Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vzácný jaguar maskovaný za italského elegána je na prodej

  15:19aktualizováno  15:19
Automobilka Jaguar vždy u sériových modelů spoléhala na vlastní designéry. Přesto vzniklo pár aut se zakázkovou karoserií jako například kupé FT Bertone, které je právě na prodej. Jaguara v něm nepoznáte. Maloval ho geniální krejčí italských supersportů.

Skica Jaguaru FT Bertone od Marcella Gandiniho | foto: Marcello Gandini

Druhá polovina šedesátých let byla zlatou érou italského automobilového designu: vznikla celá řada nezapomenutelných kreací, stačí vzpomenout třeba takové Lamborghini Miura. V Itálii ale navrhovali také bavoráky, peugeoty a dokonce i exkluzivní speciály na základě anglických aut. Jedním z méně známých je Jaguar FT Coupe, které ve studiu Bertone navrhl Marcello Gandini.

Jaguar FT Bertone

Jaguar FT Bertone

Italové se zhostili své práce natolik důkladně, že nebýt typické masky chladiče a sošky na kapotě, nedalo by se vůbec poznat, že jde o jaguar. Cestovní pětimístné kupé vzniklo z iniciativy italského importéra, kterým v té době byl Ferrucio Tarchini – odtud iniciály FT v názvu tohoto auta. První kus se předvedl v roce 1966 na autosalonu v Ženevě, nakonec ale z plánované malosériové výroby sešlo a vznikly jen dva exempláře. Jeden si ponechal sám Tarchini, druhý si koupil bohatý zákazník z Madridu.

Fotogalerie

Oba kusy existují dodnes. Ten „španělský“ má najeto 92 tisíc kilometrů a před dvěma lety se prodal v aukci za 88 tisíc eur. Původní, vystavený na ženevském autosalonu, se bude dražit zítra, 10. října, a organizátoři odhadují podobnou prodejní cenu. Přitom se jedná o zajímavější koupi. Vůz sice posledních osm let nejel, je ale v původním nikdy nerenovovaném stavu a má najeto jen 26 tisíc kilometrů.

Technicky toto kupé vychází ze sedanu Jaguar 420, který byl mezičlánkem spojujícím klasický s-type z roku 1963 a první generaci XJ z roku 1968. Pod kapotou se proto nachází 4,2litrový řadový šestiválec o výkonu 260 koní, který skrze čtyřstupňový manuál pohání zadní nezávisle zavěšená kola. Zajímavostí, která nebyla v té době ani u luxusních aut zdaleka běžná, je přítomnost klimatizace.

Stejný tvůrce, jiný výsledek

Rok po Jaguaru FT Coupe navrhl Gandini pod hlavičkou studia Bertone další kupé na podvozku jaguaru, tentokrát sportovního e-typu. Designová studie pojmenovaná Jaguar Pirana se poprvé ukázala na autosalonu v Londýně v roce 1967. Na svou dobu moderní kupé mělo luxusní interiér a propracovaný design, nikdy se ale nevyrábělo. Jeho design ale Gandini o rok později přepracoval do podoby Lamborghini Espada.

Jaguar Pirana

Jaguar Pirana

Autoři:


Témata: Jaguar, klimatizace


Nejčtenější

Výtluk na silnici ve Zruči u Plzně.
Jedinečná příležitost pro české silničáře: asfalt, který se sám opraví

Nizozemští vědci řeší problém českých silnic, chtějí předcházet výtlukům. Do asfaltu zamýšlí dávat speciální ocelová vlákna, do betonu přijdou bakterie, které...  celý článek

Variabilita zadní řady sedadadel
VIDEO: Hlavním trumfem Karoqa jsou zadní sedadla, ale má to háček

Žádné jiné SUV této velikosti nemá tak variabilní interiér. Škodovácká novinka z kategorie SUV bude mít v nabídce polohovatelná a vyjímatelná sedadla zadní...  celý článek

Tank Praga LT vz. 38
OBRAZEM: Hvězdou pražského srazu autoveteránů byl tank

Veteráni, dobové kostýmy, hudba, četníci a k tomu dokonce tank, takový byl XI. ročník srazu a výstavy historických vozidel, který se konal o víkendu v...  celý článek

Fiat Argo
Autofotka týdne: Fiat Argo by se líbil i v Evropě, snad nahradí letité punto

Nabídka Fiatu v Evropě je děravá jako italská státní pokladna a uprostřed ní vyniká žijící automobilová fosílie. Žádná jiná automobilka v Evropě si nedovolí...  celý článek

Triumph Bonneville Street Cup
Žlutý sršeň Triumph Street Cup ponouká k lumpárnám

Tradiční výrobce motocyklů z Velké Británie poslal do světa další hodně nabroušený café-racer. Triumph Street Cup je jedním ze strojů rozvinuté rodiny mašin se...  celý článek

Další z rubriky

Porsche GT3 modelové řady 996
Porsche před 25 lety zachránili Japonci, učili ho vyrábět auta

Byť bylo porsche vždy značkou se zvukem přepychu, na začátku 90. let slavná německá automobilka stála před krachem. Spasilo ji to, že najela na japonské metody...  celý článek

Ferrari
Italská šlechta se naparuje v technickém muzeu. Ferrari slaví 70 let

Národní technické muzeum v Praze zahájilo výstavu vozů značky Ferrari. Tři historické automobily a jeden model z roku 2008 si návštěvníci mohou prohlédnout od...  celý článek

Aston Martin Virage
Autofotka týdne: Úplně první Aston Martin Virage je perla českých garáží

Aston Martin Virage nedosahuje takového věhlasu jako předchozí typ V8, který nahradil v roce 1988. Nízký počet vyrobených kusů z něj ovšem dělá exkluzivní...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.