Jaguar C-XF

Jaguar C-XF | foto: Jaguar

Jaguar C-XF: kocour se opravdu zlobí

  • 17
Jaguar, který možná rozhodne o bytí a nebytí legendární britské automobilky se ukáže naostro na autosalonu v Detroitu. Zde jsou první oficiální fotky a informace o konceptu C-XF. Moderní, technikou přetékající ostrovní šelma, má hodně rozzlobený výraz.

Na americké přehlídce se představí jako C-XF, sériové provedení, které by mělo vyrazit v roce 2008 a nahradit s-type, odtrhne ze svého jména "C", označující nyní "koncept".

Tvary nového jaguaru jsou prací týmu designérů Juliana Thomsona a Iana Calluma. Moc společného s klasickými jaguary toho nový kocour XF už nemá. Sází spíše na technicistní dravý styl, než na vytříbenou uhlazenost ladící s klubovkou a britským venkovským sídlem zahaleným do mlžného oparu.

Na jeho agresivním, dynamicky tvarovaném těle se pořád něco děje: tady jsou zajímavě tvarované výřezy, támhle doplňky z broušeného hliníku cizelující, jinde zase třeba nenuceně chybí věci, bez kterých si jiné auto ani nepředstavíme (třeba kliky, zapuštěné do sloupků).

Pod ostře řezanými tvary kapoty dýchá kompresorem přeplňovaný osmiválec 4,2 litru s 420 koňmi výkonu. Do asfaltu se zarývají drápy 21palcových pneumatik pětistovkou newtonmetrů kroutícího momentu. Omezovač je momentálně nastavený na dvěstěpadesátku, jaguar ale prý umí uhánět až 290 km/h.

Vnitřek je vyvedený v puristickém stylu, který má ale pravděpodobně hodně daleko k sériové podobě. Čtyři samostatná výrazně tvarovaná sedadla, překvapí hlavě ta zadní, hluboce zapuštěná.

Řidič se nemá čím rozptylovat, ovladačů najde kolem sebe pomálu. Kliky dveří se objeví až když k nim přiblížíte ruku. Na schovávanou si hraje i volič automatické převodovky. Vysune se z mohutného středového panelu až po oživení 420hlavého stáda pod kapotou. Tím ale divadlo nekončí, interiér po zmáčknutí startovacího tlačítka prozáří modré světlo, navenek dá ostatním vědět, že se "něco děje", osvětlením drátěné mřížky chladiče.

Za pozornost stojí volant a budíky pod ním. Na jednom ramenu uchycený volant měl kdysi například v našich končinách nechvalně proslulý oltcit, efektní řešení, které se objevovalo především v citroënech, si vypůjčili i designéři Jaguaru. Pod volantem zaujme nezvyklá grafika budíků, jejichž ručky v "klidové pozici" směřují směrem vzhůru. Při dráždění motoru se pak vydávají proti směru hodinových ručiček.

K lahůdkám patří displej na středovém panelu, který díky technologii DualView umí současně zobrazit rozdílné věci očím pilota a spolujezdce.

,
Témata: Detroit, Oltcit