Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jaguar představil luxusní limuzínu XJ s motorem jako z fabie

  11:00aktualizováno  11:00
Pod kapotou nejnovějšího konceptu luxusní limuzíny XJ od Jaguaru se nastěhoval hliníkový tříválec o objemu 1.2 litru. Motor obvyklý ve vozech třídy Škody Fabia ale velký sedan nepohání, jen dobíjí jeho baterie.

Jaguar XJ Limo Green | foto: Jaguar Land Rover

Tříválcovou dvanáctistovku bychom pod kapotou největšího jaguaru opravdu nečekali. Alespoň ne před pár lety. Jenže Jaguar se v poslední době hodně angažuje ve vývoji alternativních druhů pohonu a studie XJ Limo Green je jedním z prvních reálných výsledků vývojového úsilí v Coventry.

Tříválcový motor vyvinutý další britskou automobilkou, Lotusem, totiž pod kapotou Limo Green slouží pouze k dobíjení baterií. Samotný vůz pohání pouze elektromotor s výkonem 145 kW a točivým momentem 400 Nm. Čistě na baterie ujede Jaguar XJ s ústrojím podobným Chevroletu Volt necelých padesát kilometrů.

Padesát šest kilogramů vážící spalovací motor je schopen dobíjet průběžně baterie nebo dodávat skrze generátor energii rovnou elektromotoru. Díky normované spotřebě 5 litrů na 100 kilometrů ujede koncept na jedno natankování až 1000 kilometrů. Emise CO2 jsou 120 g/km.

Kromě Jaguaru a Lotusu se na vývoji tohoto konceptu podílely i společnosti Mira a Caparo. Tato skupina před časem získala granty na vývoj ekologických způsobů pohonu. Studie Limo Green je prvním výsledkem snahy vývoje stavebnicového systému, který umožní vyrábět elektromobily, plug-in hybridy, sériová i paralelní hybridní ústrojí nebo elektromobily s prodlouženým dojezdem (REHEV), přesně jakým je tato studie.

Ačkoli je tedy XJ Limo Green pouze koncept, v něm použitá technologie se v jisté podobě dostane do sériové výroby. Kdy se objeví a v jakém voze, ale zatím není známo. Jaguar Land Rover totiž nejprve uvedou na trh klasické plug-in hybridy, elektromobily s prodlouženým dojezdem budou pravděpodobně následovat později.

Prvním hybridem konsorcia Jaguar Land Rover se v roce 2013 nejspíš stane nová generace luxusního SUV Range Rover. Její překvapivou vlastností by měla být extrémní úspornost. Nový range má produkovat jen 100 gramů CO2 na kilometr jízdy. Pohánět jej bude elektromotor o výkonu 95 koní. S ním ujede na jedno nabití nový range něco přes 30 kilometrů. V případě potřeby se k němu přidá turbodieselový šestiválec. Kombinovaný výkon má být 340 koní.

Jaguar Land Rover ale pracuje i na dalších vozech a druzích pohonu. Experimentuje se systémem KERS, zkouší dvoutaktní motory a na hybridních vozech spolupracuje kromě již zmíněných firem i s dalšími partnery.





Nejčtenější

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Další z rubriky

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.