Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Italové zakážou stará auta, od roku 2019 nesmí na silnici

aktualizováno 
Italská vláda plánuje, že od roku 2019 nebudou moci jezdit auta přihlášená před 31. prosincem 1992. Opatření jde proti starým vozům nesplňujícím žádnou emisní normu. Italové tak chtějí hlavně omladit vozový park. Má se to týkat i autobusů.

Fiat Panda první generace | foto: Fiat

Otřískané letité Fiaty Panda patří ke koloritu italských měst, hlavně na jihu Apeninského poloostrova. Malinké hranaté fiátky a další stará auta, která nesplňují aspoň ekonormu Euro 1, nebudou od 1. ledna 2019 podle plánů, které schválila italská vláda, vůbec moci vyjíždět na silnice.

Datum prvního přihlášení do provozu 31. 12. 1992 zvolili tvůrci normy proto, že od 1. ledna 1993 byla v platnosti ekonorma Euro 1.

Opatření se týká také autobusů a nákladních vozidel. Vláda tak chce podle ministra dopravy Maurizia Lupiho donutit provozovatele dopravy k obnovení vozového parku; italská vláda na to vytvořila speciální fond, přes který má za tři roky protéct půl miliardy eur, prostředky jsou určeny na příspěvky na nákup vozidel, která jezdí na pneumatikách.

„Máme nejstarší park vozidel veřejné dopravy nejstarší v Evropě,“ vysvětluje Lupi. „V Itálii stále jezdí třicetileté autobusy, které vozí lidi.“

Z omezení by měla být vyjmuta vozidla, která mají veteránský status. Ten ovšem dnes není v Itálii jednoduché získat. Italští motoristé se totiž kvůli velké finanční zátěži (pojištění, poplatky, daně) a dalším opatřením, která jim ztěžují život, dali před lety ve velkém na veteránismus, aspoň tedy na oko. V zemi tak v předchozích letech zaznamenali skokový nárůst počtu registrovaných veteránů. 

V Itálii s tím od letoška bojují tím, že italské sdružení veteránských autoklubů (ACI Storico - Automobile Club Italia) dostalo za úkol sestavit seznam vozidel, která mají mít nárok na to být veterány. Seznam je velmi úzký a přesně specifikuje modely a dokonce i motorizace a provedení, která mají nárok být oficiálně „oldtimery“ (seznam ACI zde).



Témata: Autoklub, Fiat, Fond


Nejčtenější

Yamaha N Max
Bella Roma ze sedla skútru. Na nákup tříkolkou, na rande s cigárkem

V rámci testů jednostopých samohybů se dají dělat roztodivné skopičiny. Při zkoušení flotily městských strojů značky Yamaha v ulicích Říma jsme se tedy vžili...  celý článek

crashtest
VIDEO: Unikátní crashtest rozbil Porsche 911 na cimprcampr

Oranžové porsche se rozjede v laboratoři proti deformovatelné překážce - inženýři německého autoklubu ADAC pracují na dalším ze svých crashtestů. Světla svítí,...  celý článek

Ford S-MAX
Hledá se auto pro rodinu do 200 tisíc. Pozor na velké oči a drahé díly

V cenové relaci do 200 000 korun se u nás prodá nejvíce ojetých aut. Jaký rodinný vůz v této ceně zvolit? Máme pro vás několik tipů.  celý článek

Do konce války v roce 1945 bylo vyrobeno pouhých 630 vozidel známých pod...
Volkswagen vznikl před 80 lety, je největší automobilkou Evropy

Německá automobilová skupina Volkswagen, jejíž součástí je od roku 1991 i česká Škoda Auto, je dlouhodobě největší evropskou automobilkou. Jejímu založení před...  celý článek

Dacia Sandero Stepway
O dacie je zájem, čeká se na ně až půl roku. Letos přijede nový duster

Co chystá Dacia? Letos nový Duster a dočkáme se jeho menší verze v podobě malého crossoveru.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.