Jaguar B 99

Jaguar B 99 | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Dva jaguary v Ženevě: nejrychlejší a nejoriginálnější

  • 22
Ženeva (Od zvláštního zpravodaje iDNES.cz) - Abyste obě plechové šelmy na autosalonu v Ženevě viděli, musíte obejít skoro celé výstaviště. Třísetkilometrové Jaguar XKR-S září svým bleděmodrým lakováním do dáli na stánku britské automobilky. Koncept B 99 najdete zase u Bertoneho.

Italské designérské studio se po bouřlivých letech, kdy nebylo daleko zániku, zase vrátilo na výsluní. S tužkou, křivítkem, pravítkem, modelářskou hlínou a fantazií si tam hraje Mike Robinson, bývalý designér fiatů.

Carozzeria Bertone vzdává Jaguaru hold, označení konceptu B 99 není náhodné, právě letos slaví veleslavné italské designstudio 99. výročí založení. Ženevský koncept je ale také poklonou klasickým jaguarům.

A Robinson pojal oslavy ve velkém stylu. Namaloval limuzínu, která působí, že má rozhodně víc než 4,5 metru, které jí naměříte na délku.

Autosalon Ženeva 2011

Vše o autosalonu čtěte ve zpravodajství na iDNES.cz

Má agresivní mohutný čumák, tradiční proporce s relativně velkou kabinou a parádní oldschoolově tvarovanou záď (všimněte si krásné ladné křivky víka kufru, ladící s ostrou linkou boků). Další míry: šířka 1,95, výška 1,35 a rozvor 2,8 metru.

Do rafinovaně stylového minimalistického interiéru nastupujete protiběžně otevíranými dveřmi.

Jaguar B 99

Jaguar B 99 je 570koňový hybrid, pohání ho spalovací motor o objemu 1,4 litru s výkonem 170 koní, kterému pomáhají na zadní nápravě dva elektromotory (každý má 204 koní) živené Li-ion akumulátory. Bertone udává dojezd až 700 kilometrů, z čehož 100 má zvládnout jen na elektřinu. Není to oficiální, ale spekuluje se, že použitý hybridní systém je ten, který vyvinul Jaguar pro své chystané modely (hlavně nový X-type, na kterém se pracuje).

Hned vedle "civilní" verze parkuje na ženevském stánku Jaguar B 99 GT, což je okruhový speciál vyšperkovaný mohutným křídlem a spojlery. Je také o něco delší a díky menší světlé výšce i o 50 mm nižší. Uvnitř nechybí ochranná klec, kterou musí mít všechny závoďáky. To nejzajímavější je ale pohon: speciál má na všech čtyřech kolech elektromotory, které dávají B 99 GT výkon přes 980 koní.

Nejrychlejší kočka

 "Jaguar XKR-S je odvážný a vzrušující model," říká o ženevské novince Adrian Hallmark, jeden z hlavních manažerů Jaguaru.

Jaguar XKR-S

Kupé XK už známe docela dlouho, jenže tohle má 550 koní a umí frčet až třístovkou, což z něj dělá nejrychlejší silniční jaguar. Model vznikl na počest neodolatelného ikonického Jaguaru E-type, který letos slaví padesáté výročí uvedení (právě na autosalonu v Ženevě). Pod kapotou má kompresorem přeplňovaný pětilitrový osmiválec, na zadní kola putuje 680 newtonmetrů, což znamená zrychlení z nuly na stovku za 4,4 sekundy.