kopec smůly. Podle informací iDNES.cz studii těsně před zahájením autosalonu při neopatrné manipulaci lehce nabourali.

Oficiálně to potvrzeno není, ale koncept každopádně na stánku chyběl ještě večer před autosalonem a hlavně steklá barva pod nápisem na víku kufru naznačuje, že se něco muselo stát.

Italdesign Gea

Ani samotné odhalení neproběhlo hladce, jak by se na nejdůležitější evropskou automobilovou akci slušelo. Ještě když bylo auto pod plachtou a kolem kupa lidí, rozhodli se vystavovatelé koncept přeleštit. Postupně odkrývali, blýskali a zakrývali auto po částech, pak jeden z nich vlezl pod plachtu a cídil auto znovu. Ale šéf designérů Wolfgang Egger v tu chvíli plachtu z auta nečekaně sundal. Giorgetto Giugiaro schovaný v davu v černých brýlích vše sledoval s klidem.

Po trochu hluchých letech je Giugiarův tým opět ve formě. Geu představil v Ženevě právě Egger, který po letech u Alfy Romeo, Lancie, Fiatu a Audi v roce 2013 zakotvil u Italdesignu. Ale proslýchá se, že to letos byla jeho poslední prezentace v dresu italského studia, má prý být snad na odchodu.

Gea připomíná futuristické koncepty z dob hojnosti, kdy měli designéři čas, prostor a rozpočet na hrátky. Dnes, kdy stojí jen výroba jednoho takového konceptu 200 tisíc eur, už se jen zřídkakdy stane, že by se na autosalonu prezentovalo jen prosté stylistické cvičení. Automobilky dnes ukazují hlavně auta, která po cizelování a optimalizaci míří do výroby.

Italdesign Gea

Italské designstudio, dnes vlastněné koncernem Volkswagen, tak představilo obra s půdorysem 5 370 x 1 980 milimetrů. Gea je 1 460 mm vysoká a kabině otevírá prostor 3 330mm rozvor.

Všechny zaujmou obrovité nádherné ráfky s průměrem 26 palců, každý má 60 paprsků. Důležitou roli hraje osvětlení. Podle barvy, kterou září tenké proužky na přídi, poznáte, jaký jízdní mód řidič zvolil.

O pohon se starají čtyři elektromotory, každý z nich obsluhuje jedno kolo. Dohromady mají sílu 570 kW (to je 775 koní). Podle výpočtů by tedy Gea měla umět uhánět dvěstěpadesátkou. Baterie jsou vybaveny systémem indukčního nabíjení.

Že je Gea hlavně stylistické cvičení, potvrzuje i konstrukce dveří. Otevírají se od sebe, a odkryjí tak celou kabinu. Řešení bez středového sloupku u vozu s tak dlouhým rozvorem je z hlediska pevnosti konstrukce a bezpečnosti do produkčního života při dnešních požadavcích na bezpečnost téměř nepřenesitelné. Gea k tomu umí nastupujícím nabídnout servis celebrit: když se velká křídla dveří otevřou, promítne se na zem červený koberec.

Na konstrukci použili stavitelé lehké materiály jako hliník, hořčík či karbon, ale i tak Gea váží dvě tuny.

Ženevský koncept ukazuje představu opravdu luxusního sedanu, který umí jezdit bez řidiče. Vozidla s autonomním řízením jsou velkým tématem posledních měsíců.

Italdesign Gea
Italdesign Gea

Vnitřek tedy připomíná spíše luxusní obývák než kabinu vozu. Ta je čtyřmístná, pro každého pasažéra je připraveno designové křeslo. Prim na přístrojovce hrají displeje, které ve spolupráci s kamerami nahrazují i zpětná zrcátka. Na celé přístrojové desce je jen šest tlačítek: tři dotykové a tři mechanické.

Celé auto se v představách designérů nastavuje s pomocí smartphonu nebo speciálního ovladače tvaru světelné koule uchycené mezi zadními křesly. Připraveny jsou tři režimy: Business, Wellness a Dream (anglicky „sen“). Jejich jména jsou vypovídající. Upravuje se polohování sedadel, nastavení klimatizace, otevírání dveří a infotainment.

Gea má být tryskáčem byznysmenů zítřka na kolech. Podle Eggera má být čas strávený cestováním produktivní, řízení je ztráta času.

V Business módu LED osvětlení ve dveřích ozáří interiér bílou barvou, která má podporovat koncentraci a produktivitu. Dva průhledové devatenáctipalcové displeje se v případě potřeby vyklopí ze střechy a je možné pracovat. Přední sedadlo je možné otočit o 180° do „konferenčního“ uspořádání, nebo lze sklopit jeho opěradlo, a vytvořit tak odkládací plochu.

Fotogalerie

Wellness mód osvětlí interiér teplými barvami pro relaxaci a sedadla začnou masírovat. Do sedadel a podlahy jsou také integrovány cvičící nástroje, které umožní aktivní trávení dlouhé cesty: dvě hliníková madla jsou připravena k protažení horní části těla, nohy procvičí speciální desky určené pro „chodecké“ cviky. Na monitorech se k tomu promítá instruktážní video jak cvičit.

Dream mód je určen pro absolutní relaxaci. To znamená modré osvětlení interiéru, zatmavení oken a na displeje se promítá hvězdná obloha. Nohy podepřou podnožky. Zadní pravé sedadlo se může sklopit dokonce tak, že společně s předním sedadlem spolujezdce vytvoří plnohodnotnou postel.

Mezi zadními sedadly je malá lednička, nahoře na ní je pak nádobka s parfémem pro aromaterapii.





Nejčtenější

Krasavice na veteránském autosalonu classic Show Brno
OBRAZEM: Z českých krásek mezi autodědečky přechází zrak

To jinde nespatříte: promenáda v plavkách mezi autoveterány, dámy jak vystřižené z filmu pro pamětníky, femme-fatale v auťáku, o kterém vám jako malém...  celý článek

Ferrari LaFerrari Aperta
Autofotka týdne: Unikátní LaFerrari Aperta je v Česku. Vyrábí se v laboratoři

Legendární italská značka slaví letos sedmdesátiny. K tomuto výročí Ferrari vyrobilo model nazvaný LaFerrari Aperta, který nabídla jen svým nejvěrnějším...  celý článek

Závodní speciál Praga Super Piccolo pro závod 1000 mil československých 1934
Praga: vozy na statisíce kilometrů, oblíbil si je i prezident Masaryk

Historie automobilky Praga se začala psát před 110 lety. Pragovky platily za etalon konzervativní spolehlivosti, uživatel vždy věděl, co od nich čekat. Ne...  celý článek

Alfa Romeo Stelvio
První rande s italskou sexbombou: Alfa Romeo Stelvio v akci

Alfa Romeo začíná novou éru, chce být globální sexbombou mezi prémiovými značkami. Jízdními výkony je jí už teď. Stelvio, první SUV značky v její 107leté...  celý článek

H-D Streed Rod. Letošní sezóna ukáže, zda za cenu kolem 220 tisíc přebere část...
Harley-Davidson představuje nové cruisery: nejlevnější a nejdražší

Ikonická americká značka si na jaro schovala dvě novinky a představila novou verzi nejdostupnějšího cruiseru Street Rod 750, který vyrábí ve své zahraniční...  celý článek

Další z rubriky

Nový facelift Škoda Rapid Spaceback
Vylepšený rapid je venku: tříválcové TSI a internet na palubě

Rapid se po pěti letech dočkává faceliftu. Škoda představuje oficiálně první fotky a informace. Obě karosářské verze rapidu liftback i spaceback (hatchback)...  celý článek

Mercedes-Maybach G 650 Landaulet
Největší šílenost autosalonu Ženeva: superluxusní gazík

Na celém světě se terénní auta označují jako "džíp", ale u nás se jim často říká "gazík". Je to na počest legendárního sovětského vozu GAZ-69. Mercedes G dnes...  celý článek

Škoda Citigo
Modernizovaná Škoda Citigo: jemné retuše a stále bez TSI

Nejmenší škodovka je jediným evropským modelem značky, který se nevyrábí v Česku. Citigo se dočkalo faceliftu po pěti letech. Má novou kapotu, masku chladiče,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.