Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Italové zakážou stará auta, od roku 2019 nesmí na silnici

aktualizováno 
Italská vláda plánuje, že od roku 2019 nebudou moci jezdit auta přihlášená před 31. prosincem 1992. Opatření jde proti starým vozům nesplňujícím žádnou emisní normu. Italové tak chtějí hlavně omladit vozový park. Má se to týkat i autobusů.

Fiat Panda první generace | foto: Fiat

Otřískané letité Fiaty Panda patří ke koloritu italských měst, hlavně na jihu Apeninského poloostrova. Malinké hranaté fiátky a další stará auta, která nesplňují aspoň ekonormu Euro 1, nebudou od 1. ledna 2019 podle plánů, které schválila italská vláda, vůbec moci vyjíždět na silnice.

Datum prvního přihlášení do provozu 31. 12. 1992 zvolili tvůrci normy proto, že od 1. ledna 1993 byla v platnosti ekonorma Euro 1.

Opatření se týká také autobusů a nákladních vozidel. Vláda tak chce podle ministra dopravy Maurizia Lupiho donutit provozovatele dopravy k obnovení vozového parku; italská vláda na to vytvořila speciální fond, přes který má za tři roky protéct půl miliardy eur, prostředky jsou určeny na příspěvky na nákup vozidel, která jezdí na pneumatikách.

„Máme nejstarší park vozidel veřejné dopravy nejstarší v Evropě,“ vysvětluje Lupi. „V Itálii stále jezdí třicetileté autobusy, které vozí lidi.“

Z omezení by měla být vyjmuta vozidla, která mají veteránský status. Ten ovšem dnes není v Itálii jednoduché získat. Italští motoristé se totiž kvůli velké finanční zátěži (pojištění, poplatky, daně) a dalším opatřením, která jim ztěžují život, dali před lety ve velkém na veteránismus, aspoň tedy na oko. V zemi tak v předchozích letech zaznamenali skokový nárůst počtu registrovaných veteránů. 

V Itálii s tím od letoška bojují tím, že italské sdružení veteránských autoklubů (ACI Storico - Automobile Club Italia) dostalo za úkol sestavit seznam vozidel, která mají mít nárok na to být veterány. Seznam je velmi úzký a přesně specifikuje modely a dokonce i motorizace a provedení, která mají nárok být oficiálně „oldtimery“ (seznam ACI zde).



Témata: Autoklub, Fiat, Fond


Nejčtenější

Závodní speciál Praga Super Piccolo pro závod 1000 mil československých 1934
Praga: vozy na statisíce kilometrů, oblíbil si je i prezident Masaryk

Historie automobilky Praga se začala psát před 110 lety. Pragovky platily za etalon konzervativní spolehlivosti, uživatel vždy věděl, co od nich čekat. Ne...  celý článek

Krasavice na veteránském autosalonu classic Show Brno
OBRAZEM: Z českých krásek mezi autodědečky přechází zrak

To jinde nespatříte: promenáda v plavkách mezi autoveterány, dámy jak vystřižené z filmu pro pamětníky, femme-fatale v auťáku, o kterém vám jako malém...  celý článek

Nejstarší Vespa je na prodej. Cena za italskou ikonu se v aukci vyšplhá nejspíš...
Nejstarší Vespa na světě je na prodej. Za devět milionů

Na sedm až devět milionů korun si cení trh nejstarší skútr na světě od legendární italské značky Vespa. Číslo rámu 1003 prozrazuje, že jde o třetí stroj série...  celý článek

Alfa Romeo Stelvio
První rande s italskou sexbombou: Alfa Romeo Stelvio v akci

Alfa Romeo začíná novou éru, chce být globální sexbombou mezi prémiovými značkami. Jízdními výkony je jí už teď. Stelvio, první SUV značky v její 107leté...  celý článek

H-D Streed Rod. Letošní sezóna ukáže, zda za cenu kolem 220 tisíc přebere část...
Harley-Davidson představuje nové cruisery: nejlevnější a nejdražší

Ikonická americká značka si na jaro schovala dvě novinky a představila novou verzi nejdostupnějšího cruiseru Street Rod 750, který vyrábí ve své zahraniční...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.