Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Italská vášeň i švédská krabice. Nejlepší autodesignéři jsou v Praze.

  21:30aktualizováno  21:30
V Praze se sešla světová extraliga mezi autodesignéry. Mezi fanoušky jsou jména jako Peter Horbury nebo Anne Asensio velkými pojmy. Hlavní hvězdou, která bude až do neděle objevovat krásy Prahy, je Fabio Filippini, šéfdesignér věhlasného studia Pininfarina.

Konference Autodesign Prague | foto: iDNES.cz

Mezinárodní konferenci o automobilovém designu si vysnili Jindřich Dušek a Radek Laube, první je vydavatel unikátního časopisu věnovaného autodesignu, druhý jeho šéfredakotor.

A hned na první ročník Autodesign Prague se jim podařilo přitáhnout do Prahy opravdové hvězdy. Svět může závidět.

V nové Národní technické knihovně konferenci zahájil Jiří Hulák, významný odborník na historii autodesignu s přednáškou o přelomových modelech automobilové historie z pohledu designu. Chybět v ní nesměl obdivovaný Citroen DS. Dílo Flaminia Bertoniho, který svým kolegům radil, ať pro hledání inspirace místo autosalonů navštěvují zoologocké zahrady. Hulák vzpomenul i významného českého designéra Václava Krále, jehož motto otevírá celý katalog autodesignérské konference.

Na závěr své popřál designérům dobré inženýry a inženýrům dobré designéry a před publikum složené z designérů, studentů a odborníků z oboru předstoupila největší hvězda konference.

Hlavní hvězda konference Autodesign Prague Fabio Filippini

Hlavní hvězda konference Autodesign Prague Fabio Filippini

"Design v hlavní roli, cit pro estetiku, který tvoří nestárnoucí krásu," to je hlavní myšlenka Fabia Filippiniho, šéfdesignéra studia Pininfarina. Ital vedoucí jedno z nejslavnějších studií světa nyní vede stovku designérů. Vyznavač čistých ladných tvarů podle pravidel italské elegance maloval donedávna Renaulty. Nejnovějším dílem jeho studia, které se představilo před pár týdny na autosalonu ve Frankfurtu, je otevřená verze Ferrari 458 Italia. Pininfarina je už desítky let jedním z hlavních krejčích italských kultovních sporťáků.

Velkou kariéru udělala u Renaultu také další hvězda pražské konference Anne Assensio. Elegantní, energická, usměvavá dáma, která ještě pamatuje časy, kdy se auta malovala rukou, modelovala z hlíny a taky byla u nástupu počítačů do designérských studií.

Hlavní hvezdy konference Autodesign Prague - Anne Asensio a Peter Horbury

Hlavní hvezdy konference Autodesign Prague - Anne Asensio a Peter Horbury

Byla u toho, kdy se malovala první kultovní generace Renaultu Twingo a byla to ona, kdo oblékl jeden z přelomových aut devadesátých let Renault Scénic. Od veleúspěšného kompaktního MPV, které inspirovalo všechny ostatní pak vedla cesta Anne Assensio na místo generála designu amerického GM.

Dnešní auta vidí velmi kriticky. Svět praktického autodesignu opustila před čtyřmi lety. Dnes je hlavně vizionářkou, která působí ve společnosti Dassault Systèmes a zabývá se novými koncepty mobility, designu a vůbec všeho, co s budoucností aut souvisí.

Třetí velkou hvězdou konference je Peter Horbury, jehož největší úspěchy v autodesignu jsou svázané se značkou Volvo. Jeho přednáška na téma "Auta mají národnost" měla největší úspěch. Důstojný elegán sršící typickým anglickým suchým humorem stojí za designem nestárnoucího Volva XC90 a je na něj patřičně hrdý. "Když mají auta národnost a odráží kulturu národa, začnou být zajímavá," prohlašuje.

S tím souhlasí i Anne Assensio. Podle které se v dnešním globalizované světě automobilky nabízejí stále méně aut, která jsou opravdu zajímavá. "Dnes není žádné auto, které by se mohlo stát ikonou."

Konference Autodesign Prague

"Krabice je užitečná," říká Peter Horbury s potutelným úsměvem a odkazuje tak na legendární kombíky Volva. Popisuje tak i švédské pojetí designu, které podle Horburyho dokážou obě švédské značky (Volvo a Saab) dobře interpretovat. "Jasně definované tvary, funkčnost. Detaily jsou zakomponované do tvarů, netvoří je," vysvětluje elegantně, co je to skandinávský - a hlavně švédský - design.





Nejčtenější

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Další z rubriky

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.