Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jaguar XJ: šlechta vstupuje do nového tisíciletí

aktualizováno 
Nejklasičtější model tradiční britské automobilky, ovšem v indických rukou, jde na odpočinek. Jeho následovník, nové XJ, má krásné ladné linie, je moderní a agresivní. Ale jako jaguar už moc nevypadá.

V pavilonu jaguarů na frankfurtském autosalonu budou v září křtiny revolučního modelu z Coventry. Až si ho lordi začátkem příštího roku půjdou koupit, budou v šoku. Minimálně proto, že si budou muset nechat ušít nové sako. To tvídové se k novému XJ nehodí a dýmka už vůbec

Jaguar XJ

Šéfdesignér automobilky Ian Callum a jeho tým poslali ducha klasických jaguarů do firemního muzea. Klasické tvary, které mají původ v šedesátých letech minulého století, byly pro největšího "kocoura" příliš svazující. Něco málo z techniky původního XJ pod slupkou zůstalo, celkový dojem z novinky je ale i tak jednoznačný: revoluce.

Že je tohle auto jaguar, poznáte jen podle znaku na čumáku. Historii hází za hlavu a jde ve stopách úspěšného menšího modelu XF.

Jaguar XJ

Asi nejoriginálněji je tvarována záď. Nepřipomíná snad nic, co se pohybuje na silnicích. Všechny zaujme detail v podobě černých zadních sloupků, které opticky zvětší zadní okno. Automobilka se ještě za čas pochlubí prodlouženou variantou (o 12,5 centimetru) pro ještě prostopášnější pobyt na zadních sedadlech.

Tady už se nehraje na britskou umírněnost, v popředí je technika. Aerodynamika se šlechtila tak dlouho, až dosáhla na hodnotu aerodynamického koeficientu (Cx) 0,29, což je u 5,1 metru dlouhé limuzíny skvělý výsledek. Samozřejmostí je rozsáhlé použití hliníku, uplatnil se také hořčík.

Ženám vstup zakázán!

Test klasického Jaguaru XJ čtěte ZDE

I urozené kočky už pijí naftu, pod kapotu se tedy chystá turbodieselový třílitr s výkonem 275 koní. Mnohem vetší zábavu nabídne pětilitrový benzinový osmiválec, který má v atmosferické verzi 385 a v přeplňovaných 470 a 510 koní. Převodovka přenášející newtonmetry na zadní kola, bude výhradně automatická šestistupňová.

Jaguar XJ

Na palubě nebudou chybět nejmodernější výkřiky techniky chránící i bavící posádku: například velký dvanáctipalcový displej multimediálního centra uprostřed přístrojovky (nebo také menší osmipalcový s technologií Dual View, díky které vidí řidič a spolujezdec něco jiného - například mapu navigace a film z DVD), prosklená střecha, vzácné dřevo a společnost Bowers & Wilkins dodá 20 reproduktorů.

Řidiči bude pomáhat pneumatický podvozek, elektronicky řízený diferenciál na zadní nápravě a další udělátka. Britské ceny nového XJ se pohybují mezi 1,5 a 2,5 miliony korun.

Míry Jaguaru XJ
délka x šířka x výška x rozvor (mm) 5122 x 1894 x 1448 x 3032
objem kufru (l) 520
pohotovostní hmotnost (kg) 1755-1892

Autor:




Nejčtenější

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Další z rubriky

Citroën C3 Aircross
Budoucnost Citroënu: Řada modelů skončí bez náhrady, přibudou SUV

Francouzskou značku čeká v následujících letech doslova zemětřesení. Některé modely skončí bez přímého nástupce, naopak i Citroën naskočí na trend populárních...  celý článek

Rolls-Royce Bespoke Sweptail
Nejdražší auto světa stojí 300 milionů. Rolls ho stavěl čtyři roky

Kdo byl před půlstoletím anebo ještě dřív přebohatý pan továrník a měl vkus a úroveň, nechal se vozit v autě, které postavil nějaký slavný karosář. Byla to...  celý článek

Maskovaný Hyundai i30 N zachycený začátkem července na dálnici
Fotošpionáž: Ostrý hyundai z Nošovic trénuje i v Česku

Korejská automobilka chystá představení ostré verze modelu i30, který se vyrábí ve slezských Nošovicích. Čtenář iDNES.cz načapal jeho maskovaný prototyp na...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.