Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nové motory pro jaguary: šestiválec s kompresorem a čtyřválec s turbem

  7:49aktualizováno  7:49
Jaguar představil při příležitosti pekingského autosalonu dvě zcela nové pohonné jednotky, které doplní stávající řadu motorů. Oba motory spalují benzín a mají přeplňování, menší čtyřválec turbodmychadlem a větší šestiválec kompresorem.

Přeplňovaný čtyřválec Jaguar 2.0 Ti 240 | foto: Jaguar

Nové motory, kompresorem přeplňovaný třílitrový vidlicový šestiválec a řadový turbodmychadlem přeplňovaný čtyřválec, se začnou pod kapotou Jaguarů objevovat již s nadcházejícím modelovým rokem. Obě pohonné jednotky mají nabízet vysoký výkon a k tomu mít příjemně nízkou spotřebu paliva.

Čtyřválec se stane novou základní pohonnou jednotkou jaguarů. Přeplňovaný dvoulitr s výkonem 240 koní a točivým momentem 340 Nm nahradí stávající atmosférický šestiválec AJ-V6. A to prosím i v luxusním modelu XJ, v menší XF je jeho nasazení doslova samozřejmostí.

Přeplňovaný čtyřválec Jaguar 2.0 Ti 240

Přeplňovaný čtyřválec Jaguar 2.0 Ti 240

K dosažení co nejlepších výkonů je motor vybaven malým turbodmychadlem, přímým vstřikováním paliva a proměnným časováním sacích i výfukových ventilů. Předností motoru má být i nízká hmotnost pouhých 138 kilogramů. Jde o nejlehčí motor, jaký Jaguar doposud vyrobil. Automobilka se zatím nepochlubila spotřebami nových motorů, ale alespoň známe předpokládanou dynamiku.

Ve spojení s osmistupňovou automatickou převodovkou by měly sedany XF a XJ zrychlit z nuly na 96 km/h za zhruba 7,5 sekundy a maximální rychlost obou by měla být 241 km/h. Dvoulitr se bude nabízet globálně, přijdou o něj jen američtí zákazníci.

To kompresorem přeplňovaný třílitr bude k dispozici i na trhu v USA. Jaguar nabídne motor ve dvou výkonových verzích. Slabší provedení s výkonem 340 koní opět zamíří pod kapotu sedanů XF a XJ, silnější verze bude určena výhradně pro připravovaný sportovní model F-Type.

Přeplňovaný šestiválec Jaguar 3.0 V6 S/C

Přeplňovaný šestiválec Jaguar 3.0 V6 S/C

Vidlicový šestiválec konstrukčně vychází z dosavadního pětilitrového osmiválce. Zatímco čtyřválec je motor výrazně podčtvercový (vrtání x zdvih 87,5 x 83,1 mm), šestiválec je dlouhozdvihový (84,5 x 89 mm).

Ve své výkonnější variantě nabízí dokonce větší litrový výkon než rovněž kompresorem přeplňovaná verze osmiválcového pětilitru. Ve výbavě motoru opět nemůže chybět proměnné časování ventilů a přímé vstřikování paliva. Motor také dostane stop-start systém, který prozatím čtyřválec nebude mít. Zajímavostí je, že slabší a výkonnější verze motoru se od sebe nijak konstrukčně neliší, rozdílného výkonu (a točivého momentu – 450 a 460 Nm) je dosaženo pouze rozdílným řízením obtokového ventilu kompresoru.

Jaguar také tvrdí, že nové vyvážení motoru znamená, že šestiválec nabídne kulturu chodu svého osmiválcového sourozence. Ve spojení s osmistupňovým automatem bude velmi zajímavá dynamika vozů. Maximálka leží na hranici 250 km/h (pravděpodobně elektronicky omezená), z nuly na 96 kilometrů v hodině pak sedany XJ a XF zrychlí zhruba za 5,7 sekundy. Dynamické parametry silnější verze pod kapotou chystaného F-Type zatím automobilka neuveřejnila.



Témata: kultura, Jaguar


Nejčtenější

Předání nového auta v pražském autosalonu Seat.
Nákupem auta placení teprve začíná a peníze se kutálí, i když nejezdíte

Kolik vlastně ten komfort mít před domem nebo v garáži auto stojí? Leasingové firmy na to mají celá oddělení. I vy si to můžete zkusit aspoň přibližně...  celý článek

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Tesla Model X P90D Ludicrous
Pouliční nabíječky spustí revoluci, slibuje nadšenec do elektroaut

Až budou stojany pro nabíjení v ulicích, rozvoj elektroaut nic nezastaví, říká majitel vozu Tesla a velký propagátor elektromobilů Martin Hejtmánek.  celý článek

Škoda Fabia 1.2 TSI 63 kW
Jaká je Škoda Fabia 1.2 TSI?

Podívali jsme se na zoubek ojeté Fabii s motorizací 1.2 TSI o výkonu 63 kW ve výbavě SPORT. Na co si dát pozor a kam se auto hodí?  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Další z rubriky

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.