Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jak jezdí auta, kterými se nikdy nesvezete

aktualizováno 
Koncepty - hvězdy autosalonů, kvůli kterým na ně jezdí davy motoristických fanoušků. Jsou jedinečné, občas bláznivé a téměř bez výjimky existují v jediném exempláři. V unikátech za miliony značky Peugeot jsme se svezli.

Koncepty se stávají ozdobou všech významnějších autosalonů, prezentují kreativitu a vyspělost automobilek. Jejich život v roli celebrity ale trvá jen pár dní. Z výstavního mola obvykle putují rovnou do muzea automobilky, případně končí v soukromých sbírkách marnotratných milionářů. Některým se ještě podaří blýsknout na plátnech kin, jiné alespoň předají část svých genů budoucím sériovým vnoučatům, ostatní upadají navždy do zapomnění. Existují ale i výjimky.

Na pozvání automobilky Peugeot přijíždíme do Mortefontaine, které leží necelou půlhodinu cesty na sever od pařížského letiště Charles de Gaulle. Uprostřed hustých lesů tu je před zraky diváků dobře ukrytý polygon CERAM, překvapivě rozlehlý areál, který skýtá široké možnosti pro testování automobilů.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily můžete koupit na www.automodul.cz

K dispozici tu je více než pětikilometrová technická trať, klopený rychlostní ovál o délce 3 km, asfaltová plocha s rozměry 750 x 130 metrů, několik silnic s rozdílným profilem a povrchem, řada přírodních tratí a velké technické zázemí.

Díky své poloze a vybavení je polygon velmi oblíbený nejen místními, ale i zahraničními automobilkami, které zde ladí své vozy před sériovou výrobou.

607 Féline, Hoggar, 20cup, 407 Silhouette, 907, 908 RC, RC Pique, RC Carreau a 308 RCZ nejsou jen zvučná jména konceptů, kterými se Peugeot prezentoval na mezinárodních autosalonech v posledním desetiletí, jsou to i pojízdné laboratoře, ve kterých automobilka se lvem ve znaku testuje techniku pro budoucí sériové modely.

Každý je jiný, mají rozdílné tvary, rozměry, zaměření i filozofii. Spalují běžný natural, naftu, ale i vysokooktanové závodní palivo, to podstatné však mají společné. Za jejich vývojem jsou ukryty hodiny usilovné práce designérů, konstruktérů a dalších odborníků. Až na výjimku existují jen v jediném exempláři a výrobce si každý z nich cení na milion eur.

Jako divák

První trojice konceptů nám bude dělat pouze statickou společnost. Extravagantní vozy Peugeot 607 Féline, Hoggar a 908 RC si můžeme prohlédnout, prozkoumat a osahat, jízdní vlastnosti nám ale zůstanou utajeny. 

607 Féline
Dvoumístnou studii postavenou na bázi modelu 607 představil Peugeot na ženevském autosalonu už v roce 2000. Mezi přítomnými exponáty je tedy féline nejstarší, téměř devět let by mu však nikdo nehádal.

Peugeot 607 Féline

Od pohledu byste ho pasovali na elektromobil, ekologickým projevem koncept navíc působil i ve filmu "Na plný plyn", kde si v roce 2003 zahrál jednu z vedlejších rolí, skutečnost je ale jiná. Pohon dvoumístného kupé s kopulovitou odsouvací a vyklápěcí střechou a dveřmi zajíždějícími do blatníků zajišťuje vidlicový šestiválec o objemu 3 litry a výkonu 211 koní.

Hoggar
Koncept, který automobilka Peugeot představila na frankfurtském autosalonu v roce 2003, nese jméno náhorní plošiny na jihu Alžírska zcela záměrně. Teritoriem hoggaru totiž není asfalt ani beton, mnohem lépe se bude cítit na písečných dunách a mezi kameny. Ano, Peugeot Hoggar je off-road, a ne tak ledajaký.

Peugeot Hoggar

Uprostřed skoro čtyřmetrové karoserie, tvořené rámem z korozi odolných trubek a toho nejnutnějšího opláštění, najde místo jen dvojice pasažérů, která navíc není chráněna střechou ani klasickými dveřmi.
Ruku v ruce s designovou avantgardou jde i technika. Hoggar se nespokojil jen s jednou pohonnou jednotkou, nad přední i zadní nápravou jsou napříč uloženy vznětové agregáty 2,2 HDI. Oba stoosmdesátikoňové motory roztáčí prostřednictvím dvou šestistupňových sekvenčních převodovek mohutná kola o rozměru 21 palců, synchronizaci transmisí zajišťuje moderní elektronika. Neméně důkladně je navržen i podvozek této buginy. Každé kolo je neseno dvojicí příčných ramen, zdvojeny jsou i velké plynové tlumiče.

908 RC
Na domácím autosalonu v Paříži v roce 2006 budil tento koncept zaslouženou pozornost a nešlo přitom zdaleka jen o jeho vzhled. Přes pět metrů dlouhá vysoce luxusní limuzína jako stvořená pro výlety Batmana s rodinou si totiž vypůjčila techniku z chystaného speciálu série Le Mans pro rok 2007.

Peugeot 908 RC

Technická specifikace vozu je tedy stejně zdrcující jako její vzhled. Pod kapotou je umístěn dvakrát přeplňovaný vznětový dvanáctiválec o objemu 5,5 litru s výkonem 700 koní a monstrózním krouticím momentem 1 200 Nm. Motor je uložen na pomocném trubkovém rámu ukotveném do středové nosné části, která je stejně jako karoserie tvořena z uhlíkových vláken a hliníku. Kola zadní nápravy jsou roztáčena skrz sekvenční převodovku, umístěnou kvůli těžišti pod motorem, o deceleraci se starají keramické závodní brzdy se čtyřpístkovými třmeny.

Jako spolujezdec

Druhá trojice konceptů na pohled slibuje nevšední sportovní zážitky. Ačkoliv se z konstrukčního hlediska sourozenci velmi liší, vysoký výkon na kilogram hmotnosti mají společný. To je asi hlavní důvod, proč nám místo za volantem zůstává zapovězeno, nezbývá nám než se pro tentokrát spokojit alespoň s rolí spolujezdce.

407 Silhouette
Podpořit vstup na trh, to byl hlavní úkol modelu 407 Silhouette, který spolu s civilní čtyřistasedmičkou debutoval v zimě 2004 na autosalonu v Ženevě. Ačkoliv jsou obě verze nositeli stejného typového označení, přídomek Silhouette jasně vystihuje jejich podobnost. Silueta vozu je totiž prakticky to jediné, co obě čtyřistasedmičky spojuje.

Peugeot 407 Silhouette

Karoserie konceptu je složena z lehkých kompozitových materiálů na prostorovém trubkovém rámu, o pohon se stará zážehový šestiválec s objemem 2,5 litru a výkonem 320 koní, který je uložen v prostoru za předními sedadly. Výkon je přenášen prostřednictvím šestistupňové sekvenční převodovky Sadev na kola zadní nápravy.

Vnitřek siluety se prakticky neliší od závodního speciálu, výbava se tedy omezila na nezbytnosti. Pracoviště řidiče je striktně funkční, za malým volantem obšitým kůží je přístrojová kaplička, která ukrývá pouze velký informační displej a dvojici pákových přepínačů, řada dalších našla své místo na plochém středovém panelu. O pevné držení těl pasažérů v zatáčkách se starají závodní sedadla s pětibodovými bezpečnostními pásy.

Jízdní vlastnosti nezůstávají nic dlužny závodnímu outfitu. Výškově nastavitelný podvozek věrně kopíruje povrch asfaltu, v klikaticích technické části polygonu se statečně drží a i při velmi vysokých rychlostech působí velmi suverénně. Kabina vozu je neustále sycena výhrůžným řevem motoru, který tu a tam přehluší jen mechanické zvuky převodovky. Výtečná je také dynamika, z nuly na stovku zrychlí tenhle sporťák za 4,5 vteřiny, kilometr s pevným startem pokoří za 22,9 vteřiny.

20Cup
S výrobou tříkolky Peugeot koketuje už delší dobu a postupem času toto téma neustále rozvíjí. Už v roce 1995 představil studii Asphalte, která sice vzadu měla kola dvě, její tvary však měly přeci jen blíže k tříkolce než k tradičnímu dvoustopému vozidlu.

Peugeot 20Cup

Když se na frankfurtském autosalonu v roce 2005 představila dvojice modelů 20 Cup, bylo hned jasné, že úkolem tříkolek je především nastínit podobu připravovaného nástupce peugeotího bestselleru. Příď konceptu nese jasné rysy modelu 207, tím však veškerá s podobnost s klasicky koncipovaným malým peugeotem končí.

Otevřený velorex pro 21. století má poháněna kola přední nápravy, monolitický kokpit bez čelního skla, dva výrazné bezpečnostní oblouky a mohutné zadní kolo oboustranně uložené na kyvné vidlici. K jeho pohonu slouží přeplňovaný zážehový agregát 1,6 THP s výkonem 170 koní, který je vyvinutý ve spolupráci koncernů PSA a BMW. Přenos hnací síly na vozovku zprostředkovává šestistupňová sekvenční převodovka s ovládáním na volantu.

Interiér je velmi stísněný a kvůli absenci dveří i poměrně špatně přístupný. Řidiče a spolujezdce navíc svrchu odděluje podélná výztuha, takže prostoru pro pohyb není uvnitř opravdu nazbyt, o to zajímavější je jízdní projev tohoto pozoruhodného prototypu.

Šestnáctistovka s kompresorem uděluje téměř půltunovému konceptu dynamiku takřka na úrovni silničního motocyklu, tuto iluzi navíc dokresluje nekrytý výhled všemi směry a  aerodynamický odpor přilby, která má při rychlé jízdě tendenci sjíždět z hlav pasažérů. Velmi živě tříkolka působí zejména na technické trati, kde se výborně zúročuje její výkonový potenciál a obratnost. Prakticky jediným limitujícím faktorem je po stránce jízdních vlastností sama konstrukce s předokolovým náhonem. Zadní kolo, které na nerovnostech vesele poskakuje a ztrácí adhezi, kompenzovat vrozenou nedotáčivost prostě nedokáže, o to větší je ale s tímto netradičním "autocyklem" zábava.

907
Mohla to být odpověď na Ferrari 575, napadne vás při zkoumání exteriéru a pohonného ústrojí, peugeotu ale schází image výrobce supersportů a bohužel i odvaha. Když se na podzim 2004 v Paříži devětsetsedmička představila veřejnosti, pochybnosti visely i nad její provozuschopností. O dva roky později se v anglickém Goodwoodu představil koncept v plné kráse znovu a nejen jako statický exponát.

Peugeot 907

Děvětsetsedmička působí jako socha, je jedno, jak dlouho se na ni díváte, pořád na ní objevujete něco nového. Z pohledu nezaujatého pozorovatele vás napadne jediné slovo – impozantní.

Design je ale jen třetina konceptu 907, pohled do interiéru přináší další potěšení. Zcela v duchu moderních vozů kategorie GrandTurismo tu je k vidění špičková technika v kombinaci s kvalitními přírodními materiály, jako je dřevo, kůže a ušlechtilé kovy. To nejpodstatnější je ale ukryto v útrobách.

Skleněný průhled v rozměrné kapotě dává spatřit tucet chromovaných sacích kanálů, tenhle stroj pohání dvanáctiválec. Agregát složený ze dvou vidlicových třílitrových šestiválců disponuje výkonem 500 koní, což s ohledem na 1 361 kilogramů pohotovostní hmotnosti znamená 2,72 kilogramu na koně. Přenos mohutného výkonu na vozovku je také řešen na úrovni. Motor roztáčí kola zadní nápravy skrze šestistupňovou sekvenční převodovkou, která je uložena v jednom bloku spolu s rozvodovkou zadní nápravy.

Peugeot 907

Ještě lepší než holá data je samozřejmě realita. Velkým tlačítkem Start uvádíme charizmatický prototyp do chodu, motor se probouzí k životu s libozvučným burácením. Nepříliš plynulý rozjezd odhaluje velké opotřebení spojky, ale na pocitech to neubírá. Akcelerace vozu je skvělá, stejně jako zvuková kulisa prostupující kabinou ve vysokých otáčkách. Podvozek není přehnaně tuhý, a přesto je velmi odolný vůči odstředivým silám. V interiéru navíc panuje velmi příjemný pocit, prosklená střecha plynule navazující na čelní okno dodává prostoru velkou vzdušnost. Nebýt všudypřítomného loga se lvem ve znaku, asi byste těžko uvěřili, že sedíte v peugeotu.

Jako řidič

Poslední trojice postrádá brutální výkon a i z hlediska vzhledu a konstrukce působí mezi zdejšími koncepty až příliš sériově, pro nás má však velmi výjimečný půvab, místo řidiče je naše.

RC Pique
Na ženevském autosalonu v roce 2002 se automobilka se lvem ve znaku prezentovala dvojicí sportovních konceptů, černým RC Carreau a červeným RC Pique. Šest roků je v automobilové branži dlouhá doba, dvě pohledné šelmy s konfigurací 2+2 si naše sympatie ale získaly i po letech.

Dvojčata Peugeot RC Carreau a Pique

Vnitřní prostor je vzhledem k nízkému profilu karoserie poměrně stísněný, sedadla jsou umístěna prakticky na podlaze, usadit se vepředu ale takové problémy nečiní. Zadní dvě místa pro převoz pasažérů prakticky využít nelze, vtěsnat se do pidiprostoru se nám nakonec podařilo, krátkou testovací jízdu jsme též absolvovali bez úhony, ale o pohodlí nemůže být ani řeč.

Sportovní náčiní ale dělá především technika. RC Pique pohání zážehový dvoulitr se čtyřventilovou technikou o výkonu 180 koní. Motor je netradičně uložen vzadu napříč, krouticí moment je přenášen skrz sekvenční převodovku firmy Sadev na zadní kola. Dojem z jízdy je ještě silnější, než bychom zvenčí čekali.

Pikové ercéčko si nic nezadá s opravdovými závodními speciály, alespoň co se ovládání týče. Řídit vůz tak malým volantem a navíc bez posilovače vyžaduje trochu cviku, totéž lze říci i o brzdách. Řazení probíhá bez spojkového pedálu, změny převodových stupňů lze docílit dvěma způsoby, malou pákou na středovém tunelu nebo tlačítky na volantu.

S ohledem na datum vzniku hodnotíme rychlost řazení jako velmi slušnou, dnešní dvouspojkové převodovky jsou ale přeci jen rychlejší. Jízdní vlastnosti vozu těží z poměrně velkorysého rozvoru (2 800 mm), optimálního rozložení hmotnosti, nezávislého zavěšení kol a poměrně tuhého odpružení. Pod přísným dohledem instruktorů nám sice nebylo umožněno naplno využít potenciálu tohoto letitého prototypu, o jeho mimořádných sportovních schopnostech přesto nemáme sebemenší důvod pochybovat.

RC Carreau
Kárové ercéčko se navenek od svého sourozence odlišuje pouze barvou karoserie, to hlavní je ukryto za zadními sedadly. K pohonu červeného modelu RC Carreau použili konstruktéři odlišné jednotky, překvapivě vznětové. Jak se ukázalo, jízdním dojmům to nijak neuškodilo.

Agregát 2,2 HDI produkuje o pět koní nižší výkon (175 koní) než zážehový protějšek, má však dvojnásobný krouticí moment. Na výjezdech ze zatáček má tedy o poznání větší chuť zrychlovat a překvapivě dobře spolupracuje i v otáčkách, které bývají civilním dieselům zapovězeny.

O trochu lepší nám u rudé verze přišlo také řazení, nejenže bylo možné řadit i tlačítky na volantu, která u zážehové verze nefungovala, ale nepatrně rychlejší se nám zdála i reakce na pokyn ke změně převodových stupňů.

Velmi solidní je vzhledem ke vznětovému pohonu také zvukový projev vozu, pravda "ársípik" vydává o poznání říznější tóny, ale na nějaké chrochtavé a klapavé pozvuky si kárové dvojče rozhodně nepotrpí. 

308 RC Z
Elegantní kupé postavené na bázi současného peugeotího zástupce nižší střední třídy představila automobilka ve Frankfurtu v září 2007, na stejném místě se letos snad představí i sériový bratr tohoto konceptu. Jak moc se bude od zdejšího konceptu odlišovat, je zatím ve hvězdách nebo na papírech designérů. Vzhledem k tomu, že kupé působí téměř sériově, dramatické změny neočekáváme. Produkční verze obleče kabát z klasických materiálů, oblá střecha zřejmě přijde o dvě boule, které s oblibou používá na svých modelech i designérské studio Zagato, nic víc se ale prakticky měnit nemusí.

V interiéru bude zcivilnění ještě snazší. Na klasickém peugeotím kokpitu nic nechybí ani nepřebývá, sériové produkce se tak patrně nedočká jen kožené čalounění přístrojové desky a sedačky zdobené kovovými cvočky.

Téměř sériově působí i celkové naladění. Podvozek není přehnaně tvrdý, v zatáčkách se tedy naklání o poznání více než ostatní prkenné prototypy se lvem ve znaku. Řízení a řazení vyžaduje o poznání méně ovládacích sil, je však mírně odtažité. Otazník visí také nad pohonnými jednotkami.

Pod kapotou konceptu tluče srdce 1,6 THP s výkonem 215 koní. Agregát, který v podobné výkonové konfiguraci (210 koní) využívá i současná generace modelu Mini Cooper Works, by se snad mohl představit i v reálném životě. Moderní šestnáctistovka s přímým vstřikem a turbodmychadlem uděluje konceptu velmi solidní dynamiku.

Sprint z nuly na stovku zvládne zhruba za sedm vteřin a jeho maximální rychlost leží na hranici 235 km/h. V praxi si motor velmi dobře rozumí i s novou šestistupňovou manuální převodovkou, k lepšímu se změnila také kvalita řazení. Odstupňování převodových stupňů velmi dobře využívá výkonového potenciálu, motor se ochotně vytáčí a nástup jeho výkonu je velmi lineární. Pochvalu zaslouží mimo jiné jeho kultivovanost, odhlučnění a zvukový projev.

Peugeot 308 RC Z





Nejčtenější

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Další z rubriky

Toyota Yaris
Emisní normy znovu škrtí motory, důkazem je nová Toyota Yaris

Každá nová přísnější ekonorma přináší určité přiškrcení elánu nových motorů, které ji musí respektovat. V současnosti přichází čas nové revize normy Euro 6...  celý článek

Ford Fiesta
Ford Fiesta chce být víc nóbl a stále jezdí skvěle, ale místem šetří

Fiesta je nejprodávanější malé auto Evropy, loni oslavila čtyřicítku a teď přijíždí v sedmé generaci. Stále patří k nejlépe jezdícím autům své kategorie. K...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.