Jak je zdravé vaše auto?

  • 130
Spolehlivost automobilů je jedním z nejdůležitějších kritérií při volbě značky. Německá společnost TÜV vydává každoročně zprávy o technické úrovni vozidel různého stáří na podkladě údajů z prohlídek milionů osobních aut ve stanicích technické kontroly.

Vzniká tak statistika o "zdraví" motorových vozidel.

Německo představuje největší automobilovou mocnost v Evropě.

Téměř osm milionů vozů tu loni prošlo předepsanými technickými prohlídkami.

Ukázalo se, že u aut ve stáří 2 až 3 roky vede Porsche Boxster, u aut čtyřletých a pětiletých Toyota Yaris.

Toyota dominuje i u starších modelů, kde se dělí o čelní postavení opět s Porsche.

Škodovky stoupají

Statistika sleduje jen modely, kterých projde německými stanicemi technické kontroly dostatečný počet, což pak je zárukou vypovídací úrovně. V nejčerstvější zprávě TÜV 2005 tedy již nelze najít například více než deset let staré vozy Škoda Favorit a Škoda Forman, které ještě loni neslavně uzavíraly kategorii takto starých vozů na 67. místě. Měly poměr nevyhovujících aut téměř 43 procent.

Zajímavé je porovnání s letošní statistikou, kde je Škoda Fabia v nejmladší třídě dvouletých až tříletých vozů na velice solidním 34. místě ze 110 hodnocených modelů. Figuruje výše než třeba AUDI A8 či Volvo 40.

"Zprávy TÜV jsou pro nás jednou z forem zpětné vazby, kterými se zabýváme," říká Jaroslav Černý, tiskový mluvčí mladoboleslavské automobilky Škoda Auto. "Posuzujeme je v rámci přiblížení našich produktů přáním zákazníka."

Které auto je nejspolehlivější

TÜV Report čerpá z největšího evropského automobilového parku, objektivně vypovídá o úrovni aut

Nejčerstvější zpráva německé organizace TÜV Auto Report 2005 tak jako každý rok zobrazuje, jak si vedou jednotlivé modelové řady osobních automobilů z hlediska poruchovosti.

Je rozdělena na pět kategorií, podle stáří vozů, jak loni absolvovaly technické prohlídky v autorizovaných německých zkušebnách. Ukazuje vypočítaný průměr, kolik se u jednotlivých modelů vyskytlo vozů s nejzávažnějšími závadami. Kvůli nim mohou být - podobně jako tomu je i v domácích STK - vozy dočasně do odstranění závady vyřazené z provozu.

Nejčastěji se vyskytují problémy se světly, pak na podvozku (z toho nejvíce na obou nápravách) a pak v motoru, přesněji v míře exhalací.

Stáří vozů
2-3 roky

Stáří vozů
4-5 let

Stáří vozů 
6-7 let

Stáří vozů
8-9 let

Stáří vozů
10-11 let

Které auto je nejspolehlivější

Kompletní statistiky ZDE



Posuny a přesuny

TÜV Report vzbuzuje značný respekt. Každoročně je na počátku roku očekáván výrobci aut jako nejobjektivnější důkaz kvality osobních aut v praktickém provozu. Výsledky jsou v německém tisku obsáhle rozebírány a komentovány. Dokážou totiž poměrně přesně zobrazit, nač jsou háklivé jednotlivé modely aut vyrobené v určitém období, kde jsou jejich slabiny a přednosti. Statistika odhalí například nedostatky v brzdách, řízení, osvětlení (je obecně nejslabší stránkou starších vozů), ale i třeba v protikorozní ochraně.

Odborníci rozebírají, jak si vede třeba BMW vůči Mercedesu, Opel proti Volkswagenu a podobně. Jestliže se takový Mercedes Benz řady E objeví v kategorii nejmladších aut až na 60. místě ze 110 registrovaných modelů, je to pěkné sousto pro německé motoristické novináře.

20 nejspolehlivějších

Dvě desítky aut, která se ve statistice spolehlivosti pravidelně umisťují na předních místech:

Audi A2

Audi A4

Mazda 626

Mazda 2/Demio

Mazda MX-5

Mercedes C

Mercedes S

Mercedes SLK

Nissan Almera

Porsche 911

Porsche Boxster

Subaru Forester

Subaru Legacy

Suzuki Baleno

Toyota Avensis

Toyota Carina

Toyota Corolla

Toyota RAV4

Toyota Starlet

Toyota Yaris

Jak to funguje

Technická prohlídka v Německu je něco jiného než v Česku. Systém hodnocení závad je sice obdobný, tedy s dělením závažnosti nedostatků do několika skupin, ale tím podobnost prakticky končí. Sotva si lze představit, že tam by bylo za 15 eur (v úrovni sazby, která je v Česku běžná) možné získat razítko do technického průkazu v některé stanici technické kontroly se závadami, které jsou již na první pohled na autě patrné.

"Samozřejmě, že česká obdoba německého TÜV by byla zajímavá a mohla by být podkladem, nač se zaměřit při silničních kontrolách," přiznává vysoký policejní důstojník, který nechce zveřejnit své jméno a odkazuje nás na tiskového mluvčího.
I kdyby se někdo chtěl zabývat často problematickými výstupy z STK v Česku, těžko by měl z čeho vycházet. Podle informací MF DNES sice existují, ale končí kdesi v archivu.

Ministerstvo dopravy, které by mělo mít technické kontroly pevně v rukou, je neposkytne. Přesněji řečeno... "Statistika závad ve stanicích technické kontroly je vyhodnocována jen podle kategorie vozidel," říká Marcela Švejnohová, tisková mluvčí Ministerstva dopravy ČR, a pokračuje: "Tato statistika poskytuje orgánům státní správy údaje, které jsou potřeba k jejich činnosti. Statistika podle jednotlivých továrních značek a modelových řad k dispozici ale není.

V minulosti sice zpracovávána byla na přelomu 80. a 90. let minulého století, ale protože o ní ze strany státních orgánů ani výrobců vozidel nebyl zájem, přestaly být tyto informace státní správou zpracovávány. Ukázalo se totiž, že pro takovouto statistiku není v ČR v podstatě jiné než ryze komerční využití." Jak je vidět, v Německu to je jinak.

Jak dopadly statistiky před rokem? Čtěte zde:
Asijští králové spolehlivosti. A zbytek světa?