Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jak kytarista Brabec rozbil trabanta na trsátka

aktualizováno 
Lubomír Brabec patří k našim nejvýznamnějším kytaristům současnosti. K cestám na koncerty i za sportem si pořídil nové Mitsubishi Pajero.

BEZPEČÍ: Velké auto, které zvládne i terén a ochrání posádku, si koupil Lubomír Brabec. | foto: Josef Louda

Lubomír Brabec řídí od svých osmnácti let. "V poslední době neudělám krok pěšky, nejezdím ani tramvají, ani metrem, jenom autem. Jak jsem usedl do auta, už jsem z něj nevystoupil,“ nadneseně říká kytarista, jenž jako první hudebník na světě uspořádal koncert v Antarktidě.

Jaké bylo vaše první auto?
Začal jsem s tatínkovým trabantem, kterého se mi podařilo dokonale zrušit. V zatáčce mi praskla pneumatika, takže z auta zbyla jen pověstná trsátka a volant. Naštěstí jsem to přežil ve zdraví.

Trabanta jste vyměnil za co?
Za moskviče, kterého už jsem si koupil za své. Bylo to krásné žluté auto, na které jsem nedal dopustit. Díky své bytelnosti totiž vydržel neskutečně moc. Nebyl třeba problém zastavit, vylézt na střechu a trhat třešně, aniž by to na něm zanechalo nějaké stopy.

Také mi vyhovovalo přepínání dálkových a potkávacích světel levou nohou. To bylo skvělé řešení, které bohužel vymizelo. A pak jsem začal střídat auta asi jako každý v mé profesi.

Kolik kilometrů ročně najedete?
Minimálně čtyřicet tisíc. Na zájezd jedu třeba až do Španělska. Několikrát jsem měl také škodovku, kterou jsem ale vždy rychle vyměnil, protože nebyla tak spolehlivá, jak bych potřeboval, proto jsem poté přešel na fiaty.

Dnes, když se na ně dívám zpětně a pozoruji, jaká to byla malá, úžasná autíčka, s úsměvem vzpomínám na dobu, kdy je tehdy člověk kupoval "pod pultem“ v Tuzexu.

A čím jste jezdil v posledních letech?
Nakonec jsem přešel na mazdy. Když sleduji auta, která dnes jezdí, mám pocit, že jsou všechna téměř stejná. Mazdy jsou o trochu krásnější svým nadčasovým designem.

Nejdůležitější je ale perfektní servis. A protože v servisu, kam jezdím, došlo k rekonstrukci a začali tam prodávat značku Mitsubishi, rozhodl jsem se u nich zůstat a přejít právě na Mitsubishi.

A proč zrovna velké pajero?
Protože mám spoustu sportovních aktivit, dal jsem přednost terénnímu autu, do něhož se mi vejde všechno vybavení. Potřebuji silné auto, se kterým se dá vjet téměř kamkoliv a je za něj možno zapřáhnout i vozík s koněm. Vybíral jsem i podle toho, že často jezdím na koncerty v dost nepříjemném počasí a nemůžu si dovolit, abych zůstal někde v závějích.

Jaký jste typ řidiče?
Snažím se jezdit bezpečně, ale svižně. Nemám rád váhavé, pomalé řidiče. Měl jsem sice pár nehod, ale vždy šlo jen o plechy.

Jak jste spokojen s dopravou v Česku?
Ve světě existují dva možné pohledy. Jeden z nich je ten agresivnější, kdy vyháníme auta z měst a narážíme na mnoho až nesmyslných omezení. Mám pocit, že právě ten jsme bohužel zvolili u nás.

Druhou možností je řidičům pomáhat a vycházet vstříc. Když se podíváte do Francie, najdete tam třeba nakloněné chodníky, díky nimž se při parkování neničí kola. Samozřejmě, že aut i lidí je na světě moc, ale je potřeba počítat s tím, že auto patří k životu. Toto je otázkou vstřícného filozofického přístupu.

Málo lidí přemýšlí o tom, jak to udělat, aby byla Praha průjezdná. Například když jedou všichni ráno do Prahy, jsou všude kolony. Když jedete ven, jsou kolony zase v opačném směru. Možná je to trochu i o pružném nastavení světel. Ani stav silnic není příliš povzbudivý. Asi před týdnem jsem jel do Karlových Varů a skoro celou cestu byly na silnici vyjeté koleje od kamionů. Stejně tak dálnice z Prahy do Brna je jedno velké neštěstí.

Berete stopařky?
Neberu, ale vždy jsem rád svezl vojáky. Měl jsem vždy pocit, že nemají peníze a že pořád někam spěchají, buď jedou za svojí holkou, nebo se vracejí do kasáren. A já si netroufám posoudit, co je důležitější.

Kam až jste ochoten se autem vydat?
Projezdil jsem celou Evropu včetně Skandinávie. Auto má ale svůj dosah, kam se s ním dá dojet.

Kde se vám tedy řídilo nejlépe.
Například po norských silnicích se jezdí sedmdesátkou. A když vidíte, že se všichni podřídili a považují to za normální, je to super. U nás je sice povolených sto třicet, ale každý stejně jezdí přes sto padesát a v tu chvíli, když jedete předpisově, to začíná být nebezpečné.

Důležité je respektovat zákony, ale měly by být rozumné, což ty naše, troufám si říct, mnohdy nejsou. Obecně se mi nejlépe jezdí na německých silnicích, kde jsou řidiči k sobě ohleduplní i přesto, že jezdí velkou rychlostí.

Mitsubitshi Pajero 3,2 Di-D Lubomíra Brabce

Objem motoru

3 200 cm3
Max. výkon 118 kW/160 koní
Zrychlení z 0 na 100 km/h 12,8 s
Nejvyšší rychlost 177 km/h
Délka vozu 4900 mm
Prům. spotřeba 9,3 l/100 km

Autoři:




Nejčtenější

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Další z rubriky

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.