Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Italský test odhalil nebezpečné helmy na skútry. Většina se prodává i u nás

aktualizováno 
Země plná motorek a zuřivých skútristů má velký skandál. Test helem na skútr odhalil výrobky, které neprojdou homologačními předpisy. Osm helem z patnácti propadlo. Pět firem čekají mastné pokuty od 45 do 130 tisíc eur za prodej výrobků bez homologace. Většina z testovaných helem je k mání i na českém trhu.

Ilustrační foto | foto: Yamaha

Podle největší italské spotřebitelské organizace Altroconsumo nesplnilo požadavky osm helem z patnácti, které byly do testu zahrnuty. Testovaly se helmy bez bradové části, někdy označované jako helmy typu "jet". Používají je hlavně řidiči skútrů, kterých je plná Itálie.

Altroconsumo cituje statistiku: v roce 2008 se snížil počet mrtvých při dopravních nehodách o 7,8 procenta, mrtvých motorkářů ale o 12,4 procenta přibylo.

Dopravní nehody jsou hlavní příčinou úmrtí u Italů mladších 40 let a 28 % mrtvých je ve věku do 29 let. V posledních 30 letech zemřelo na italských silnicích 300 000 lidí, z nich třetině bylo mezi 15 a 29 lety, což je věk typických uživatelů motorin - malých skútrů, na kterých se jezdí s lehkými helmami, které se testovaly. Zkoušky prováděla certifikovaná laboratoř, která zjistila, že víc než polovina helem neumí zajistit bezpečnost požadovanou předpisy (homologace ECE 22-05).

Altroconsumo vyzvalo ministra dopravy, aby se k celé kauze vyjádřil: "Absorbovat rázy a údery a zůstat pevně na hlavě v případě pádu, to jsou základní důvody, proč helmy vůbec jsou."

"Někdo musí nést odpovědnost za to, co mládež nosí na hlavě. Hlubší technické zhodnocení by mělo udělat ministerstvo, aby se vysvětlily důvody, proč se na pulty dostávají nebezpečné výrobky," vyzývá.

Helmy podle výsledků testu nezajišťují dostatečnou ochranu a co víc, nejsou schopné projít ani stejnými zkouškami, kterými mají projít pro obdržení potřebné homologace. Všechny helmy, anonymně nakoupené v obchodech, se ale štítkem platné homologace chlubily.

Za prodej nebezpečných helem už byly uděleny první pokuty. Potrestané firmy prodávaly výrobky bez potřebné certifikace, které prezentovaly jako řádně schválené. Suma pokut je 465 tisíc eur. V letech 2007 až 2009 se dostalo na trh asi třináct tisíc helem, které nesly znak homologace, přestože na něj neměly nárok.

Test otevřených helem

Výsledky testu ZDE

Některé firmy po propadu v testech helmy stahují, jiné žádají opakování testu za přítomnosti svých techniků. Společnosti se brání, že v průběhu testu se technici dopustili chyb a zkoušky nebyly provedeny podle předpisů. Další firma zase vybírá náhodně kousky ze skladu, se kterými provede crashtest v nezávislé laboratoři.

Kromě základních testů, stejných jako ty, kterými musí výrobek projít, když chce získat homologaci, si Altroconsumo pro helmy vymyslelo také další crashtesty, které nejsou předepsané. Lepší ohodnocení v testu dostaly výrobky, které úspěšně prošly těmito dodatečnými zkouškami; ty, které jimi neprošly, penalizovány nebyly. Test zjistil, že cena nemusí být rozhodujícím faktorem. Helmy, které prošly všemi testy úspěšně, nebyly ani nejdražší.

Altroconsumo také kritizuje homologační testy za to, že jsou příliš mírné. Nárazové testy se u integrálních helem provádějí do pěti definovaných bodů, které jsou považovány za nejexponovanější; u otevřených jsou to čtyři body. Podle Altroconsumo hrozí nebezpečí, že se výrobci soustředí na dodržování požadované pevnosti helmy pouze v určených bodech. Například u cyklistických helem se body, na které míří crashtest, vybírají náhodně.

Mezi slabá místa helem patří také jejich připevnění k hlavě. Pět jich vypadlo, protože při nárazu nedržely dobře. Na vině je především systém zapínání. Dobře si naopak všechny helmy vedly v disciplíně komfortu.

Helmy ze skelných, kevlarových nebo uhlíkových vláken mají podle testerů lepší reputaci a citelně vyšší cenu oproti plastovým neprávem. Z testů vyšly z pohledu bezpečnosti téměř nastejno. Ve čtveřici nejlepších jsou dvě plastové a dvě z vláken. A jedna vyrobená z vláken dokonce patří mezi absolutní propadáky.

Autoři:




Nejčtenější

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Další z rubriky

Příhradový rám z kulatých trubek a šikmo uložený zadní tlumič. Poznáváte...
Italský frajer padne skvěle do ruky. Malý Monster se Ducati povedl

Označení Monster je dnes již neodmyslitelně spjato se značkou Ducati, která je domovem v italské Bologni. Motorky s tímhle jménem reprezentují vždy porci...  celý článek

Herec David Matásek a jeho vespa
David Matásek je milovník vos. Každý rok jede přes Alpy do Itálie

Pokud z rovna nechumelí, potkáte ho v Praze v sedle žlutého skútru. Populární herec David Matásek je pravověrný vespař. A každé léto osedlá svou „vosu“...  celý článek

František Šťastný na Grand Prix Československa v roce 1958
Lepšího závodníka Česko nemělo. Frantovi Šťastnému by bylo devadesát

V listopadu letošního roku uplyne 90 let od narození českého motocyklového závodníka století, Františka Šťastného. Pamětníci a motorističtí fanoušci si však...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.