Jahn: V Česku je určitě prostor pro třetí automobilku

V České republice je podle generálního ředitele agentury Czechinvest Martina Jahna zcela jistě prostor pro třetí automobilový závod. "V roce 2005 bude ČR na úrovni Španělska, ale Belgie stále vyrobí více vozů v přepočtu na hlavu," přirovnal dnes na konferenci o automobilovém průmyslu ve střední Evropě. V roce 2005 již budou v tuzemsku vyrábět dvě společnosti, a to domácí Škoda Auto a Toyota-PSA.

Uplatnění nové automobilky by podle předsedy představenstva Škody Auto Vratislava Kulhánka záleželo na velikosti závodu. "Česká republika není až tak velká," řekl dnes ČTK Kulhánek s tím, že konkurence se nebojí, neboť se s ní již střetává za hranicemi. Například korejské automobilky jsou v EU zatíženy cly,
takže snížení cen vede přes vybudování závodu v Evropě. "Hyundai by byl konkurent daleko silnější," prohlásil Kulhánek k chystanému závodu Toyoty a PSA v Kolíně.

Třetí automobilka by zřejmě přitáhla další dodavatele, kterých již v tuzemsku je téměř 300, z toho 130 zahraničních. Zaměstnávají 110 tisíc lidí a roční tržby přesahují šest miliard eur (přes 180 miliard korun). Podle objemu investic v českém automobilovém průmyslu vede Japonsko (44 procent celkových investic), následují Francie (32 procent) a Německo (16 procent). Přes 61 procent investic zamířilo přímo do výroby vozidel.

Důležitou součástí automobilového sektoru je výzkum a vývoj, ve kterém v Česku pracuje 3500 lidí. Práci jim dávají například společnosti Bosch, Autopal a  samozřejmě Škoda. Zpracovává se 11 projektů pro státní podporu, přičemdž prvním žadatelem je švýcarská společnost Rieter. K získání částečných dotací nákladů,
školení a rekvalifikací je třeba investovat přinejmenším 50 miliónů korun a polovinu v regionech s vysokou nezaměstnaností. Investor musí vytvořit minimálně 50 pracovních míst.