Pozor na dravé kočky: Jaguar F-Type je skvělý. A taky drahý

Téměř 40 let čekali milovníci vozů z Coventry na nástupce legendárního modelu E-Type. A konečně se dočkali. Potomek jménem F-Type přijíždí a je ještě lepší, než čekali.
Jaguar F-Type

Jaguar F-Type | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Jaguar postavil nekompromisní otevřený automobil s vytříbeným sportovním charakterem, precizním ovládáním, špičkovými jízdními vlastnostmi a velmi harmonickým vzhledem.

Do karet mu ale hraje třeba i to, že míří do poměrně málo exponovaného segmentu. Jeho konkurenti by se totiž dali snadno spočítat na prstech jedné ruky. Asi nejbližším rivalem je Mercedes SL, ten však cílí na jinou klientelu a je zhruba o třetinu dražší, o polovinu dražší je i dynamikou srovnatelné Ferrari California. Porsche Boxter má sice motor uprostřed, ale nabízí podobný druh zábavy, výkonově ovšem končí tam, kde nejmenší jaguar začíná.

Jaguar F-Type

Záchrana přišla z Indie

Pod křídly automobilky Tata, kam Jaguar spolu s Land Roverem od roku 2008 patří, zažívá tradiční britská značka opravdovou renesanci. A co víc, s novým F-Typem získává zpět svou hrdost, kterou od roku 1966, kdy přišla o svou nezávislost, postupně ztrácela.

Jaguar se v uplynulých desetiletích několikrát pokoušel vrátit ke sportovním kořenům, jenže v područí BLMC (British Leyland Motor Corporation) a následně Fordu mu chybělo nejen nadšení, ale především dostatek finančních prostředků. Teď má obojí a je to znát nejen na jeho produktech, ale i z nadšených výrazů jejich tvůrců.

Ti se o novém F-Typu, který je výsledkem téměř čtyřleté usilovné práce, vyjadřují jen v superlativech a vlastně se není čemu divit. Jako duchovní nástupce E-Typu má pro ně velmi specifický význam. Jak už šéf automobilky Adrian Hallmark při loňské premiéře v Paříži naznačil, jde o nejdůležitější model značky za posledních 50 let, model, který odstartuje novou éru v moderní historii značky. A všichni věří, že úspěšnou.

Automobilka z Coventry se do svého, kdysi výsostného teritoria, vrací po dlouhých letech s velkým nadšením a ve skvělé formě. Zavedená konkurence teď nebude mít klidné spaní.

Větší než vypadá

Když se před pár lety dostaly ven první informace o chystaném roadsteru z Coventry, kdekdo získal dojem, že Mazda MX-5 dostane konkurenta s modrou krví. Až loni v Paříži bylo jasné, že nový F-Type je podstatně větší než legendární japonský roadster, při jehož vymýšlení se kdysi u Mazdy hodně inspirovali britským Lotusem Elan.

Ostatně velikostí prý byli v průběhu vývoje zaskočeni i někteří konstruktéři. Z fotografií nezískáte představu o jeho velikosti, těch necelých čtyři a půl metru byste mu nehádali ale ani tváří v tvář.

Asi nejlépe vyniknou rozměry F-Typu v kontextu s otevřeným 2+2 místným sourozencem XK. Ten je o 324 mm delší, o 33 mm vyšší a dokonce o 31 mm užší.

Jelikož si u Jaguaru dali za cíl vyrobit tu nejtužší otevřenou karoserii současnosti, museli se konstruktéři v souvislosti s rozměry vypořádat hlavně s hmotností. Díky bohatým zkušenostem se zpracováním hliníku ale měli trochu snadnější rozhodování.

Není tedy překvapením, že aluminium je u nového F-Type naprosto dominantním materiálem. Vyrobena z něj je kompletně celá karoserie, pohonné jednotky i vybrané komponenty podvozku.

Jak se zbavit přebytečných kilogramů, ale řešili inženýři i na jiných místech. Důkladnou mravenčí prací se jim dařilo snižovat při vývoji hmotnost, ubrali třeba 12 kilogramů na skládací střešní konstrukci, dalších 15 ušetřili na čalounění interiéru, o 7 kilo odlehčili bezpečnostní rám chránící posádku v případě převrácení a nějaký ten kilogram k dobru získali i na zasklení.

Necelých 16 metráků pohotovostní hmotnosti už u základní verze na papíře nepůsobí nijak výjimečně, že jde o hodnotu mimořádnou, ale pochopíte už při první jízdě. Nový F-Type se totiž může pochlubit neuvěřitelně pevnou karoserií. Ta má podle slov výrobce až o 30 % vyšší tuhost než ostatní modely značky. To, že se konstruktérům podařilo udržet hmotnost v rozumných mezích, je tudíž obdivuhodné.

Síla jednoduchosti

Nová divoká kočka sbírá potlesk i za vzhled. F-Type je otevřenou evolucí konceptu C-X16, který byl v roce 2011 ozdobou frankfurtského autosalonu. V duchu tradic značky sází jeho design na elegantní čisté linie. Je to čistokrevný Brit, takže extravagantní stylistické prvky typické pro italské nebo francouzské automobily na jeho těle prostě nenajdete. Přesto je tu pořád na co se koukat. Nízká silueta, dlouhý rozvor, minimální převisy a vyboulené blatníky propůjčují nejmenšímu jaguaru napjatý postoj.

Dlouhá kapota a svalnaté zadní partie zase sebevědomě vyzdvihují jeho dynamický potenciál. Pozornějším jistě neuniknou jisté spojitosti s legendárním předchůdcem, který patří k nejobdivovanějším autům všech dob. Na zádi třeba na E-Type odkazují koncová světla a centrálně umístěná dvojice koncovek výfuku (jen u motorů V6).

Jak se na pravověrný roadster sluší, střechu dostal F-Type lehkou, plátěnou. Její stažení zabere elektromotorům 12 vteřin, stejně rychlá je i manipulace v opačném směru.

Zaměřeno na řidiče

Podobné hodnoty ctí F-Type také v interiéru. Vyhraněným designem sice neupoutá, zato se bude líbit všem a je nadčasový. Místo hledání okázalého stylu zaměřili konstruktéři svou pozornost na ovládání.

Asi nikoho nepřekvapí, že ve dvoumístném kokpitu je středem vesmíru řidič. Ergonomie je tu opravdu příkladná. Vše důležité je pěkně po ruce a dobře čitelné, ostatně právě kvůli čitelnosti dostal nejmenší jaguar klasické analogové ciferníky. Posádku jistě potěší také příjemná anatomická sedadla a nízký sportovní posaz, řidiče navíc i perfektní pozice za volantem.

Jaguar F-Type

V klasicky koncipovaném interiéru je k vidění i několik netradičních detailů. Jedním z nich jsou třeba elektricky ovládané výdechy ventilace umístěné nad středovým panelem. Ty se vyklápějí jen v případě potřeby a zbytečně tak nenarušují tvarovou jednoduchost a čistotu přístrojové desky. Zajímavým stylistickým prvkem je i jakési čalouněné madlo vystupující ze středového panelu.

Celkově výtečný dojem z kokpitu korunují kvalitní materiály a řemeslné zpracování. Jediná výtka směřuje ke všem třem typům volantu, které jsou v nabídce. Jejich vodorovná ramena jsou možná až zbytečně mohutná, což v některých situacích brání lepšímu uchopení věnce.

Pro každého něco

F-Type je k mání ve třech verzích. Ty se liší nejen výkonem, ale i výbavou a sportovním naturelem. Každá vyšší verze má například o něco výkonnější brzdovou soustavu nebo sofistikovanější podvozek. Na své si tak přijdou nejen milovníci rychlé jízdy s větrem ve vlasech, ale i příležitostní závodníci. Většinu prvků výbavy, které jsou standardem u vyšších verzí, lze samozřejmě dokoupit i do ostatních provedení.

Štěká, prská, ale nekouše

Srdcem nejlevnějšího F-Typu je zážehový šestiválec dopovaný rootsovým kompresorem. Tento moderní agregát odvozený od známého vidlicového osmiválce nabízí z třílitrového objemu velmi solidních 340 koní a 450 Nm točivého momentu. Jenže co vypadá skvěle na papíře, může být v praxi jinak.

Nelze tvrdit, že 340 koní je na solidní dynamické svezení málo, to rozhodně ne, jen jsme plni očekávání měli asi trochu jiné představy.

Motor přitom funguje na výbornou. Jde krásně za plynem, má chování téměř srovnatelné s atmosférickým motorem, plynulou gradaci výkonu a podmanivý zvuk, který je tu a tam ještě okořeněn štěknutím nebo prsknutím od výfuku.

Velmi kvalitní práci tu odvádí také osvědčená převodovka Quickshift. Chytrý osmistupňový automat řadí bleskově oběma směry. Při klidné konstantní jízdě klade důraz hlavně na spotřebu, pokud tlačíte na pilu, nechá motor vytočit až do sedmi tisíc otáček.

Co si přát víc? Možná více temperamentu a celého toho divadla kolem. Možná trochu více lehkonohé chování. Základní verze F-Typu totiž navzdory mohutnému výkonu působí nečekaně těžkopádně. Původně jsme to přičítali pohotovostní hmotnosti, nakonec jsme se shodli, že jde především o subjektivní pocit pramenící ze skvělých jízdních vlastností a nepříliš výrazného zvukového doprovodu

Mimořádně tuhý skelet, ve kterém není cítit ani náznak kroucení, spolu s pečlivě odladěným podvozkem mají hlavní zásluhu na tom, že je i při jízdě s otevřenou střechou značně potlačeno vnímání skutečné rychlosti. Často se stane, že řidiče údaje na ciferníku rychloměru opravdu překvapí.

Skvělá trakce, mimořádná schopnost absorbovat nerovnosti i v případě dvacetipalcového obutí, výtečná směrová stabilita, to zdobí F-type už od základní verze. Ten nový jaguar prostě jede jako po kolejích, věrně kopíruje povrch, neposkakuje na hrbolech, jen pluje krajinou, i když už skoro letí.

Díky optimálnímu rozložení hmotnosti 50:50, které si vyžádalo třeba umístění baterie a nádoby na kapalinu do ostřikovačů do zavazadlového prostoru, nabízí předvídatelné chování a snadné ovládání.

Skvělé je řízení: tuhé, strmé, komunikativní, hydraulické. Když jsme se konstruktérů ptali, co je vedlo k použití klasického posilovače řízení, namísto dnes již běžně používaného elektrického, dostalo se nám jednoznačné odpovědi. "Stavěli jsme přece sportovní auto". Stejně nekompromisně u Jaguaru přistupovali k celé konstrukci a je to znát.

Jaguar F-Type

Zlatá střední

Silnější provedení s označením S využívá k pohonu identický šestiválec ale s výkonem posíleným na 380 koní. Změny k lepšímu ale nejsou jen pod kapotou. Navíc tu je třeba aktivní podvozek, samosvorný zadní diferenciál, aktivní výfuk a konfigurovatelný režim Dynamic, pomocí kterého lze individuálně měnit charakteristiku motoru, převodovky, řízení nebo podvozku. Pro bezpečnější ovládání namontovali výkonnější brzdy.

V konfrontaci se základním modelem odhalíte změny k lepšímu už po pár kilometrech. Ačkoliv zdaleka nejde jen o výkon, přísahal bych, že v motorovém prostoru přibilo dvakrát tolik anglických plnokrevníků než ve skutečnosti. O poznání se zbystřily reakce, především podvozku, a to i při zachování nadprůměrně komfortního tlumení. Ocenili jsme také sebevědomější chování v zatáčkách a lepší trakci na výjezdech, v neposlední řadě i sytější zvukovou kulisu od aktivního výfuku, kterou lze v případě potřeby utlumit tlačítkem na středovém panelu.

F-Type S je ideálním kompromisem pro sváteční závodníky. Má ještě lepší jízdní vlastnosti, výraznější projev a celkově sladěnější techniku.

Drahý, ale skvělý

Nejlevnější F-Type stojí na našem trhu 1 903 209 Kč, sportovnější verze S je k mání za 2 200 990 Kč. "Supersportovní" provedení V8 S startuje na částce 2 589 642 Kč.
.

Dokonalé představení

Jak už napovídá označení, pod kapotou nejsilnější verze V8 S pracuje přeplňovaný vidlicový osmiválec, tedy starý známý pětilitrový  "Supercharged". Ten v F-Typu nabízí "jen" 495 koní a 625 N, patrně proto, že si automobilka nechává prostor pro případné uvedení verze RS, která by podle předběžných zpráv mohla mít až 600 koní.

Téměř půltisícové stádo pro nevšední adrenalinový zážitek za volantem rozhodně stačí. V praxi je jeho potenciál totiž téměř nevyčerpatelný. Také proto konstruktéři elektronicky omezili výlety ručičky rychloměru elektronicky na hodnotě 300 km/h. Vlastnosti kompresorového osmiválce nad přední nápravou samozřejmě neoceníte jen při atakování maximální rychlosti. Kromě zásadního vlivu na dynamiku nejmenšího jaguaru má také pozitivní vliv na lidskou psychiku. Stačí párkrát prošlápnout plyn a špatná nálada je ta tam.

Jaguar F-Type

Teprve nejsilnější kubatura v nabídce dokáže naplno rozvinout schopnosti skvělého podvozku. Ten je i pod přívalem mocného točivého momentu na zadní nápravu nebývale klidný. Když sešlápne plynový pedál až na zem, nejdříve ucítíte, jak se gumy zakusují do asfaltu, poté se nadlehčí příď, auto se zhoupne a brutální akcelerace vás zatlačí do sedadel. Žádná ztráta stability, žádná rozevlátost, jen přímočará katapultáž.

Neskutečně silně se "véosmička" lepí k asfaltu také v zatáčkách. I díky aktivnímu zadnímu diferenciálu se dají oblouky projíždět takovou rychlostí, že budete mít co dělat, abyste se své pozadí udrželi v sedadle. Osmiválcový agregát posunuje F-Type do úplně jiné dimenze.

Zajímavé je, že ačkoliv kapota postrádá jakýkoliv tlumící materiál, mechanický zvuk motoru proniká k posádce minimálně i u osmiválce, od kterého se to tak nějak očekává. O to silnější sluchový zážitek motor nabízí skrze aktivní výfukové potrubí. Připlácet si u nejsilnější verze za prémiový audiosystém Meridian jsou vyhozené peníze, lepší zvuk než z výfuku z něj stejně nedostanete.

Jaguar F-Type v akci, poslechněte si, jak řve

21. května 2012

Jaguar F-Type v číslech
VerzeF-TypeF-Type SF-Type V8 S
Válců/ventilů6/246/248/32
Zdvihový objem (cm³)299529955000
Výkon (kW/koní)250 / 340280 / 380364 / 495
Točivý moment (Nm)450460625
Zrychlení 0–100 km/h (s)5,34,94,3
Maximální rychlost (km/h)260*275*300*
Průměrná spotřeba (l/100 km)9,09,111,1
Délka / šířka / výška / rozvor (mm)4470 / 1923 / 1296 (1307)** / 2622
Objem nádrže (l)72
Zavazadlový prostor (l)200,5
Pohotovostní hmotnost (kg)159716141665
Cena (Kč)1 903 2092 200 9902 589 642
* elektronicky omezena
** u verze V8 S
  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Průkopnický fiat ukázal všem cestu. Jezdil s ním i Ferrari

29. března 2024

Italská továrna Fiat představila koncem 60. let minulého století vůz, který předběhl konkurenci a...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika
FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika

Monika Pavlíčková (35 let) je maminkou dvou dcer, sedmileté Terezy a čtyřleté Laury, a zároveň také manažerkou obchodního týmu společnosti ABF,...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...