Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jaguar vyhlíží elektromobilitu s krásným konceptem plným originalit

aktualizováno 
Příchod elektrických aut je nevyhnutelný a my je uděláme tak, že po nich budete toužit, slibuje automobilka Jaguar. Nový koncept jménem i-Pace vypadá fantasticky a zároveň představuje zcela novou architekturu pro elektromobily britské značky.

„Jsem přesvědčen, že v příštích pěti letech uvidíme v automobilovém světě více změn než v posledních třiceti letech,“ říká šéfkonstruktér automobilky Jaguar Land Rover Nick Rogers. Britská značka proto už začíná se zbrojením.

Kalifornie je země elektromobilů (tedy spíš extrémních emisních norem), lepší místo než autosalon v Los Angeles si tedy Jaguar pro premiéru své novinky do zásuvky vybrat nemohl. Jaguar i-Pace je zatím jen koncept, ale do roku 2018 z něj bude sériové auto. Na první pohled vypadá skvěle.

Jaguar i-Pace
Jaguar i-Pace

„Není to jen pouhý koncept. Je to předobraz pětimístného sériového vozu, který uvedeme do prodeje v roce 2018. Bude to historicky první bateriemi poháněný elektromobil od Jaguaru a otevře novou kapitolu v historii naší legendární značky,“ naparuje se šéfdesignér Jaguaru Ian Callum. „Tento model reprezentuje design příští generace bateriemi poháněných elektromobilů. Jde o vůz s dramatickým designem s nezaměnitelným DNA Jaguaru, prémiovými detaily a britským řemeslným zpracováním.“

Jaguar i-Pace doplní v nabídce britské značky její první SUV jménem F-Pace, které zažívá hvězdné chvíle s famózními prodeji právě letos. Elektrický jaguar na zvýšeném podvozku si z F-Pace vypůjčil třeba hliníkové nápravy tvořené dvojitými lichoběžníky vepředu a víceprvkovým zavěšením vzadu. Rozvor se rozkročil na 299 centimetrů a zůstaly minimální převisy karoserie.

„Na silnici zabírá méně místa než klasické středně velké SUV a zároveň nabízí více místa pro pasažéry a zavazadla než modely vyššího segmentu,“ slibuje Jaguar.

Designéři se snažili při tvarování konceptu poprat s rozporem mezi mohutností a zvýšenou siluetou typickou pro SUV a sportovní náturou přikrčených sporťáků. A tak zatímco velká kola a zvýšený podvozek auto zvedají, opticky ho snižuje nízká kapota a ladné křivky střechy a zádi.

Architektura pohonu je navržena přímo pro použití elektropohonu. Na každé nápravě je jeden elektromotor (synchronní s permanentním magnetem, délka 500 mm, průměr 234 mm), který pochází z vlastního vývoje Jaguaru. i-Pace má tedy pohon všech 23palcových kol (pneumatiky 265/35). Maximální výkon konceptu je 400 koní a točivý moment 700 newtonmetrů, každý z elektromotorů dodá půlku.

Ladné pohledné linky 468 centimetrů dlouhého konceptu ukrývají pětimístnou kabinu a dokonce dva kufry: ten v zádi má 530 litrů, k tomu je ovšem k dispozici dalších 28 litrů pod kapotou. Konstruktéři se snažili posádku posadit co nejníže pro lepší sportovní dojem z jízdy.

Protože elektrojaguar nemá klasický spalovací motor spojený s převodovkou, nepřekáží v kabině středový tunel, zbývá tak více prostoru pro cestující.

Jaguar i-Pace
Jaguar i-Pace
Jaguar i-Pace

Jaguar slibuje velmi zajímavé parametry. Lithiové akumulátory s kapacitou 90 kWh, které si také vyvinula značka vlastními silami. Mají zajistit energii na dojezd až 500 kilometrů a uloženy jsou v zájmu vyvážení vozu uprostřed v podvozku. Rychlonabíječka (50 kW) doplní baterie za něco přes dvě hodiny, na 80 procent za 90 minut. Protože prý průměrný majitel takového auta najede za den 40 až 50 kilometrů, bude podle Iana Hobana z vývojového týmu Jaguaru nabíjet jednou týdně.

Zajímavý je systém chlazení baterií, o jejich tepelnou pohodu se stará kapalina. Za normálních podmínek na tom pracuje chladič, ale pokud přestane stíhat, pomůže mu klimatizační jednotka. Klimatizace používá tepelné čerpadlo, které bere energii z venkovního vzduchu, aby nemuselo odčerpávat energii z akumulátorů. Jaguar udává, že takto v mrazivé zimě ušetří až 50 kilometrů z dojezdu.

Elektromobilům jsou vlastní skvělé dynamické schopnosti a Jaguar toho využívá. Z nuly na 60 mil za hodinu (96 km/h) se tak i-Pace rozjede za čtyři sekundy.

Fotogalerie

Vývojáři se zaměřili na šlechtění aerodynamiky, protože odpor vzduchu, který musí auto prořezávat, je velkým žroutem energie. Aerodynamický koeficient (Cx) se podařilo srazit na hodnotu 0,29. Pomáhají tomu kromě zapuštěných dveřních klik, které se vysouvají, jen když je třeba, a chemického zadního stěrače (klasický mechanický nahrazuje voděodpudivý nános na výrazně skloněném skle) také speciálně tvarované kryty prahů, které usměrňují proudění kolem kol. Turbulence v oblasti točících se kol v podbězích totiž nadělají v aerodynamice vozu velkou paseku. Dalším prvkem vylepšujícím aerodynamiku v této oblasti jsou otvory v zadním nárazníku v místech, kde obyčejná auta mívají výfuk. Jsou to konce průduchů, které vysávají turbulentní vzduch ze zadních podběhů.

Interiér je plný luxusu a moderních technologií. Přístrojovce vévodí dva 12palcové displeje - jeden tvoří kapličku pod volantem a druhý, obsluhující infotainment, se usadil doprostřed přístrojovky. A pod ním je ještě třetí pro obsluhu klimatizace. Sedadla jsou čalouněna ušlechtilou kůží řezanou laserem. Interiér vyšperkovaný fajnovými detaily korunují ozdoby z hliníku, ořechového dřeva a broušené umělé kůže alcantary.





Nejčtenější

Lochkovský tunel je součást jižní části Pražského okruhu. (Ilustrační snímek)
Jízda v tunelu: Pětina řidičů zápasí s úzkostí a řídí nepředvídatelně

Síť evropských dálnic je protkaná tisícovkami tunelů. Podle expertů nehrozí v tunelu vyšší riziko nehody, nezbytné je ovšem striktní dodržování rychlostních...  celý článek

Ale když se tohle všechno vypne, působí zpoza volantu jako příjemné a normální...
Toyota pracuje na elektromobilu, který se nabije za pár minut

Japonská automobilka Toyota vyvíjí nový typ baterie, kterou lze nabít během několika minut a která umožní podstatně delší dobu dojezdu. Vozy s touto baterií...  celý článek

Volkswagen v září přiznal, že software umožňující manipulovat s testy emisí...
V Německu chtějí auta s cinknutými TDI vyhnat ze silnic

Naftové vozy koncernu Volkswagen vybavené softwarem pro falšování údajů při měření emisí by mohly přijít o registraci, pokud jejich majitelé odmítnou...  celý článek

Rolls-Royce Phantom
Smekněte, jeho výsost Phantom přijíždí. Nový rolls je chrám ticha

Když se ten antický chrám masky chladiče z ručně leštěné oceli, za kterou se diskrétně převaluje dvanáctiválec, valí bulvárem, ulice ztichne. Být designérem...  celý článek

Maserati GranTurismo MC
Maserati GranTurismo: deset let na krku a řádí jako zamlada

Nejlepší auta už tu byla, mrmlají občas tradicionalisté. Maserati to potvrzuje i popírá. Kupé granturismo a z něj odvozené grancabrio jsou na trhu už deset let...  celý článek

Další z rubriky

Lochkovský tunel je součást jižní části Pražského okruhu. (Ilustrační snímek)
Jízda v tunelu: Pětina řidičů zápasí s úzkostí a řídí nepředvídatelně

Síť evropských dálnic je protkaná tisícovkami tunelů. Podle expertů nehrozí v tunelu vyšší riziko nehody, nezbytné je ovšem striktní dodržování rychlostních...  celý článek

Crashtest dětských autosedaček
Test upozornil na dvě nebezpečné autosedačky, jedna katapultovala dítě

Při nárazových zkouškách dětských autosedaček odhalil německý autoklub ADAC dvě smrtelně nebezpečné autosedačky. Jedna z testovaných katapultovala dítě při...  celý článek

Volkswagen v září přiznal, že software umožňující manipulovat s testy emisí...
V Německu chtějí auta s cinknutými TDI vyhnat ze silnic

Naftové vozy koncernu Volkswagen vybavené softwarem pro falšování údajů při měření emisí by mohly přijít o registraci, pokud jejich majitelé odmítnou...  celý článek

Volvo V60 D4 R-Design 1.maj.
Volvo V60 D4 R-Design 1.maj.

r.v. 2015, naj. 72 683 km, diesel
559 999 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.