Fiat Panda první generace

Fiat Panda první generace | foto: Fiat

Italové zakážou stará auta, od roku 2019 nesmí na silnici

  • 382
Italská vláda plánuje, že od roku 2019 nebudou moci jezdit auta přihlášená před 31. prosincem 1992. Opatření jde proti starým vozům nesplňujícím žádnou emisní normu. Italové tak chtějí hlavně omladit vozový park. Má se to týkat i autobusů.

Otřískané letité Fiaty Panda patří ke koloritu italských měst, hlavně na jihu Apeninského poloostrova. Malinké hranaté fiátky a další stará auta, která nesplňují aspoň ekonormu Euro 1, nebudou od 1. ledna 2019 podle plánů, které schválila italská vláda, vůbec moci vyjíždět na silnice.

Datum prvního přihlášení do provozu 31. 12. 1992 zvolili tvůrci normy proto, že od 1. ledna 1993 byla v platnosti ekonorma Euro 1.

Opatření se týká také autobusů a nákladních vozidel. Vláda tak chce podle ministra dopravy Maurizia Lupiho donutit provozovatele dopravy k obnovení vozového parku; italská vláda na to vytvořila speciální fond, přes který má za tři roky protéct půl miliardy eur, prostředky jsou určeny na příspěvky na nákup vozidel, která jezdí na pneumatikách.

„Máme nejstarší park vozidel veřejné dopravy nejstarší v Evropě,“ vysvětluje Lupi. „V Itálii stále jezdí třicetileté autobusy, které vozí lidi.“

Z omezení by měla být vyjmuta vozidla, která mají veteránský status. Ten ovšem dnes není v Itálii jednoduché získat. Italští motoristé se totiž kvůli velké finanční zátěži (pojištění, poplatky, daně) a dalším opatřením, která jim ztěžují život, dali před lety ve velkém na veteránismus, aspoň tedy na oko. V zemi tak v předchozích letech zaznamenali skokový nárůst počtu registrovaných veteránů. 

V Itálii s tím od letoška bojují tím, že italské sdružení veteránských autoklubů (ACI Storico - Automobile Club Italia) dostalo za úkol sestavit seznam vozidel, která mají mít nárok na to být veterány. Seznam je velmi úzký a přesně specifikuje modely a dokonce i motorizace a provedení, která mají nárok být oficiálně „oldtimery“ (seznam ACI zde).