Jaguar XJ

Jaguar XJ - Přesně takhle má vypadat jaguar, svou nadřazenost a klid přenáší i na posádku, nasupené hatchbacky ho na semaforech nechávají klidným, pomalá jízda je obřadem nikoliv utrpením. | foto: Michal ŠafránekiDNES.cz

Jaguar XJ: Ženám vstup zakázán!

  • 62
Kožená klubovka, dýmka, tvídové sako obnošené sluhou, rukavice z jelenice a jaguár předoucí před omšelým sídlem, ukrytým někde mezi lesy, blaty a vřesovišti anglického venkova... Lord právě vyráží do klubu.

zvenčí  |  zevnitř  |  motor |  jízda závěr

Ženy se za dveřmi pánského klubu vyskytují pouze v šeptaných rozhovorech mezi partiemi bridže. Ta, která nad jaguarem ohrne nos a zamíří k ovrtulované, ohvězdičkované případně okroužkované konkurenci z pevniny, pravému gentlemanovi nestojí ani za pohled.

Styl a klasické hodnoty budou pravděpodobně nad její chápaní, nepochopila by pravidla kriketu a nedejbože by snad měla cosi proti honům na lišku.

Může se hodit

Vyberte si vůz on-line! www.automodul.cz

 
Přesně takhle má vypadat jaguar, svou nadřazenost a klid přenáší i na posádku, nasupené hatchbacky ho na semaforech nechávají klidným, pomalá jízda je obřadem nikoliv utrpením. Pokud jste už dospěli z rádobysportovní jankovitosti německé konkurence a poohlížíte se po něčem opravdu reprezentativním a stylovém, jinde než u Jaguaru neskončíte.
 
Velké kočky ze šlechtitelské stanice v Coventry, i přes železnou kouli tradic u nohy, neustrnuly v minulém století. Co na tom, že některé ovladače už známe z fordů začátku 90. let? Charismatický koráb podobné detaily neřeší, zajímá ho technika a ta rozhodně pozadu není.
 
Pokrok v mezích tradic
Praktičnost není staré dobré Anglii vlastní, nejdůležitější je styl. Předchozí Jaguar XJ nabízel prostoru pro posádku přibližně stejně jako zahradníkův austin. Nový se to snaží napravit, za konkurenty ale pořád zaostává; pořádnou porci karoserie si kvůli zachování tradičního vzhledu přivlastnila předlouhá kapota a kufr.
 
Oproti minulé generaci největší jaguar ve středních partiích poněkud přibral na úkor ladnosti, všechny horizontální plochy jsou o poznání výše a dávají XJčku robustnější výraz.
 
Základní proporce a hmoty zůstávají na svých místech, designéři pouze pokorně poupravili detaily pro moderní požadavky 21. století. Oči už nejsou kulaté ale oválné a dostaly xenonové výbojky, zašpičatělá, nekonečně dlouhá záď je vyšperkovaná koncovými světly složenými z LEDek.

Jistě, lorde
Pravý gentleman řídí sám pouze svůj klasický sporťák, do klubu a na golf ho vozí řidič. Tradičně poskládaná palubní deska proto odmítá filozofii "vše pro řidiče" a vzhledem se spíš snaží připodobnit kusu luxusního dřevěného nábytku; že za volantem bude někdo sedět, je jen trpěný fakt.
 
U XJčka je samozřejmě nejdůležitější lord, hovící si na klubovce vpravo vzadu - i proto může sedadlo předního spolujezdce odsunout, stejně jako si sám pouští hudbu tlačítky ve středové loketní opěrce.
 
Největší výhrady jdou právě k pracovišti řidiče. Po nastartování kulatým "forďáckým" klíčkem, který oživoval už fiestu z roku 1989, kterou jezdí služka pro čerstvé Timesy, přijde další zklamání z ciferníků pod volantem. To, že jsou malé a "prázdné", je snad záměrem designérů, který jim vyčítat nelze. Snaha  o jednoduchost se jim však trochu vymkla z rukou a výsledkem je hodně lacině působící kaplička. Vrcholem všeho je zastaralý zelenočerný displej s hrubým rastrem, vetknutý do rychloměru.
 
Grafické rozhraní dotykového displeje na středovém panelu vyžaduje i přes svou nerozsáhlost pro ovládání trochu cviku, dotýkat se ohavných plastových tlačítek rozsetých kolem, přijde návštěvníkovi "kočičího“ klubu také jaksi nemístné. Pochybně vyhlížející plast (ne-)zdobí více ovladačů v interiéru, moc se nehýřilo ani s odkládacími plochami.
 
Sedačky se snaží navnadit k posezení v klubu se sklenkou cherry. Jemná kůže, vybrané dřevo a především dokonale odhlučněný interiér působí v tu chvíli absolutně samozřejmě. Drobnost, které si ovšem všimne snad úplně každý, je například absolutně bezhlučné stahování okének. Tvar sedaček a tuhost jejich polštářů ale bohužel není úplně optimální - Evropany, zvyklé na pevně tvarované anatomy, po několika hodinách jízdy rozbolí záda. Asketičtí angličtí lordi jsou zřejmě na trochu nepohodlí zvyklí. Komu se u německých konkurentů líbily všesměrně nastavitelné sedačky s vnitřním odvětráváním, či dokonce masáží, musí si nechat zajít chuť.

popisek AUTOKATALOG
VŠE O JAGUARECH 

Až řidič uchopí dřevem vykládaný, elektricky nastavitelný volant, vzpomene si na kormidlo jachty. Leštěné dřevo sice klouže v dlani, právě pro tyto chvíle ovšem čekají v přihrádce rukavičky z jemné kůže. Elektricky nastavitelné pedály také nejsou moc obvyklé, stejně jako omezovač rychlosti, překvapující je ovšem neznalost mp3, nebo absence "trojbliku" směrovek. Ani za příplatek se v kočičím pavilonu neseženou adaptivní světlomety, noční vidění, head-up display či HDC.
 
Pět metrů délky a 1,86 m šířky uvnitř moc znát není, centimetrů je ve všech směrech tak akorát, ale rozhodně ne nadbytek. Ve třech se vzadu odjede, ale slavné to není. Zavazadlový prostor je sice dlouhý a perfektně přístupný, na výšku se ale do něj nevejde snad ani golfový vak - nejčastější to cestující v kufru jaguaru. Kromě kreditky se do něj vejde šestnáct a půl kubických stop (470 litrů) drahých zavazadel.

Francie dostává milost
Politicky korektní Evropa si žádá ústupky, i proto jaguar bez skřípění zubů pustil pod kapotu motor zpoza lamanšského průlivu. Dieselový agregát už není prohřeškem proti anglickým mravům, a kdo tvrdí opak, jen závidí osmilitrovou spotřebu.
 
Ze spolupráce mateřského Fordu s koncernem PSA vzešel vznětový šestiválec 2,7 l, který najdeme mimo jiné v landroverech. Oproti peugeotům a citroënům vyměnili motoráři fordu jedno turbodmychadlo za dvě.
 
Pokud se s jaguarem nestydíte tankovat u naftového stojanu, je diesel tou pravou volbou. I přes lenošivou převodovku umí 425 newtonmetrů s autem pěkně cvičit, ve vysokých rychlostech se rozhodně nezadýchává a sprint z nuly na stovku zvládne za nečekaných 8,2 s. Při předjíždění je třeba počítat s hodně dlouhou prodlevou automatu. Zvenčí zní motor trochu nekultivovaně, posádce je to ale jedno, do interiéru nepronikne téměř ani decibel.
 
J-gate - klasický prvek, bez kterého si ovládání jaguaru neumíme představit. V případě XJ se stará o šest převodových stupňů automatu. Nutno přiznat, že se už trochu přežil. Klasické sekvenční řazení moderních převodovek je přeci jen jednodušší a logičtější a než zamykání nejvyššího povoleného stupně. 

Praví lordi tyto řádky přeskakují...
Pravého gentlemana zajímají kurzy na favorita sobotního dostihu. O vlastnostech limuzíny proto bude nejlépe básnit její řidič. 
 
Přestože jaguar přerostl pět metrů, je se svými sedmnácti sty kilogramy lehkonohým atletem. Nízké těžiště přikrčené kočkovité šelmy si dobře rozumí se supertuhou celohliníkovou konstrukcí XJ. Nástrahy silničářů přechází s nadhledem, když je třeba, umí pořádně zabrat zadními běhy, obutými do osmnáctipalcových pneumatik.
 
Hliníkový kocour pluje na vzduchových polštářích podvozku CATS, který přizpůsobuje charakteristiku tlumičů momentální jízdní situaci. Vzduchové podvozky obvykle umí dokonale vyžehlit díry ve vozovce, výstupky jim ovšem občas dělají problémy. Podvozek jaguaru je momentálně asi to nejlepší, co automobilová produkce nabízí, posádka netrpí nepohodlím, ale ani mořskou nemocí a řidič má i přesto jistotu, že auto řídí a cítí co se mezi koly a podložkou odehrává.
 
Zatáčky prosviští s ladností svého zvířecího příbuzného, samozřejmě je ale třeba počítat s hmotou karoserie, na pana Newtona a jeho zákony prozatím nestačí ani dvoumilionová investice. Stabilita vozu je ovšem příkladná, v prudké zatáčce se jen tak zhoupne, ani se moc nenaklání. Trochu zvykání vyžaduje houbovitý pedál brzdy.
 
Proč ulovit šelmu
Smoking se prý naučí nosit až třetí generace, jaguar také není pro každého, musíte mít noblesu v chování, charisma a modrou krev.
 
Do sterilní dokonalosti a preciznosti německých a japonských konkurentů jako by mu něco chybělo. Jaguar je osobnější, svými chybami se přibližuje srdcím obyčejných smrtelníkům. Jeho charisma okouzlí a stejně jako ženu milujete kvůli chybám, jaguaru dávají lidský rozměr drobné nedokonalosti.
 
Neunavuje několikastránkovými ceníky příplatkové výbavy, některé prvky výbavy bychom u něj hledali marně, jiné zase postrádá konkurence. Jízdenka do klubu těch pravých gentlemanů vyjde u jaguaru na 1 925 tisíc. Na tolik vyjde základní vznětová verze, která jistě udělá radost i spořivé skotské šlechtě.

Jaguar XJ Executive
2,7 D V6

Citroën C6 2,7 HDi V6

Volkswagen Phaeton
3,0 TDI V6

objem motoru (ccm)

2720

2720

2967

výkon (kW/k)

152/207

150/204

165/225

max. toč. mom. (Nm)

435

440

450

počet válců/ventilů

6/24

6/24

6/24

typ motoru

vznětový přeplňovaný

vznětový přeplňovaný

vznětový přeplňovaný

max. rychlost (km/h)

222

230

234

zrychlení
0-100
km/h (s)

8,2

8,9

8,8

spotřeba město/
mimo město/
kombi. (l/100 km)

10,8/6,5/
8,1

12,0/6,8/
8,7

12,9/7,7/
9,6

objem
kufru (l)

470

421

500

rozměry d/š/v (mm)

5090/1898/
1448

4908/1860/
1464

5055/1903/
1450

rozvor (mm)

3034

2900

2881

pneumatiky

235/50 R18

245/45 R18

235/55 R17

pohot./
celk. hm. (kg)

1727/2283

1871/2335

2158/2760

záruka (roky)

3

2

2

cena v Kč

1 925 000

1 330 000

1 975 300