Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jak letos nejlépe autem do Chorvatska?

  12:35aktualizováno  12:35
Až milion lidí zamíří letos v létě z ČR do Chorvatska. Desetitisíce aut budou masově křižovat přímořské Chorvatsko, ale i Slovinsko, Rakousko a Itálii. Těsně před startem sezony vyrazila na průzkum tras, cen a rizik posádka MF DNES - nejpohodlnější trasa vede stále přes Vídeň, Maribor a Lublaň.MAPY ZDE a DOPRAVNÍ PŘEDPISY k vytištění ZDE

Najděte a vytiskněte si plánek s trasami ZDE!

Výběr cesty do Chorvatska záleží samozřejmě na městě, odkud budeme z ČR vyrážet. Pro nestranného Středočecha však přicházejí v úvahu tři varianty.

VÍDEŇSKÁ

První, vídeňská, využívá dálnici D1 až do Brna a odsud na hraniční přechod v Mikulově. V sezoně je třeba tady počítat s frontou. Zato mezi oběma celnicemi lze - pouze při cestě ven - nakoupit v bezcelním obchodě. Je však třeba přitom dbát na předpisy, protože rakouská hraniční policie je coby brána do Evropské unie dost komisní. Znamená to pečlivé prozkoumání každého pasu a poté i pozorného celníka. Z hranice je snadné se po široké a pohodlné silnici dostat do Vídně a zde už návěstí nabídne nejen Graz, ale rovnou i "SLO" jako Slovinsko. Až na hranice je cesta jako mlat.

Ovšem skutečně bezstarostná je jen pro ty, kdo si koupili rakouskou dálniční známku. Policie je na ně i na rychlost - a u Čechů zdá se obzvlášť - hodně háklivá. Slovinské hranice jsou téměř formální a ihned za nimi - sledujeme značení "Ljubljana" - se začíná platit mýtné. Není třeba předtím shánět směnárnu. Pokladník na dálnici bez mrknutí vezme deseti i třeba dvacetieurovku a vrátí zpátky slovinské tolary v celkem dobrém kurzu. Nechat tolary v přihrádce u řidiče je praktické pro několik dalších mýt, která budou ještě před Lublaní i po ní následovat. (Ovšem ti, kteří nemíří na Istrii, nýbrž jedou do jižnějších částí chorvatského pobřeží, budou odbočovat už za Mariborem na Záhřeb.) Slovinské autostrády jsou velmi dobré a dál se stavějí.

Až do Lublaně však chybí ještě nějakých 45 kilometrů, takže ty je třeba vytrpět často mezi kamiony na točité, ale dost široké silnici, většinou v horách. Pozornost při navigaci žádá maličko Lublaň: i když město se neprojíždí, několikrát se odbočuje z hlavního tahu a značení přitom není jednotné. Nejdůležitější je Koper, ale jednou se na důležitém sjezdu místo něj objeví Postojna, a to je také náš směr! Pak následuje zase mýto, tentokrát však jen s vyzvednutím karty a platí se až při opuštění dálnice na každém sjezdu zvlášť. Ani tady nikde nedělají s přijetím eur zvláštní potíže.

Do Koperu dojedou ti, na které čekají apartmány na západním pobřeží Istrie, jako například v Poreči, Rovinji nebo Pule. Pro dovolenkáře, kteří míří na jižní Istrii, do Rijeky nebo na ostrovy Krk, Cres a Losinj, platí za nejvýhodnější sjezd z dálnice u města Postojna a dál se držet směrovek na Rijeku. Pro přeplavení se na Cres a Losins je nejjednodušší trajekt v Brestovu. Kdo chce ušetřit a míří jen na Krk, ať si mírně zajede a na ostrov vjede za méně peněz po mostě od Rijeky. Vyhne se navíc sezonním frontám před trajektem.

LINECKÁ

Na mapě přímější se může zdát cesta z Čech nikoliv až na Vídeň, nýbrž Dolním Dvořištěm snadno dosáhnout Linec, najet na salcburskou dálnici a hned z ní odbočit na Graz. Redakční šofér tuto variantu nedoporučuje, protože jednak dálnice nevede poctivě až do Grazu pár kilometrů chybí -, ale hlavně těsně před Grazem je uzavírka a odklon vede až na dálnici z Vídně, takže z ukazatele "Graz 38 km" je obratem "Graz 74 km", což vede zvlášť při noční jízdě k nepříjemné nejistotě. Té navíc nahrává značení objízdné trasy dvakrát na poslední chvíli. A jako poslední argument pro zamítnutí této cesty je jeden zpoplatněný tunel.

ITALSKÁ

V posledních dvou třech letech se cesta na Istrii přes Salcburk a Terst stala celkem příjemným zpestřením. Mnoho řidičů je už totiž dlouholetým mariborským stereotypem unaveno. Italská cesta začíná překročením nejčastěji hranicí v Dolním Dvořišti a dále míří na dobře značený Linec, Salcburk a Villach. Už od Salcburku je přitom společně s Villachem jasné návěstí "I" na Itálii. Ovšem už na cestě z Lince na jih je dálnice minimálně třikrát vždy tak na deset kilometrů svedena do jednoho pásu kvůli opravám a zácpy tu nejsou jenom v nočních hodinách.

Další cesta na Villach je zato překrásná, v horách. Ovšem je třeba zaplatit za tunel v Taurech. Italská dálnice, která navazuje bezprostředně, je technicky výborná a pohodlná, ale zpoplatněná. Platí se zato jen jednou, při jejím opuštění. Námi sledovaná osa na Istrii je značena Udine a Terst. Krátce za Terstem je třeba pečlivě sledovat ukazatele: slovinský přechod Kozina je pro ty, kteří míří na Rijeku a ostrovy Krk, Cres a Losinj. Koper je nevyhnutelný pro přejezd na západní Istrii.

Ceny občerstvení v jednotlivých zemích

CHORVATSKO

Bufet u trajektu
Cola 0,3 50 Kn
Pivo 0,5l 12 Kn
Teplý sendvič 12 Kn
Hranolky 9 Kn
Pleskavica nebo čevabčiči 25 Kn
Pizza 22-39 Kn

 

Restaurace
Polévka  15 Kn
Mušle 1/2 kg 40 Kn
Krevety (1/2 kg) 180 Kn
Pizza 70-90 Kn
Špagety od 70 Kn
Pleskavica, hranolky 55 Kn
Pivo 15 Kn
Limo 15 Kn
Víno 2 dcl 10 Kn
Míchaný zeleninový salát 10-15 Kn
 

RAKOUSKO
 

Motorest v měně €
Polévka 2,50
Špecle 4,20
Špagety od 4,50
Řízek a hranolky 6

ITÁLIE

Fast-food na odpočívadle  v měně €
Káva 0,8-3
Zákusek 2,50-4,50
Polévka 4

SLOVINSKO

Občerstvení při slovinské dálnici redaktoři nedoporučují, protože za dvě řídké gulášové polévky a misku míchaného salátu v samoobslužné restauraci zaplatili v přepočtu přes 360 Kč. Toalety zde ovšem byly čisté a bezplatné.


Po Chorvatsku - na hlavních tazích je draho


Chorvati se snaží turisty na jednu stranu lákat mimo jiné i celkem pozorným investováním do infrastruktury - silnice jsou většinou dobré a jasně značené. Na druhou stranu je všudypřítomné odhodlání "vydělat si v létě na zimu, dům a auto" dobře patrné.

Prasklá guma
Nejlépe tento stav vystihl opravář pneumatik Vulkanizer Igor Pilat v Pazinji: "Když je kolo jednoduše proražené hřebíkem, opravím ho za 20 nebo 25 kun. Totéž však vulkanizéři v hlavních turistických městech udělají za 40 i víc..."
Jídlo
Dvojnásob to platí pro občerstvení - jídlo a pití. Rozdíl v cenách mezi na pohled

"Italská" Krásná horská trasa
Nejdůležitější průjezdní místa: Dolní Dvořiště, Linz, Salcburk, Villach - a dál podle cíle v Chorvatsku
směr Istrie: - Udine, Terst, Koper
směr Šibenik: - Lublaň, Záhřeb, Karlovac, Gracac

nádhernou hospůdkou u cesty, kde se hned u krajnice otáčí selátko na rožni, a obyčejným, ale čistým bufetem kousek stranou může být klidně nějakých 30-40 %. Kdo však bude přepočítávat na koruny, budou mu oči přecházet i u toho bufetu.
Eura
Kdo se přes cenovou rozdílnost alespoň trochu dokáže přenést, zjistí, že i na Čechy jsou chorvatští číšníci vlídní, snaží se legračně porozumět češtině a vůbec nikde nedělají problém s přijetím eura. Jen vysoké bankovky je mohou vyvést trochu z míry, ale je-li příležitost, poběží s ní klidně do sousedního obchodu kvůli rozměnění. K odmítnutí přijetí evropské sjednocené měny došlo za celých 2500 kilometrů pouze jedinkrát: v pokladně před naloděním na trajekt. A i tady pomohl hbitě místní bufetář. A v běžném kurzu!
Předpisy
Chorvati jsou za volantem známi svým obdivem k divokým Italům. Je to však spíš jen pověst - drtivá většina místních jezdí podle podobného rozumu jako lidé z "rozumné" střední Evropy a občasné zatroubení nebo furiantské předjíždění "přes

Značení cesty
Dolní Dvořiště - Freistadt - Linec - Salzburg - Villach - Udine - Terst - Koper/Kozina

dvojitou plnou v zatáčce a proti skupině cyklistů" je stejně občasným zážitkem jako téměř kdekoliv jinde. Parkování je liberální do té míry, že stačí nechat místo k projetí a nevzniká výrazný problém. Vzhledem k četným hlasům, které líčí chorvatské policisty jako komisní vyděrače, lze poradit jediné: nezavdat příčinu ke kontrole. Znamená to třeba delší jízdu ve šňůře aut nebo parkování o kus dál, ale zato nebude třeba hledat cestu, jak nezaplatit 200 nebo i víc eur, které muž v uniformě tvrdě žádá.
Trajekty
Téměř v kterékoliv blízké informační kanceláři jsou k dispozici jízdní řády. Ale zamluvit si místo nelze! Před naloděním je rozhodující místo ve frontě. Jedině motorky předjíždějí. Jdou dopředu za tu cenu, že lodníci s nimi ucpávají mezery

SOS volání - Policie
Rakousko 133
Slovinsko 113
Itálie 113
Chorvatsko 92

mezi auty a autobusy na palubě. Platí se v malých budkách ještě před najetím na molo a otevírají nejméně půlhodinu před vyplutím. Během plavby je možné koupit v běžných cenách kávu, čaj nebo sušenku. Není důvod zůstávat během cesty po moři za volantem, k dispozici jsou kryté i nekryté vyhlídkové paluby. Toalety jsou čisté a mírně přizpůsobené úkonu i za "rozhoupanějších" podmínek.
Přívěsy
Pro ty, kteří jedou do Chorvatska s přívěsem, je k dispozici celoroční hlídané parkoviště karavanů. Na celý kalendářní rok přijde parkovné na 140 eur, a vysloveně se tím nabízí možnost několikrát za sezonu zajet k Jadranu a netáhnout se s přívěsem pokaždé. Lze ho také díky tomu zapůjčit nebo pronajmout známým.

Placené chorvatské dálniční úseky:
Krapina - Zagreb 10 Kn
Zagreb - Karlovac 15 Kn
Zagreb - Vukova Gorica 23 Kn
Rijeka - Kupjan 12 Kn

Udělat si z parkoviště základnu pro pronájem karavanu "na dálku" ovšem obsluha parkingu u Poreče zamítá.
Nájmy
Ve všech přímořských letoviscích si bez problémů lze snadno najmout skútry, k nimž stačí mít jenom řidičský průkaz. Některé půjčovny přitom jsou ochotny udělat cenu třeba jen na čtyři hodiny - kolem 120 Kn a 30 kilometrů je v ceně. Jinak denní nájemné činí kolem 200 Kn. Pronajmout lze i malou motorovou bárku - den za 360 Kn a k tomu benzin. Na den ho stačí přibližně 5 nebo 6 litrů bohatě. K nájmu nejsou zapotřebí žádná lodivodská oprávnění nebo průkazy!

Nebezpečný déšť
Velkým nebezpečím pro českého řidiče je čerstvě zmoklá přímořská silnice. Klouže jako mýdlo především v prvních minutách od začátku přeháňky. O vážnosti situace svědčí fakt, že často sami Chorvati zastaví a klidně i půlhodinu vyčkávají. Jakmile se totiž podaří na zmoklé silnici auto "utrhnout", klouže prakticky bez jakékoliv zábrany a nereaguje.

Platby na trasách
Vídeňská cesta
Rakouská dálniční známka
"Autobahn Vignete" 7,60 €
Slovinská dálnice
- do Lublaně postupně 160 Sit. - 560 Sit. - 200 Sit
- z Lublaně do Koperu 810 Sit
Italská
Dálnice v Itálii - do Terstu 7,50 €

Ceny benzinu v jednotlivých zemích
Rakousko
Super 95 (natural 95) 0,90 €
Nafta 0,77 €
Slovinsko
Eurosuper (nat. 95) 187,60 Sit
Naffa 154,50 Sit
Chorvatsko
Eurosuper (natural 95) 6,63 Kn
Nafta 5,44 Kn

Ceny a časy trajektů a mostu na Krku, Cresu, a Losinji
Brestovo (Istria) - Porozina (Cres)
Auto 75 Kn
Člověk 11 Kn (platí se i za auto i za lidi!)
Časy vyplutí: 6.30, 7.30, 8.30, 9.30, 10.30, 11.30, 12.30, 13.30, 14.30, 15.30, 16.30, 17.30, 18.30, 19.30, 20.30 hod
Valbiska (Krk) - Merag (Cres)
Auto 75 Kn
Člověk 11 Kn (platí se i za auto i za lidi!)
Časy vyplutí: 5.45, 7.15, 9,15, 10.3, 13.30, 15.30, 18.15, 19.30, 22.00 hd.
Most z Krku na Cres
Auto 15 Kn
Auto s přívěsem 20 Kn

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

Z chatu čtenářů............Jde to také přes Maďarsko
Desítky reakcí čtenářů na výzvu k internetové diskusi o zkušenostech s cestováním do a po Chorvatsku dokázaly, kolik motoristů počítá na letošní dovolenou s cestou na Jadran.
*Nejrychlejší cesta je určitě přes Brno, Bratislavu a přes Maďarsko (Mosonmagyarovar Csorna - Szombathely - Kormond) na Zagreb. Jediným problémem je přechod Redics - Dolga Vas (hodně nepříjemní celníci), který lze elegantně objet přes Letenye - Gorican...
(Root)
*V červenci a srpnu pozor za Karlovacem na několikahodinovou jízdu v koloně. Za Gračacem směrem na Zadar a Šibenik to už bylo mnohem lepší.
(Tom)
*Pro cestu do Chorvatska i jinam po Evropě doporučuji použít on-line itinerář Michelin. Sestaví itinerář dle vašich preferencí. Najdete na http://www.ViaMichelin.com
(Radek Vávra)
*Z vlastní zkušenosti vám mohu doporučit přespání v restauraci/penzionu Degenia, který naleznete po pravé straně silnice asi 6 km před příjezdem k Plitvickým jezerům.
(Honza)

Autor:




Nejčtenější

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Škoda Fabia 1.2 TSI 63 kW
Jaká je Škoda Fabia 1.2 TSI?

Podívali jsme se na zoubek ojeté Fabii s motorizací 1.2 TSI o výkonu 63 kW ve výbavě SPORT. Na co si dát pozor a kam se auto hodí?  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

Předání nového auta v pražském autosalonu Seat.
Nákupem auta placení teprve začíná a peníze se kutálí, i když nejezdíte

Kolik vlastně ten komfort mít před domem nebo v garáži auto stojí? Leasingové firmy na to mají celá oddělení. I vy si to můžete zkusit aspoň přibližně...  celý článek

Další z rubriky

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.