Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jak bojovat s únavou za volantem

  17:05aktualizováno  17:05
Mikrospánek přichází jako blesk z čistého nebe a může mít tragické následky. Prázdninové cesty na dovolenou mohou být u řidičů, kteří nejsou na dlouhé šoférování zvyklí, velmi nebezpečné. Jak se únavě za volantem bránit? Zacvičte si, rádio nahlas ani otevřené okénko vám nepomůže. Spolujezdec by měl pomáhat s navigací, ne spát, spánek je stejně nakažlivý jako zívání.

"Ročně je v průměru na českých silnicích kvůli spánku za volantem způsobeno 800 až 900 nehod. Ve většině případů jde o ty nejtragičtější případy," říká dopravní expert Stanislav Huml. Dodává, že mnoho řidičů nepřizná, že za volantem usnuli. Statistická čísla tak mohou být mnohem vyšší.

Mezi nehody, které souvisejí s únavou za volantem, lze počítat i ty, když se řidič nevěnuje plně řízení. Z celkového počtu 187 965 dopravních nehod jich bylo loni 10 135, letos v prvním čtvrtletí 7181. S únavou souvisejí i nehody, když řidič nedá přednost v jízdě, loni jich bylo 10 135, letos zatím 2291. Každoročně v průměru kolem stovky lidí zemře při náhlém vjetí do protisměru, vyčíslil Huml.

Psycholog Karel Humhal dodal, že když řidič nedbá známek únavy a neodpočine si, může ho postihnout mikrospánek. Několikavteřinový stav nevědomí přichází nečekaně jako blesk z čistého nebe a mívá tragické následky. "Řidič, aniž brzdí, sjede v plné rychlosti ze silnice nebo do protisměru, kde se čelně střetne s jiným vozem," popsal.

Hodně kávy tlumí
"Řidič by především měl být odpočatý a vyspalý, zejména pokud jede na delší cestu. Neměl by před jízdou pít povzbudivé nápoje, velké množství kávy paradoxně tlumí. Za jízdy by měl zařazovat přestávky, raději častěji a kratší a s aktivním odpočinkem, vyplatí se například zacvičit si," shrnul Humhal.

Huml připomněl, že profesionální řidiči smějí jet nepřetržitě nanejvýš 4,5 hodiny, pak musejí zařadit přestávku. "U řidičů amatérů předpis nic takového nenařizuje a oni jsou schopni teď v létě jet na jeden zátah až k moři," varoval. Řidič by proto nikdy neměl jezdit na dlouhé trasy sám, raději ve dvou, aby s ním byl někdo vzhůru. Ideální je, když se může při řízení s někým střídat.

Únava přichází ve vlnách
Podle výzkumů je řízení motorového vozidla z psychologického hlediska středně těžkou až těžkou činností, v závislosti na podmínkách provozu.

Výzkumy ukazují, že kterýkoliv řidič, amatér a nebo profesionál, dříve či později, ztrácí pozornost k řízení a odklání mimovolně pozornost jiným směrem. Úroveň jeho bdělosti postupně klesá. Přestává se soustředit na provozovanou činnost, stává se rozptýleným a jeho pozornost začínají poutat jiné podněty než ty, které souvisí s řízením motorového vozidla.

Je prokázáno, že pozornost a úroveň bdělosti probíhají v určitých vlnách.

Jak bojovat s únavou
Lze se napít povzbudivého nápoje nebo si dát bonbony, i když nadměrná konzumace povzbudivých tekutin se nedoporučuje, protože je známé, že povzbudivé nápoje konzumované v nadměrném množství mohou mít u některých osob paradoxně tlumivé účinky.

Zacvičte si
"Zcela nejjednodušším cvičením je zvládnutí takzvaného úplného jogínského dechu, kdy řidič zaujme polohu, nejlépe v leže na zádech, a pomalu nadechuje, nejprve do klíčních kostí, dále hrudníku a do žaludku (někteří doporučují opačný postup) a potom zase pomalu vydechuje," radí psycholog Humhal. 

Výdech by měl trvat co nejdéle. K usnadnění a kontrole správnosti cvičení může posloužit, když si řidič při nácviku přikládá ruku na místa na těle, kam právě nadechuje. Několikaminutové cvičení přispěje k osvěžení organizmu,

Nejjednodušší způsob odstranění únavy, bez nacvičování, ale také bez dlouhodobějšího účinku, je zastavit na odpočívadle a udělat pár cviků pro rozhýbání zatuhlých kloubů a svalů (dřepy a kmity rukou), omytí obličeje studenou vodou. Zastávky na relaxaci je tedy třeba opakovat vždy, když se únava znovu ohlásí. 

Krátkou rozcvičkou ztratíte maximálně 10 až 20 minut.

Osvěžte se za volantem
* Při delších jízdách si každé dvě hodiny naplánujte minimálně 15 min přestávku.
* Nedostatek odpočinku se projeví zhoršením soustředěnosti a prodloužením reakční doby.
* Pozor na dobu mezi 2. a 4. hodinou ranní i odpolední.
* Nejezte tučná jídla před jízdou a během jízdy, vyvolávají ospalost a únavu.
* Zajistěte si dostatečný přísun tekutin.
* Některé léky snižují pozornost a zvyšují únavu – podrobně si prostudujte příbalový leták.
* Únavu neodstraníte otevřením okna ani zvýšením hlasitosti rádia.
* Spolujezdec by měl pomáhat při navigaci, nikoli spát, spánek je stejně nakažlivý jako zívání.
Zdroj: www.neusnizavolantem.cz

Autoři: ,




Nejčtenější

A jelikož i Porsche mělo u svého vozu číslo 1 technický problém, který jej...
Elektromobily jsou bublina, v automobilových závodech má šanci vodík

Rozvoj elektromobilů i přes současný pokrok nadále naráží na řadu překážek, domnívá se Wolfgang Warnecke, šéf pro oblast inovací z petrolejářské společnosti...  celý článek

Peugeot Pick Up
Autofotka týdne: Peugeot má auto pro Afriku, je to starý nissan z Číny

Peugeot Pick Up je možná jeden z nejbizarnějších přírůstků mezi autonovinkami letošního roku. Francouzská automobilka se s ním chce ve velkém stylu vrátit na...  celý článek

Yamaha MT-07 Tracer
Cestovatelský speciál Yamaha MT-07 Tracer je klasické dvoukolové SUV

Jak to dopadne, když vezmeme drsného chlapíka z ulice a obaleného do kapot ho přinutíme nosit kufry? Kupodivu se zavazadly nešvihne zlostně do kouta. Právě...  celý článek

Škoda Citigo
Obnovená Škoda Citigo se představuje, o nástupci není rozhodnuto

Nejmenší škodovka se dočkala po dlouhých šesti letech faceliftu, úpravy jsou opravdu jen kosmetické. Citigo je jediným evropským modelem značky, který se...  celý článek

Ilustrační snímek
K moři po vlastní ose? Cesta v noci je lepší, ale jen pro odpočaté

Za pár dní startuje sezóna dovolených a tisíce Čechů se vydají po vlastní ose autem k moři. Vloni vyjeli Češi na 5 552 000 soukromých zahraničních cest. Na...  celý článek

Další z rubriky

Seat Ibiza
Pravěk vs. moderna: první a poslední ibiza ukazují, jak moc se auta mění

Nová ibiza měla světovou premiéru na autosalonu v Ženevě na začátku března letošního roku, před nedávnem vstoupila do prodeje. Je to nejdůležitější model...  celý článek

Ilustrační snímek
K moři po vlastní ose? Cesta v noci je lepší, ale jen pro odpočaté

Za pár dní startuje sezóna dovolených a tisíce Čechů se vydají po vlastní ose autem k moři. Vloni vyjeli Češi na 5 552 000 soukromých zahraničních cest. Na...  celý článek

Porsche 919 Hybrid, závodní speciál pro Le Mans se představil na autosalonu v...
Maratonské závodní speciály by mohly přejít na vodík

Slavný závod 24 hodin Le Mans ukázal v minulých letech několikrát, že zde spolu mohou velmi těsně soupeřit auta s různými koncepcemi pohonu. FIA a organizátor...  celý článek

Marcos Mantara Spyder / HARD-TOP
Marcos Mantara Spyder / HARD-TOP

r.v. 1997, naj. 22 500 km, benzín
2 970 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.