Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jak dobře koupit starší automobil?

  9:15aktualizováno  9:15
Kdo ví, na co si při koupi auta dávat pozor, nemusí nutně z bazaru odejít jako šťastný majitel špatného vozu. Přečtěte si dobré rady odborníků, jak se nenechat napálit.
* Jak poznat, jestli auto nebylo nabourané?

Narychlo opravená auta po havárii prozradí svůj osud většinou nestejnoměrně slícovanými díly karoserie - spáry mezi nimi nejsou po celé délce stejné. Promluvit můžou i nesymetrické sváry například v podbězích předních kol. O větší opravě svědčí například i porovnání roku výroby na štítcích skel, bezpečnostních pásů nebo gumových hadic v motoru. Pokud jsou jejich data nápadně různá a mladší, než je rok výroby automobilu, došlo před postavením do bazaru k větší opravě.

* Jak poznat, zda auto nebylo ukradené?

Prvním krokem k jistotě je porovnání čísel karoserie a motoru s předloženými doklady. Jakákoliv odchylka, nesouhlas nebo třeba jen nápadně křivě vyražená číslice nebo písmeno je dostatečným důvodem k okamžité ztrátě důvěry. Poměrně drsný způsob, jak ověřit právní nezávadnost, je požádat původního majitele, aby s vámi přejel státní hranice. Bude-li se zdráhat, může to být i tím, že o původu auta "ví víc". Spolehlivější je však dobrozdání specializovaných firem, které mají k dispozici databáze odcizených vozidel. Některé velké bazary vykupující auta za hotové často takto vozy samy prověřují ještě předtím, než za ně samy zaplatí.

* Jak poznat přetočený tachometr?

Zručný bezcharakterní mechanik nemá problém přetočit i digitální tachometry. Spíše než počítadlo kilometrů dokáže o intenzitě používání auta napovědět třeba potah řidičova sedadla. To se nedá roztrhat totiž dříve než za nějakých 150 tisíc kilometrů. Hodně oblýskaná řadicí páka a silně ohmataný volant svědčí také o mnoha naježděných kilometrech. Podobně mohou signalizovat hodně ošlapané, nebo dokonce čerstvě vyměněné gumové kryty pedálů. Znakem dost opotřebovaného motoru je zaolejovaný vzduchový filtr, a předzvěstí dokonce hodně závažné nutné opravy je i hustší kouř z výfuku.

* Jak prověřit výbavu?

Výbava prodávaného auta bývá dost opomíjena. Nejvíce se auta kupují podle pohledu zvenčí. Hlavně u mladších vozidel na ní dokonce prodávající s potěšením upozorňují. Takže je na místě kontrola její funkčnosti: klimatizace, radiopřehrávač, elektrické stahování oken, vyhřívání sedadel. Hodně častá je snaha prodat auto s chybějícími airbagy nebo s nefunkčním katalyzátorem. Ten uvěřitelně zkontroluje jen měření na emise.

* Jak poznat nezávadnou kupní smlouvu?

Obvykle má každý bazar připravený formulář, do kterého se už jenom vpisuje. Nesmějí chybět samozřejmě přesné, oběma stranami zkontrolované nacionálie prodávajícího i kupujícího, auta, a to včetně výrobních čísel. Dokument by měl také popisovat technický stav vozu v okamžiku prodeje. To pro případ pozdějšího odhalení závady a reklamace. Není pravda, co tvrdí "partyzánští" bazaristé, že kupní smlouvu plnohodnotně nahradí faktura! Naopak je třeba být hodně pozorný, trpělivý a pečlivý u obchodníka, který nabídne k podpisu mnohostránkový dokument s rozsáhlými ustanoveními a detailním technickým protokolem. Může se stát, že někde na sedmnácté straně úplně dole malinkým písmem bude napsáno něco, co kupce třeba prakticky zbaví šance na jakoukoliv reklamaci.


Autor:


Témata: klimatizace


Nejčtenější

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Předání nového auta v pražském autosalonu Seat.
Nákupem auta placení teprve začíná a peníze se kutálí, i když nejezdíte

Kolik vlastně ten komfort mít před domem nebo v garáži auto stojí? Leasingové firmy na to mají celá oddělení. I vy si to můžete zkusit aspoň přibližně...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

Další z rubriky

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.