Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Italská šlechta ráda závodí: jízda s Maserati Quattroporte GT S

aktualizováno 
Tohle auto rozhodně není pro pány ředitele, kteří chtějí poklimbávat na zadním sedadle. V neskutečně sportovním Maserati Quattroporte je totiž hřích nechávat řízení na někom jiném. Ještě říznější je sportovněji zaměřená verze GT S, kterou jsme vyzkoušeli.

Maserati Quattroporte GT S | foto: Maserati

Když probudíte 400 koní pod kapotou, zapomenete na víc než pět metrů délky a frčíte - nejraději na okresky. Žádná zatáčka pro vás v quattroporte není dost rychlá.

Konkurence možná nabízí víc elektrických udělátek, víc místa a pohodlí. Ale tohle auto má duši! Pokud chápete pod pojmem sportovní jízda něco jiného než jen tupé sešlápnutí plynu až na podlahu na dálnici, nic lepšího než Maserati Quattroporte pravděpodobně neseženete.

Na pozvání společnosti Scuderia, která je oficiálním prodejcem automobilky v Česku, jsme ho vyzkoušeli v rodišti maserati, v Modeně.

Socha
Maloval ho slovutný Pininfarina, což mluví za vše. Na pohled je výrazné, urostlé, kde může, pochlubí se svým jménem a Neptunovým trojzubcem, který má ve znaku.

Maserati Quattroporte GT S

Verze GT S se od obyčejné odlišuje pár detaily, které jí dodávají sportovní šmrnc. Má jinou mřížku chladiče se strukturou včelí plástve, chrom na okenních lištách a koncovkách výfuku nahradilo černé lakování, kliky dveří jsou v barvě karoserie.

Pro "GéTéeSo" vytvořili také speciální ráfky, které obouvají pneumatiky s průměrem dvacet palců, vpředu mají rozměr 245/35, vzadu pak 295/30.

Další specialita ostré verze maserati se čtyřmi dveřmi (italsky quattroporte) se ukrývá hned pod ráfky, jsou to nové brzdy dodané Brembem. Kotouče vozu jsou vyrobeny z litiny a hliníku. Vpředu se do nich zakusují šestipístkové hliníkové třmeny. Posádka se uvelebí do sportovněji tvarovaných sedadel.

Závodní salonek
Na pohled je to krásná limuzína, ale k tomuto autu si řidiče najímat nebudete. Zaprvé na zadních sedadlech zrovna nadbytek místa, který najdeme u usedlé konkurence, není, ale hlavně proto, že tohle auto dává řidiči radost z jízdy.

Vnitřek samozřejmě splňuje všechny nároky smetánky. Najdeme tu drahé materiály: jemnou kůži, karbon, jen ty plastové čudlíky na pracovišti řidiče by mohly vypadat méně plastově.

Maserati Quattroporte GT S

Quattroporte má docela plochá sedadla, na první pohled jsou sportovně tvarovaná, když jste drobnější postavy, budete na nich (zvlášt, když budou potažena klouzavou kůží) trochu nejistí.

Až prokroužíte pár zatáček, zjistíte, že tlustý A-sloupek omezuje výhled do levé zatáčky.

Modrá krev
Osmiválcový atmosferický motor o objemu 4 244 ccm má skvělý zvuk, zahrnuje posádku řezavým zvukem sporťáku. Žádné líné převalování, osmiválec se musí pořádně točit. V nízkých otáčkách se akorát popojíždí po městě.

Může se hodit

Internetová inzerce sportovních automobilů www.automodul.cz

Kolem dvou a půl tisíce otáček vypadá motor letargicky, ale pak ručička otáčkoměru ožije, letí ke trojce a ve čtyřech tisících pod kapotou "bouchnou saze". Čtyři stovky koní zaberou, quattroporte se přisaje k asfaltovému koberci, a když máte navolený sportovní režim převodovky, osmiválec točí a točí, dokud ho někde v 7 200 otáčkách nezkrotí omezovač. Dvoutunová limuzína se rozhýbe na stovku za 5,6 sekund, což mluví za vše.

Na výjezdu ze zatáčky dupnete na plyn, motor zařve, zadní kola se zakousnou do asfaltu a  mocný zátah vás tlačí do sedadel. Spotřeba je v tomhle opojení to poslední, co vás zajímá, podle tabulek to má být necelých 15 litrů. Když ale jezdíte s quattroporte, jak se sluší a patří, počítejte minimálně s dvaceti.

Za zábavu se holt platí. Jestli chcete šetřit, kupte si turbodiesel do něčeho z Německa. Italská aristokracie pít naftu (snad) nikdy nebude.

Modré srdce
S čistokrevným automatem s hydrodynamickým měničem, který loni dostalo, přišlo quattroporte o rozložení agregátů typu transaxle, protože se převodovka nastěhovala dopředu k motoru. Stále ovšem zůstalo zachováno ideální rozložení hmotnosti mezi nápravy. Přední nese 49 a zadní 51 procent z 1 990 kil pohotovostní hmotnosti.

Druhou převodovku v nabídce, kterou je sportovní poloautomatický elektrohydraulicky ovládaný šestistupňový Duoselect, ale montují stále dozadu.

Maserati Quattroporte GT S

Když otevřete kapotu, poznáte, jakou převodovku auto používá, na první pohled. Kryt hlavy válců má automat modrý, v případě duoselectu je lakovaná červeně. Rozdíl je také uvnitř: krouticích newtonmetrů má automat 460 oproti 451 u duoselectu, který má také mazání se suchou skříní.

"Naše" quattroporte mělo klasický automat, který se podle mnohých pro velkou limuzínu hodí lépe. Nová převodovka řadí tak, že to ani nevnímáte: bleskurychle, cukání se nekoná. Že se převodový poměr změnil, ale víte bezpečně, díky zvuku, díky kterému je škoda zapínat rádio a rozhodně nejlepší je nechávat otevřené okénko.

Řadit můžete samozřejmě také manuálně, buď klasicky dopředu-dozadu voličem automatu po pravé ruce, anebo pádly pod volantem. Bohužel se neotáčí s volantem, jsou totiž uchycené na sloupku řízení, jsou hodně velké, takže je najdete téměř v každé situaci.

Žádná věda to není, levou podřazujete, pravačkou řadíte nahoru. Když si navolíte sportovní režim (stačí stisknout tlačítko s všeříkajícím názvem SPORT na středovém panelu), nechává elektronika motor víc vytáčet. Pro ruční řazení stačí zatáhnout za jedno z pádel a převodovka přeřadí, když vás řazení omrzí, stačí na páčky pár sekund nesahat a převodovka z produkce ZF se opět přepne do automatického režimu.

Řidiči s krátkými prsty naráží na problém při ovládání směrovkových a stěračových páček, přes pádla na ně s rukama na věnci volantu skoro nedosáhnou.

Čtyři dveře k radosti
Možná má přes pět metrů, ale miluje zatáčky. Čtyři stovky koní na zadní nápravě dávají quattroporte křídla. Sice má se všemi náplněmi skoro dvě tuny (a s posádkou ještě víc), v serpentinách o nich ale téměř nevíte. Jediné, co znepříjemňuje řidiči život, je moc otáček volantu mezi oběma rejdy. Když se chcete prosmýknout vracečkou, abyste si ruce ukroutili.

Řízení je docela měkké, což tak nějak k velkému bouráku patří, ale k tomuhle skorozávodnímu quattroporte to působí trochu nepatřičně. Při manévrování budete žehrat na hodně malý rejd. Všechno ale vyvažuje fakt, že řízení je velmi přesné, přesnější než u jakékoliv konkurence.

Pětimetrovým limuzínám většinou říkáme dálniční expres, quattroporte je ale docela jiné, miluje zatáčky, do každé se vrhá, jako by byla poslední. I když necháte zapnutý stabilizační systém, odmění vás na klikatici silnice příjemným vybočením zádě.

GTS dostalo klasické tlumiče a podvozek šel víc k zemi (vepředu o 10, vzadu o pětadvacet milimetrů). Do standardního dostanete podvozek Skyhook s tlumiči umožňujícími měnit jeho tuhost.

Quattroporte GTS ale dostalo nové pružiny a klasické tlumiče, což mu jednoznačně prospělo - aspoň pokud vyznáváte razantnější jízdu. Quattroporte je sice s nimi sportovně tvrdší, řidiči ale dává pocit větší jistoty. Také v kopcích v okolí italské Modeny, kde jsme auto "protáhli", se najdou rozbitější okresky a i s těmi se vypořádalo s grácií.

Maserati Quattroporte GT S

Na brzdy se musí hezky sportovně, zostra. Žádné měkké dávkování, hezky rovnou "do plných" a pak povolovat. První polovina dráhy pedálu je rozvláčně "houbovitá", řidiči neznalému poměrů může připadat, že auto brzdí hodně vlažně. Když na to ale dupnete, poznáte, co znamená přetížení, a pochyby jsou pryč. Sluší se dodat, že v testu brzd různých aut, který v létě loňského roku provedl italský automagazín Auto, je právě quattroporte absolutním vítězem. Čtěte článek Brzdná dráha ze 100 km/h: rozdíl 14 metrů

Litinohliníkové kotouče brzd rozhodně stojí za pozornost. Quattroporte je prvním autem, které je používá. Lépe odolávají vysoké zátěži a v porovnání s tradičními disky ušetřily 20 % hmotnosti.

Limuzína? Spíš závoďák
Tohle auto je asi to nejsportovnější, co má čtyři dveře, čtyři jemnou kůží čalouněné pohovky uvnitř a pět metrů délky.

Limitem je jenom vaše odvaha a řidičské umění. Když na to máte kuráž, peníze a hlavně schopnosti, dá se s ním jet neskutečná "pila".

Vyjde na sto tisíc eur (asi 2,5 milionu Kč), což je srovnatelné se stejně vyšlechtěnými verzemi okroužkované, ovrtulované a ohvězdičkované konkurence z Německa (BMW 750i, Audi S8, Mercedes S65 AMG).

Za to dostanete jedno z nejcharakternějších aut. S urozeným rodokmenem, neopakovatelné... A ještě ušetříte za řidiče.

Automobilka už představila faceliftovanou verzi, která se chystá do prodeje v září. Zvenku ji poznáte podle svislého žebrování mřížky chladiče, nového nárazníku a pozměněných zrcátek. Oči světel jsou doplněny pohledem LED diod, které mají na starost denní svícení.

Na palubu se nastěhoval nový multimediální systém. Největší novinkou je nová verze Quattroporte S, která dostane o půl litru větší a pětatřicet kilowattů silnější osmiválec z kupé GranTurismo S.

Maserati Quattroporte GT S v číslech
délka x šířka x výška x rozvor  5 052 mm x 1 895 mm x
1 425 mm x  3 064 mm
objem kufru/nádrže (l) 450/90
hmotnost suchá/pohotovostní. (kg) 1 880/1 990
pneumatiky  přední 245/35-R20,
zadní 295/30-R20

brzdy

přední kotouče 360 x 32 mm, zadní kotouče 330 x 28 mm, hliníkové třeny vpředu
6pístkové, vzadu 4pístkové
motor zážehový atmosferický
osmiválec V8 90°
objem (ccm) 4 244
max. výkon (kW/k) 295/400 při 7 000 ot./min
max. krouticí moment (Nm) 460 při 4 250 ot./min
maximální rychlost (km/h) 270
zrychlení 0-100 km/h (s) 5,6
kombinovaná spotřeba (l/100 km) 14,7
cena 100 000 euro





Nejčtenější

Dopravní značka střídavá jízda
Místo dovolené snů hodiny v koloně: jak to ustát?

Čím více aut vyrazí o prázdninách na silnice, tím více uzavírek, omezení, objížděk a kolon se vyrojí na dálnicích a silnicích. Jak přežít hodiny v zácpě, když...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Jízda historických vozidel do vrchu Džbán startovala v obci Hředle u Rakovníka.
OBRAZEM: Utajený sraz, kam dostanete pozvánku tichou poštou

Malá obec Hředle u Rakovníka žila v sobotu srazem veteránů, kteří se do šestisethlavé vesničky sjeli na osmý ročník Jízdy historických vozidel do vrchu Džbán.  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Další z rubriky

Ford Ranger doublecab 2.2 TDCI
Ford Ranger je stylový pracant. Nezaváhá ani na dlouhé expedici

Pick-upy už dávno nejsou jen pracovní auta pro farmáře a stavaře, prodělávají vývoj a podobně jako off-roady přidávají na komfortu. Jsou uhlazenější a...  celý článek

Elektrický Swincar nezastaví žádný terén
VIDEOTEST: Terénního pavouka na baterky nezastaví žádný terén

Ta čtyřkolová šílenost se jmenuje Swincar. Elektrického šplhavce, který pokoří snad každý terén, jsme vyzkoušeli.  celý článek

Opel Crossland X
Opel Crossland X je velké auto za malé peníze

MPV už nefrčí, nahrazují je auta na zvýšeném podvozku. Velmi povedenou a v druhé generaci nedoceněnou Merivu nahrazuje v nabídce Opelu SUV jménem Crossland X....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.