Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Chladicí vozy jsou vzduchotěsné, uprchlíci neměli šanci přežít

  12:19aktualizováno  12:19
Sedmdesát běženců v chladicí nástavbě náklaďáku nemělo šanci. Jakmile za nimi převaděči zabouchli dveře, zbýval jim vzduch jen na velmi krátkou dobu. A čerstvý se k nim zvenčí dostat nemohl.

Policie na východě Rakouska nalezla v odstaveném nákladním automobilu desítky mrtvých běženců. | foto: AP

„Izotermické nástavby musí být vzduchotěsné, jinak tam požadovanou teplotu neudržíte,“ vysvětlil iDNES.cz expert na jejich testování, který nechce být jmenován. Na vzduchotěsnost se tyto nástavby dokonce pravidelně musí testovat.

Vyplývá to z Dohody o mezinárodních přepravách zkazitelných potravin a specializovaných prostředcích určených pro tyto přepravy, která je platná od roku 1976. Mezi odborníky je známá jako Dohoda ATP.

Nová nástavba dostane po výrobě certifikát na šest let. Poté se nástavba otestuje a pokud zkouškou projde, dostane osvědčení na další tři roky. Expert to připodobňuje k technické kontrole auta.

Právě ztráta vzduchotěsnosti je podle odborníka na ATP obvyklou závadou, která je zapříčiněna opotřebením. Velmi často bývá poškozené těsnění dveří.

Staré volvo, v jehož nákladovém prostoru se v Rakousku našlo 70 mrtvých běženců, mělo podle označení na boku atest ATP propadlý v červenci letošního roku. Dá se to vyčíst ze štítku v horním rohu na boku nástavby (FNA-X 7-2015). Ten také prozrazuje, že jde o izotermickou nástavbu nejzákladnější kategorie.

Takové množství lidí si v malé skříni bez přístupu vzduchu muselo vydýchat vzduch za několik desítek minut.

Podle ATP se izotermické dopravní prostředky (tepelně izolované skříně) dělí do dvou skupin podle toho, jakých hodnot dosahuje jejich součinitel prostupu tepla. Chladicí nástavby se podle nich dělí na ty s normální a zesílenou izolací. Ty se zesílenou izolací se při doplnění o chladicí zařízení mohou používat pro přepravu mraženého zboží. Pro zajímavost stojí za doplnění, že v chladicích vozech se převážejí i čerstvé květiny.

ATP dělí nástavby do šesti tříd. Kód FNA znamená, že patří do základní třídy A. Pro ní platí požadavek, že při teplotě okolí +30 °C lze teplotu regulovat v rozpětí od 0 °C do +12 °C. Auto jen tedy vybavené mechanickým chlazením (chladicí jednotka je uchycená zvenku na nástavbě nad kabinou řidiče) a má normální izolaci.

Rozšířenější jsou boxy s certifikací FRC, které mají zesílenou izolací spadající do třídy C, tedy při vnější teplotě +30 °C se teplota uvnitř dá nastavit a udržovat v rozpětí od -20 °C do +12 °C.

Autor:


Témata: Volvo


Nejčtenější

Prototyp elektromobilu značky Mercedes-Benz.
Mercedes věří elektromobilům. Promění největší motorárnu, ušetří za lidi

Německý koncern Daimler věří v budoucnu hlavně elektrickému pohonu automobilů. Firma oznámila, že svoji největší motorárnu v Untertürkheim ve Stuttgartu...  celý článek

Volha Gaz 21
Jak se kupovala auta v SSSR: do několikaleté fronty nemohl každý

Uteklo skoro čtvrt století od chvíle, kdy se auta stala pro obyvatele Ruska dostupným zbožím. Už je ale dávno zapomenuto, jak se opatřovala auta za dob...  celý článek

Opel Astra
GM se zbavuje evropské divize, zájem Francouzů o Opel dává smysl málokomu

Francouzský Peugeot se uchází o německý Opel. Spojená automobilka by se stala evropskou dvojkou, podle expertů však transakce nedává smysl. Oba podniky jsou v...  celý článek

Ferrari 166 MM/212 Export Uovo z roku 1950
Autofotka týdne: Krásné vejce, kterým Ferrari pohrdl, míří do dražby

Giannino Marzotto, ve své době populární závodník a dědic textilních továren, měl tolik odvahy, že o tehdejších Ferrariho výtvorech veřejně řekl, že jsou...  celý článek

Falešné Ferrari
VIDEO: Španělé odhalili dílnu na falešná ferrari

Španělská policie odhalila dílnu, která vyráběla padělky italských supersportů. Na pohled vcelku povedené kopie karoserií ferrari a lamborghini měly v útrobách...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.