Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Italové zakážou stará auta, od roku 2019 nesmí na silnici

aktualizováno 
Italská vláda plánuje, že od roku 2019 nebudou moci jezdit auta přihlášená před 31. prosincem 1992. Opatření jde proti starým vozům nesplňujícím žádnou emisní normu. Italové tak chtějí hlavně omladit vozový park. Má se to týkat i autobusů.

Fiat Panda první generace | foto: Fiat

Otřískané letité Fiaty Panda patří ke koloritu italských měst, hlavně na jihu Apeninského poloostrova. Malinké hranaté fiátky a další stará auta, která nesplňují aspoň ekonormu Euro 1, nebudou od 1. ledna 2019 podle plánů, které schválila italská vláda, vůbec moci vyjíždět na silnice.

Datum prvního přihlášení do provozu 31. 12. 1992 zvolili tvůrci normy proto, že od 1. ledna 1993 byla v platnosti ekonorma Euro 1.

Opatření se týká také autobusů a nákladních vozidel. Vláda tak chce podle ministra dopravy Maurizia Lupiho donutit provozovatele dopravy k obnovení vozového parku; italská vláda na to vytvořila speciální fond, přes který má za tři roky protéct půl miliardy eur, prostředky jsou určeny na příspěvky na nákup vozidel, která jezdí na pneumatikách.

„Máme nejstarší park vozidel veřejné dopravy nejstarší v Evropě,“ vysvětluje Lupi. „V Itálii stále jezdí třicetileté autobusy, které vozí lidi.“

Z omezení by měla být vyjmuta vozidla, která mají veteránský status. Ten ovšem dnes není v Itálii jednoduché získat. Italští motoristé se totiž kvůli velké finanční zátěži (pojištění, poplatky, daně) a dalším opatřením, která jim ztěžují život, dali před lety ve velkém na veteránismus, aspoň tedy na oko. V zemi tak v předchozích letech zaznamenali skokový nárůst počtu registrovaných veteránů. 

V Itálii s tím od letoška bojují tím, že italské sdružení veteránských autoklubů (ACI Storico - Automobile Club Italia) dostalo za úkol sestavit seznam vozidel, která mají mít nárok na to být veterány. Seznam je velmi úzký a přesně specifikuje modely a dokonce i motorizace a provedení, která mají nárok být oficiálně „oldtimery“ (seznam ACI zde).



Témata: Autoklub, Fiat, Fond


Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.