Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jaguar XF: pět metrů řidičských radostí

aktualizováno 
Od manažerského sedanu se očekává především mimořádný cestovní komfort, dostatek výkonu pro rychlé dálniční přesuny, nezbytná dávka stylu a bohatá výbava. Nic z toho novému Jaguaru XF nechybí. A když s ním vyrazíte na klikaté silnice, budete se i skvěle bavit.

Tradiční britská značka zažívá skvělé roky. Po letech strádání, unifikovaných komponentů a nevalných obchodních výsledků zažívá doslova znovuzrození. Pod novým majitelem chce získat zpět ztracenou slávu a z každého nového modelu je proto znát nesmírná snaha o co nejlepší výsledek. Z moderních jaguárů dýchá solidnost a historie.

Fotogalerie

Automobilka se nebojí experimentovat, činí tak ale velmi uvážlivě. Na rozdíl od většiny konkurentů nedělá nesmyslné kompromisy, nehodlá vyrábět miliony aut ročně, nechystá tříválce ani malé modely, kterými by snížila flotilový průměr CO2. U Jaguaru chtějí vyrábět moderní auta podle starého receptu. Auta, ze kterých nebudete chtít vystoupit.

Klamání tělem

Nový Jaguar XF svým designem navazuje na svého předchůdce, a to poměrně zásadně. Někdo dokonce může žít v domnění, že se jedná o rozsáhlejší facelift. Ačkoliv má druhá generace více než 80 procent dílů zcela nových, navenek se vizuálně liší hlavně větší a napřímenější maskou chladiče, výraznějšími světlomety, které mohou být i kompletně diodové, a velkými nasávací otvory v předním nárazníku.

Kromě základních tvarů má s předchůdcem podobné i proporce. Významně se protáhl jen rozvor, který je teď o 51 mm delší. Na délku a výšku XF dokonce o pár milimetrů přišlo, do pěti metrů mu chybí jen necelých pět centimetrů.

Vyzkoušeli jsme Jaguar XF v redakčním testu.

Důkaz, že se nová generace změnila z gruntu, přináší i nové hliníkové šasi vyztužené vysokopevnostní ocelí. Karoserie je tak nejen výrazně lehčí (údajně se podařilo uspořit až 190 kilogramů hmotnosti), ale zhruba i o čtvrtinu tužší a aerodynamičtější. Ačkoliv se pyšní v současnosti jedním z nejnižších koeficientů odporu vzduchu (0,26), body za originální vzhled asi nezíská. Design je totiž až nápadně podobný menšímu modelu XE. Jisté ale je, že působivá silueta, elegantní tvary a dynamické proporce vypadají na velké karoserii ještě lépe než v případě malého jaguáru.

Bezvadný, ale nikoliv bezchybný

Může vás zajímat

Jaguar XF 2.7 D 2008

Jaguar XF 2.7 D 2008

Cena 360.000,-Kč včetně DPH

Více na Automodul.cz.

Interiér je evolucí tvarů známých z ostatních modelů jaguáru, k vidění tu jsou však i prvky zcela nové a moderní. Přístrojová deska a mohutná středová konzole, která striktně odděluje řidiče od spolujezdce, má svým stylem asi nejblíže k menšímu sourozenci. Výklopné výdechy ventilace si „iksefko“ pro změnu vypůjčilo od předchůdce.

Středovému panelu dominuje velký LCD displej palubního infotainmentu InControl Touch, který si v zimě odbyl premiéru v Land Roveru Discovery Sport. Ten má oproti předchozím verzím výrazně lepší grafiku, rozlišení i kontrast, z hlediska rychlosti odezvy ale pořád nepatří mezi nejhbitější. Automobilka nabízí za příplatek i propracovanější a výrazně rychlejší systém InControl Touch Pro, který kromě většího displeje uprostřed palubní desky zahrnuje ještě druhý atypicky tvarovaný zobrazovač, jenž vyplňuje celý prostor přístrojové kapličky a nahrazuje klasické analogové ciferníky.

Jaguar XF nijak nezaostává ani z hlediska elektronických systémů. K dispozici je třeba barevný head-up displej, parkovací asistent, adaptivní tempomat, systém pro čtení dopravních značek a řada dalších, dnes již obvyklých technologií. Víc než z moderní elektroniky budou řidiči nadšení z výtečné pozice za volantem. Podobně jako v ostatních sourozencích i zde se sedí jen pár centimetrů nad podlahou a v naprostém souznění s volantem a skupinou pedálů. Spíše sportovní naturel vozu dokreslují i bohatě prošívaná sedadla s poměrně tuhými výplněmi, stejně jako důvěrně známý malý tříramenný volant.

Vyzkoušeli jsme Jaguar XF v redakčním testu.
Vyzkoušeli jsme Jaguar XF v redakčním testu.

Vnitřní prostor odpovídá obvyklým poměrům v daném segmentu. Na rozvalování tu není místa nazbyt, pohodlně se tu ale usadí všech pět pasažérů. Oproti menšímu modelu XE je uvnitř dost místa i ve druhé řadě sedadel a díky tvarovanému polstrování střechy se sem bez obtíží vejdou i dlouháni. Hluboký zavazadlový prostor nabízí dostatečný objem 540 litrů, respektive 505 litrů v případě, kdy je pod podlahou místo sady na opravu pneumatiky dojezdové kolo. V souvislosti s užitkovou částí vozu nás trochu překvapila obnažená karosérie v místech, které tvoří strop zavazadlového prostoru. Plechy naštěstí nejsou ostré, takže při manipulaci se zavazadly nemůže dojít k poranění. S ohledem na daný segment by si tato část přesto zasloužila alespoň obyčejné čalounění.

Kromě výše zmíněného detailu nelze zpracování ani kvalitě materiálů v nové generaci prakticky nic vytknout. Jaguar ctí tradiční hodnoty a přírodní materiály, jeho návrháři mají velký cit pro detail a nebojí se experimentovat ani s výraznějšími barvami. K dispozici je celá řada usedlých i výstřednějších barevných schémat interiéru.

Diesel se čtyřkolkou je zatím ve hvězdách

Nabídka aktuálně zahrnuje čtveřici pohonných jednotek v několika výkonových stupních. Na daný segment to není mnoho, ale vybrat si musí každý. Základ tvoří moderní vznětový čtyřválec z nové řady Ingenium, který v ekonomicko-ekologické verzi E-Performance nabízí výkon 163 koní a údajně také nejnižší normovanou spotřebu v dané kategorii. Tentýž agregát je dostupný i v provedení se 180 koňskými silami. Paletu vznětových motorů doplňuje léty prověřený šestiválec, který z třílitrového objemu nabízí solidních 300 koní výkonu.

Jaguar XF v číslech

  • délka / šířka / výška / rozvor (mm): 4954 / 1880 / 1457 / 2960
  • zavazadlový prostor (l): 540
  • pohotovostní hmotnost (kg): 1545 - 1760
  • základní cena!: 1 149 742 Kč (verze E-Performance)
  • benzinové motory: přeplňované R4 (2,0 l) a V6 (3,0 l), 177 kW (240 k) - 280 kW (380 k)
  • turbodiesely: přeplňované R4 (2,0 l) a V6 (3,0 l), 120 kW (163 k) - 221 kW (300 k)

Benzinové agregáty jsou zastoupeny čtyřválcem poděděným od Fordu a špičkovým kompresorovým šestiválcem vlastní konstrukce. Základní zážehový dvoulitr disponuje výkonem 240 koní, šestiválce jsou k dispozici se 340 a 380 koníky. Všechny pohonné jednotky mohou být spojeny s osmistupňovou samočinnou převodovkou ZF, standardem pro vznětové čtyřválce je manuální šestistupňové ústrojí. Točivý moment je přenášen standardně na kola zadní nápravy. Zážehové šestiválce jsou v nabídce i s pohonem všech kol AWD. V příštím roce by mohla do prodeje přijít i „čtyřkolka“ spojená s moderním vznětovým šestiválcem, výrobce to ale zatím nepotvrdil.

Základ, který nezklame

Pokud pomineme ekologickou verzi E-Performance, je vznětový čtyřválec s výkonem 180 koní základní pohonnou jednotkou. Po absolvování více než 200 testovacích kilometrů musíme dodat, že je naprosto dostačující. Druhá nejslabší motorizace v nabídce totiž uděluje bezmála pětimetrovému jaguáru nečekaně solidní dynamiku a potvrzují to i technická data výrobce. Sprint na stovku zvládne XF s označením 20d za 8,1 vteřiny a jeho maximální rychlost atakuje hranici 230 km/h.

Vyzkoušeli jsme Jaguar XF v redakčním testu.

Moderní dieselový agregát, který v portfoliu značky nahradil stárnoucí jednotku od Fordu, nabízí kultivovaný chod s minimem vibrací a příjemný zátah v širokém spektru otáček. Výtečné je i jeho odhlučnění. Zvuk motoru totiž proniká do kabiny jen ve vyšších otáčkách a navíc velmi tlumeně. Při svižnější jízdě jsme ocenili i jeho charakter. Tenhle vznětový dvoulitr si totiž nechá líbit i poměrně hrubé zacházení a vysoké zatížení.

Při využití jeho potenciálu jde ale razantně nahoru také spotřeba. Zatímco při konstantním a svižném tempu ukazoval palubní počítač zhruba sedmilitrový apetit, dynamické svezení na horských silničkách bylo vykoupeno spotřebou okolo 11 litrů nafty. Většině zákazníků, kteří se honí spíš za spotřebou než za výkony, bude motor z nové řady Ingenium určitě stačit, musí jej však využívat racionálně. Závodivé povahy by si měly raději vybrat některý ze silnějších agregátů, jen tak budou moci naplno využít jízdní vlastnosti, ve kterých Jaguar XF skutečně neskutečně vyniká.

Už u předchozích novinek s kočkou ve znaku jsme se rozplývali nad precizně naladěným podvozkem, který nevytřese z pasažérů duši a zároveň perfektně podrží v zatáčkách. Teprve tady ale dotáhli konstruktéři podvozek k dokonalosti. Tak agilní a současně komfortní svezení totiž nenabízí žádný z konkurentů. Automobilka i v případě velkého sedanu sáhla po drahých a konstrukčně náročných technologiích. Vpředu jsou tak dvojité lichoběžníkové závěsy, vzadu víceprvková náprava Integral Link, která má svůj původ v modelu F-Type. A na výsledku je to znát.

Jaguar XF

I v provedení R-Sport, které je oproti standardu tužší a zahrnuje i nízkoprofilové pláště o rozměru 20 palců, je XF obdivuhodně komfortní. Sportovní podvozek dokáže s přehledem odfiltrovat většinu drobných nerovností, nečekaně plavná je ale jízda i na zvlněném povrchu. Svůj podíl na tom mají i standardní tlumiče, které sice nejsou aktivní, ale díky dvěma okruhům a přepouštěcímu ventilu umí v závislosti na rychlosti vozu částečně měnit tuhost. Při vlažnějším cestovním tempu nám naladění zpočátku připadalo možná až zbytečně měkké a houpavé, teprve na klikatých okreskách nás naplno přesvědčilo o svých výjimečných schopnostech.

Jaguar XF reaguje velmi exaktně na pokyny řidiče, mrštně přenáší váhu z oblouku do oblouku a díky systému vektorování točivého momentu vykružuje zatáčky s přesností kružítka. Ani při dynamickém stylu jízdy neztrácí nic ze své jemnosti a perfektní stability, rozevlátá záď při prudkém brzdění je mu stejně cizí jako ztráta adheze. Tenhle pětimetrový atlet je pořád všemi čtyřmi na zemi a pevně zakousnutý do asfaltového koberce. Pochvalu zasluhuje také řízení, které je příjemně strmé, lehké a citlivé a navzdory elektrickému posilovači poskytuje příjemnou zpětnou vazbu.

Příliš tichý společník

Po předchozích zkušenostech s přeplňovaným zážehovým třílitrem jsme byli plni očekávání, jaký koncert předvede nejsilnější motorizace pod kapotou novinky. Vidlicový šestiválec je totiž pověstný nejen svým výkonem, ale i nespoutaným charakterem a podmanivým zvukovým doprovodem. Na rychlém závodním okruhu Navarra jsme dostali příležitost usednout za volant špičkového provedení S se systémem AWD. Koncepce pohonu všech kol s mezinápravovou spojkou vychází z předchozí generace. Přenos na hnací hřídel roztáčející přední kola, ale nově probíhá skrze řetěz, který je lehčí a tišší než ozubená kola.

Vyzkoušeli jsme Jaguar XF v redakčním testu.

Model XF S je pekelně rychlé, krásně čitelné a skvěle ovladatelné auto. Řidič dostává prostřednictvím volantu a pozadí neustále dostatek informací, co se děje mezi koly a silnicí, a pokud to přesto přežene s ambicemi, bohatě dimenzovaná a vytrvale účinná brzdová soustava dokáže rychlost v mžiku umravnit. Vyšší hmotnost šestiválce není díky pohonu všech kol nad přední nápravou téměř znát. Jízdní projev je i zde spíš neutrální. Prozatím nejsportovnější verze se v každém okamžiku snaží o co nejefektivnější přenos kroutícího momentu na vozovku. Na kluzkém testovacím polygonu se potvrdilo, že systém AWD preferuje zadní nápravu, v případě potřeby však dokáže bleskurychle zapojit do akce i přední kola.

Kompresorem dopovaný šestiválec s výkonem 380 koní nás opět ohromil potenciálem. Jinak totiž dynamiku pětimetrového sedanu, který pokoří stovku za dobu jen o něco málo delší než pět vteřin, ani komentovat nemůžeme. Trochu nás ale zklamala zvuková kulisa. Projev motoru je zde velmi tlumený, takže i při sportovním stylu jízdy proniká do kabiny sice příjemný, na náš vkus ale málo řízný zvuk. Typicky efektní a hutný sound se neline ani z dvojice kruhových koncovek, sedan totiž na rozdíl od svých menších sourozenců nemá aktivní klapku výfuku. Nejsilnější provedení je rychlé, řidičsky velmi přitažlivé, ale možná až přespříliš kultivované auto. Jaguar tím ale záměrně dělá prostor pro ještě radikálnější provedení R, které by v budoucnu mohlo rozšířit nabídku.

Neztratil dech ani na konci života

Přeplňovaný vznětový třílitrový šestiválec je sice nejstarší pohonnou jednotkou pod kapotou XF, směle se však může měřit s výrazně modernějšími konkurenty. Prošel totiž důkladnou modernizací. Jeho systém vstřikování nově pracuje s tlakem dvou tisíc barů, motor má nová turbodmychadla, přepracované chlazení i mazání a používá vysokotlakou a nízkotlakou recirkulaci výfukových plynů a vstřikování močoviny. V aktuálním provedení se navíc chlubí výkonem 300 koní a kroutícím momentem 700 Nm.

Dieselový agregát pod kapotou je zdrojem špičkové dynamiky a působivě pružného zrychlení. Jeho obrovský kroutící moment je dostupný už ve dvou tisících otáčkách a řidič tak má k dispozici mohutný potenciál, kdykoliv si jen vzpomene. Ostatně sprint z klidu na 100 km/h zvládne tenhle naftou poháněný sedan za 6,2 vteřiny a jeho maximální rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h.

Vyzkoušeli jsme Jaguar XF v redakčním testu.

Vznětový šestiválec je příjemným společníkem nejen z hlediska výkonových parametrů, ale i akusticky. Po zahřátí na provozní teplotu totiž není jeho chod téměř patrný. Potěšila nás také spotřeba, která při sportovní, ale nesrovnatelně rychlejší jízdě byla jen o litr až dva vyšší než v případě čtyřválce. Vliv na tom má také odstupňování převodovky. Zatímco základní diesel točí při dálniční stotřicítce na osmý rychlostní stupeň zhruba dva tisíce otáček, šestiválci stačí k dosažení stejné rychlosti asi o pět set otáček méně.

Šestiválcové provedení je v konfrontaci se vznětovým čtyřválcem trochu méně obratné, těžší motor na přídi na sebe upozorňuje jen mírnou nedotáčivostí až při hodně nevybíravém stylu jízdy na klikatých horských silničkách. K sebevědomému jízdnímu projevu přispívají kromě vektorování točivého momentu i aktivní tlumiče, které pětsetkrát za sekundu monitorují pohyb karosérie a nepřetržitě mění charakteristiku tlumení. Model XF je díky nim až neuvěřitelně poddajný a komfortní na rozbitých cestách a přitom dostatečně pevný v zatáčkách.

Resumé

Jaguar XF je tím typem auta, kterému byste odpustili téměř cokoliv, ovšem kdyby mu bylo co odpouštět. Těch pár malicherných drobností, které mu chybí k „dokonalosti“, hodíte za hlavu ve chvíli, kdy se s ním poprvé svezete. Britské automobilce se podařilo postavit další výjimečné auto, které do vyšší třídy přiváží naprosto nevídaný koktejl komfortu, dynamiky a řidičské vášně. Možná není tak novátorské jako zástupci prestižní německé trojice, ale umí chytnout za srdce. Modelem XF navíc invaze kočky z Coventry zdaleka nekončí. Na právě probíhajícím autosalonu ve Frankfurtu debutuje na stánku Jaguaru další novinka, F-Pace, které je prvním SUV této značky.



Témata: Jaguar




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.