Jaguar XK Convertible: Kočky z Coventry nahoře bez

  • 13
Jaguar prožívá těžké časy, odbyt vázne a některé výrobní řady (X-type) se nedožijí nástupce. Přesto, anebo právě proto, neustává anglická kočka v přílivu atraktivních novinek. Pomyslného vrcholu se snaží dosáhnout elegantní kupé XK, jehož druhá generace si odbyla premiéru na loňském frankfurtském autosalonu.

Proti té první z roku 1996 prodělala revoluční změnu - nechala si ušít celou karoserii z hliníku. Použitá technika se naopak měnila jen minimálně.

4791 mm dlouhý dvoumístný Jaguar byl od samého počátku konstruovaný i jako otevřená verze, takže se stánek s útočící kočkovitou šelmou mohl po půl roce na autosalonu pochlubit další premiérou - tentokrát "pouze" evropskou, protože ta světová se odehrála již počátkem ledna v Detroitu, který je blíž klíčovému americkému trhu.

Coupé-cabrio? Ne, děkuji
Tak se v ten správný čas, tedy před začátkem sezóny, světu zjevila otevřená verze convertible, která se podržela klasické koncepce, odolala vábení skládacích kovových střech a přijala podobu tradičního kabrioletu s natahovací třívrstvou plátěnou střechou.

Její složení je díky novému elektrohydraulickému mechanismu otázkou pouhých 18 vteřin a po dokončení ji zakryje kovový kryt, navržený tak, aby nenarušoval elegantní siluetu vozu. Střecha má vynikající tepelné i hlukové izolační vlastnosti, natažená napodobuje elegantní střechu základního kupé, a je jistě jen otázkou času, kdy bude moci být za příplatek nahrazena kovovým hardtopem.

Hliník? Odstěhoval se do Jaguaru
Nové kupé XK má ty nejvyšší ambice, proto jeho konstruktéři neváhali sáhnout do studnice pokročilých technologií mateřského koncernu Ford a vybrat pěkně silný kalibr - podobně jako v poslední generaci luxusní limuzíny XJ, i karoserie nového XK byla stvořena z hliníku.

Ovšem nezůstalo jen u tradičních odlitků, do výroby bylo zapojeno i lisování a protlačování. Tak výsledný skelet vznikl lepením a nýtováním z rekordně nízkého počtu dílů, z čehož profitovala hlavně tuhost. Inovativním prvkem je mohutná příčná výztuha pod dlouhou kapotou za motorem, která kromě ještě lepší tuhosti poskytla i suché útočiště pro většinu palubní elektroniky a elektroinstalace.

Největší kouzlo spočívá v tom, že při konstrukci se od počátku počítalo s chybějící střechou a do prahů byly integrovány dva silné nosníky obdélníkového průřezu, které obstarají dostatečnou tuhost (+31 % proti předchůdci) a díky kterým nebylo třeba dalších dodatečných nosníků. Nový XK Convertible je tak se svými 1635 kilogramy suverénně nejlehčí ve své třídě.

Narozdíl od revoluční karoserie zůstala technika pouze u nevelkých evolučních změn. Jen mírně vylepšený vidlicový osmiválec 4,2 l posílil na 219 kW/6000 ot. a 411 Nm/4100 ot., přičemž v pásmu od 2000 do 6000 neklesá kroutící moment pod 85 % této hodnoty.

Sílu na zadní kola přenáší šestistupňová samočinná převodovka, která sice přišla o tradiční kulisu ve tvaru "J", zato ale nabízí sekvenční řazení páčkami pod volantem. Zrychlení na 100 km/h netrvá déle než 6,3 s, nejvyšší rychlost se tradičně zastaví na elektronicky omezených 250 km/h.

V nedaleké budoucnosti se pravděpodobně paleta pohonných jednotek rozšíří o další dva vidlicové osmiválce - zážehový 3,5 l a zejména vznětový čtyřlitr, jehož 200 kW a 600 Nm by mělo přinést novou optiku vnímání dieselů v dříve "naftou nedotknutelných" vozech.

Přínosem zeměkouli je snížení spotřeby a emisí CO2 o 6 %, větší ohleduplnost vůči chodcům přináší pyrotechnický systém, který při kolizi s chodcem přechází vážným zraněním hlavy a trupu o tvrdé části motoru - měkká deformovatelná kapota se bleskově zvedne o cca 17 cm a udrží je v bezpečné vzdálenosti. Nechybí ani aktivní tempomat, automaticky udržující vzdálenost od vpředu jedoucího vozu.

Základní cena Jaguaru XK Convertible byla pro český trh stanovena na 2 695 000 Kč.

***

Automobilový zázrak: Jaguar E-Type

Jeden z nejkrásnějších britských vozů všech dob
slaví pětačtyřicátiny
...VÍCE