Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jak Cross Touran přežil prázdninové řádění

aktualizováno 
VW Touran je jedním z klasických představitelů středně velkých MPV. Zkusili jsme, jaká je jeho terénně se tvářící verze Cross s atraktivní měděnou metalízou a zajímavým benzinovým minimotorem 1.4 TSI pod kapotou. Kompresorem a turbem přeplňovaný motor zaslouží pozornost - bude se totiž montovat i do škodovek.

Tak vypadaly první chvilky po nájezdu Indiánů z nedaleké indiánské osady na Johnyho louce. Posádka byla zmasakrována, ale náš Cross Touran přežil bez úhony. | foto: Petr PravdaiDNES.cz

A vzali jsme to od podlahy. Když Cross, tak ať ukáže, jak přežije prázdninové dny na drsném venkově Vysočiny. První dojmy nás potěšily. Malý-velký vůz, který dobře jede i sedí, docela dost se do něj vejde, projede i mírnou divočinou a ke všemu se ještě pyšní atraktivním vzhledem, který nechává málokterého přihlížejícího chladným. Vůz zaujal i školou povinné bratry Šimona a Kryštofa, které jsme přizvali k testu.

Nutno ovšem říci, že jsme od Crosse nechtěli to, co nemůže splnit. Stále jde totiž o vůz, který zejména přísný český hodnotitel může označit za malou fintu na zákazníkovi. Cross není v pravém smyslu Cross = auto s náhonem 4x4. Od normálního Tourana se liší prakticky jen tím, že má zesílený podvozek (spočívá v jiném nastavení tlumičů a pružin) a mírně – o 20mm – zvednutý. A také atraktivní plastové olištování. Prostě takový lehce připozvednutý a vytuňený touran, kterému motor stále roztáčí kola pouze na přední nápravě.

Otevřete dveře a překvapí vás výrazně barevný a přitom praktický interiér. Je to MPV, takže sedíte výš a červená, relativně tvrdá sedačka poskytne sportovní pohodlí.

A pak příjde to hlavní, zařadíte a už víte, že sedíte v "koncernovém“ německém autě. Rychlosti jdou přesně a mírně ztuha, ale ne zas příliš ztuha, nikde ani milimetr vůle, prostě paráda. Připadáte si jako dítě a chce se vám řadit a řadit. A také je co.

Downsize(ované) TSIčko vydávající typicky ostrý, řezavý zvuk stojí za pozornost.140ti koňový benzíňák chce řadit poněkud častěji, než třeba podobně výkonná koncernová TDI. Ale když ho držíte aspoň trochu v otáčkách, jede i relativně těžší Cross Touran jak vystřelený a přitom levněji než auto se srovnatelně výkonným "obyčejným“ benzínovým motorem.

Ale pozor. Touran je už přeci jenom kus auta. Dá se s ním jet pěkně svižně, sporťák to však není. Tvrdší podvozek všechno nezachrání. Je třeba na to myslet a nenechat se bezvadným motorem příliš unést především v ostrých zatáčkách.

A jak je na tom auto v terénu? Protáhli jsme našeho přizvednutého Crosse trochu polními a lesními cestami Vysočiny. Větší světlost podvozku nám dala odvahu pustit se i do míst, kam by 99% z vás se svými rodinnými miláčky nevjela. Cross Touran si nakonec i s náročnými bahnitými pasážemi nakonec poradil. Ale stejně je mu nejlíp na silnici.

Jaký je náš závěr? Cross Touran, navíc s motorem 1.4 TSI, je bezva rodinné auto, které je praktické, a celkem výrazně se odliší od konkurence. Cena za toto odlišení ovšem není malá. V testovaném provedení hodně přes 800 000 kč.

Foceno s laskavým svolením Miroslava Šrůtka na jeho Biofarmě v Benešově na Vysočině

 

Co to je motor TSI a jak se chová

Odborník na motory u koncernu VW Michal Šesták označuje TSI za agregáty budoucnosti.

Říká, že to je "benzíňák", který si zachoval klady a výhody benzínového motoru a navíc přidal to dobré z dieselu.

Ač malý a kompaktní, je zároveň silný a s podobným točivým momentem (u testovaného vozu 1.4 TSI 220Nm, 1.9 TDI 250Nm) jako má mnohem objemnější turbodiesel. I spotřebou pak malý TSI překonává benzínové bratry FSI a blíží se dokonce motorům TDI.

Neobyčejné vlastnosti dodávají TSI dva pomocníci – kompresor a turbo.

Fuguje to následovně – od 0 do 2400 otáček jedou kompresor i turbodmychadlo společně - kompresor vyrovnává prodlevu turba, kterému chvíli trvá než se rozeběhne.

Od 2400 do 3500 otáček běží sice jen turbodmychadlo, ale v případě nutnosti bleskové akcelerace se okamžitě na chvilku spíná kompresor.

Od 3500 otáček výš je už kompresor zcela vypnut a běží jen turbo poháněné výfukovými plyny.

Autoři:




Nejčtenější

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Předání nového auta v pražském autosalonu Seat.
Nákupem auta placení teprve začíná a peníze se kutálí, i když nejezdíte

Kolik vlastně ten komfort mít před domem nebo v garáži auto stojí? Leasingové firmy na to mají celá oddělení. I vy si to můžete zkusit aspoň přibližně...  celý článek

Další z rubriky

Peugeot Pick Up
Autofotka týdne: Peugeot má auto pro Afriku, je to starý nissan z Číny

Peugeot Pick Up je možná jeden z nejbizarnějších přírůstků mezi autonovinkami letošního roku. Francouzská automobilka se s ním chce ve velkém stylu vrátit na...  celý článek

Audi A8 při světové premiéře v Barceloně
Nové Audi A8 je nejmodernější auto světa, už jsme v něm seděli

Auto pro pány ředitele, prezidenty, celebrity - Audi A8 je výstavní skříň moderních technologií německé značky. Model patřící společně s BMW řady 7 a...  celý článek

Nový facelift Škoda Rapid Spaceback
Vylepšený rapid je venku: tříválcové TSI a internet na palubě

Rapid se po pěti letech dočkává faceliftu. Škoda představuje oficiálně první fotky a informace. Obě karosářské verze rapidu liftback i spaceback (hatchback)...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.