Sraz fiatů ve Svijanském Újezdu

Sraz fiatů ve Svijanském Újezdu | foto: Bořivoj Černý, MAFRA

Italští trpaslíci obsadili Český ráj

  • 5
Dlouhá, pro spěchající motoristy až nekonečná kolona malých fiátků se v sobotu proplétala Českým rájem. Bylo to již po desáté, co se nadšenci italské značky vydali na Spanilou jízdu, která se koná vždy v rámci mezinárodního setkání příznivců autoveteránů Fiat.

Přijela stovka fiatů

"Přijelo kolem stovky aut, což je v posledních letech již takový ustálený počet," říká za organizátory Jan Kozák z příšovického F 600 Clubu. Srazu se ale neúčastní všechny veteráni italské značky, ale pouze vozy Fiat 500, 600, 850 a příbuzné či licencované typy. Kromě "berušek" třeba i polské Maluchy.

"Máme tu i několik rarit. Třeba Fiat Multipla ze šedesátých let, což je na platformě šestistovky postavené šestimístné auto," vysvětluje Kozák. Zmiňovaná Multipla z roku 1966 byla zakoupena v Tuzexu za devět a půl tisíce tuzexových korun, známých jako bonů. V republice se jich podle Kozáka dochovalo kolem dvaceti, přičemž pojízdné jsou asi čtyři.

Sraz ve Svijanském Újezdu na Liberecku se letos konal už podesáté. Podle Jana Kozáka jde o největší setkání fiátků ve střední Evropě.

Sraz fiatů ve Svijanském Újezdu

Milovníci autoveteránů se podle něj setkávají několikrát ročně, jejich letní sraz je vždycky největší. "Vzájemně si ukazujeme úpravy, které jsme na autech provedli. Vylepšujeme laky, audiotechniku, jízdní vlastnosti," dodal Kozák. Některé vozy vypadají, jako by právě sjely z výrobní linky. Na srazu se soutěží třeba i v hlasitosti výfuku nebo hodu pneumatikou do dálky.

Český fiatklub má člena v i v Afghánistánu

Příšovický klub není jen tak ledajakým sdružením fanoušků historických automobilů. Specializuje se výhradně na tři nejmenší fiaty a je v něm 300 členů - kromě Čechů i Slováci, Poláci, Němci, Nizozemci, Belgičané a dokonce motorista z Afghánistánu.

Stará "pětistovka" nebo "šestistovka" jsou podle Kozáka stále vzácnějším zbožím, koupit se ale ještě dají. Bývají ale dražší než před 40 lety, když byly nové. Tehdy stál Fiat 600 zhruba 22 000 korun, dal se ale koupit jen na poukázku nebo v Tuzexu.

"Kdo chce s veterány uspět v klubových soutěžích elegance, musí ještě hodně peněz přidat," přiznal Kozák. Některé majitele fiatů stojí vylepšení jejich vozů i více než 100 000 korun. "Žena ani neví, že jsem auto koupil. Už víc než rok to před ní úspěšně tajím, snil jsem o tom 30 let," přiznal jeden z účastníků srazu.

Sraz fiatů ve Svijanském Újezdu

Při uplynulých dvou ročnících se pořadatelé postarali o zápis do české knihy rekordů. Jednou se do 35 let starého Fiatu 500 nasoukalo 12 lidí, pak se zase vešlo do o něco většího Fiatu 600 šestnáct pasažérů a pes krysařík.

Fiat 600 se vyráběl v letech 1955 až 1968 a menší Fiat 500 v letech 1965 až 1972. V Česku jich i s nepojízdnými vraky a auty, po nichž zbyly jen doklady, zůstává kolem pěti tisíc.

,