Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vzácný jaguar maskovaný za italského elegána je na prodej

  15:19aktualizováno  15:19
Automobilka Jaguar vždy u sériových modelů spoléhala na vlastní designéry. Přesto vzniklo pár aut se zakázkovou karoserií jako například kupé FT Bertone, které je právě na prodej. Jaguara v něm nepoznáte. Maloval ho geniální krejčí italských supersportů.

Skica Jaguaru FT Bertone od Marcella Gandiniho | foto: Marcello Gandini

Druhá polovina šedesátých let byla zlatou érou italského automobilového designu: vznikla celá řada nezapomenutelných kreací, stačí vzpomenout třeba takové Lamborghini Miura. V Itálii ale navrhovali také bavoráky, peugeoty a dokonce i exkluzivní speciály na základě anglických aut. Jedním z méně známých je Jaguar FT Coupe, které ve studiu Bertone navrhl Marcello Gandini.

Jaguar FT Bertone

Jaguar FT Bertone

Italové se zhostili své práce natolik důkladně, že nebýt typické masky chladiče a sošky na kapotě, nedalo by se vůbec poznat, že jde o jaguar. Cestovní pětimístné kupé vzniklo z iniciativy italského importéra, kterým v té době byl Ferrucio Tarchini – odtud iniciály FT v názvu tohoto auta. První kus se předvedl v roce 1966 na autosalonu v Ženevě, nakonec ale z plánované malosériové výroby sešlo a vznikly jen dva exempláře. Jeden si ponechal sám Tarchini, druhý si koupil bohatý zákazník z Madridu.

Fotogalerie

Oba kusy existují dodnes. Ten „španělský“ má najeto 92 tisíc kilometrů a před dvěma lety se prodal v aukci za 88 tisíc eur. Původní, vystavený na ženevském autosalonu, se bude dražit zítra, 10. října, a organizátoři odhadují podobnou prodejní cenu. Přitom se jedná o zajímavější koupi. Vůz sice posledních osm let nejel, je ale v původním nikdy nerenovovaném stavu a má najeto jen 26 tisíc kilometrů.

Technicky toto kupé vychází ze sedanu Jaguar 420, který byl mezičlánkem spojujícím klasický s-type z roku 1963 a první generaci XJ z roku 1968. Pod kapotou se proto nachází 4,2litrový řadový šestiválec o výkonu 260 koní, který skrze čtyřstupňový manuál pohání zadní nezávisle zavěšená kola. Zajímavostí, která nebyla v té době ani u luxusních aut zdaleka běžná, je přítomnost klimatizace.

Stejný tvůrce, jiný výsledek

Rok po Jaguaru FT Coupe navrhl Gandini pod hlavičkou studia Bertone další kupé na podvozku jaguaru, tentokrát sportovního e-typu. Designová studie pojmenovaná Jaguar Pirana se poprvé ukázala na autosalonu v Londýně v roce 1967. Na svou dobu moderní kupé mělo luxusní interiér a propracovaný design, nikdy se ale nevyrábělo. Jeho design ale Gandini o rok později přepracoval do podoby Lamborghini Espada.

Jaguar Pirana

Jaguar Pirana

Autoři:




Nejčtenější

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Další z rubriky

Jízda historických vozidel do vrchu Džbán startovala v obci Hředle u Rakovníka.
OBRAZEM: Utajený sraz, kam dostanete pozvánku tichou poštou

Malá obec Hředle u Rakovníka žila v sobotu srazem veteránů, kteří se do šestisethlavé vesničky sjeli na osmý ročník Jízdy historických vozidel do vrchu Džbán.  celý článek

Škoda 935 Dynamic
Jeli jsme unikátní kapkou. Škoda 935 Dynamic ožila po padesáti letech

Stará auta prostě voní, není to zatuchlina, je to vůně. A neztratí ji ani po renovaci. Škoda 935 Dynamic je unikát, svezli jsme se s ní po náročné rekonstrukci...  celý článek

Horch 750 Tourenwagen
Autofotka týdne: Nádherný veterán českého sběratele okouzlil v Německu

Horch 750 je pořádný kus auta, pod dlouhatánskou kapotou má rozvážně se převalující osmiválec podmanivého hlasu a k tomu nádhernou karoserii meziválečné...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.