Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jak mýt správně auto

aktualizováno 
Víte, jak si nejlépe umýt auto a která myčka nejméně škodí laku? Přečtěte si průvodce všemi druhy mycích zařízení, s nimiž se v Česku můžete setkat.

Auto, mytí, veterán | foto: Profimedia.cz

Špinavé auto odrazuje zloděje, říká se. Je to nesmysl, lupičům na vzhledu nezáleží. Vám by však mělo – na zaprášený a zašlý vůz jednak není hezký pohled, často se od něj sami ušpiníte, a hlavně: laku i karoserii dlouhá období bez mytí škodí.

Jak konkrétně? "Když se špína na autě usadí a je jí hodně, natahuje do sebe vodu, v zimě i se solí. Zvlášť na choulostivých místech, jako jsou třeba podběhy, podvozek, ale i blatníky, u moderních aut pod plastovými lemy, na hranách karoserie či ve spojích pak ve špíně vzniká elektrolytická reakce – koroze. Prostě začne hlodat rez. Ale musí se ošetřovat třeba i dveřní panty," říká odborník na mycí techniku Tomáš Mikšovský, který pracuje jako nezávislý konzultant pro čerpací stanice.

Určitě má tedy smysl auto mýt, a to i starší. Dobré je čistit vůz zejména v zimě, ale nesmí příliš mrznout – zhruba pod minus pět stupňů Celsia – jinak může prasknout sklo.

A jaký je podle Tomáše Mikšovského ideální přístup? "Jednou pořádně umýt, využít ten nejdražší program včetně důkladného umytí spodku a ošetření tvrdým voskem; nebo to nechat udělat ručně. Pak stačí pravidelně jezdit do myčky na levný program, když špíny není moc," doporučuje expert. Častěji pak musí mýt řidiči z velkoměst, kde je velmi odolná mastná špína, zvlášť v oblastech s průmyslovou výrobou.
 
Luxus: nechte vše na obsluze
Pokud vyloučíme umývání auta doma na zahrádce nebo na ulici jako neekologické (čisticí prostředky stékají do půdy nebo do kanalizace) a nehospodárné (voda bez užitku odplyne, zatímco v myčkách se čistí a používá znovu), můžeme si v zásadě vybrat mezi třemi druhy mytí.

Nejdražší, ale nejpohodlnější je nechat auto ve specializované provozovně, kde se o něj obsluha postará a vycídí jej zevnitř i zvenku. Nabídka je široká, ceny se pohybují od necelých 200 korun za umytí a navoskování karoserie až k 1500 korunám za vyčištění zevnitř i vně; luxusní servis včetně renovace plastů a parfémování koberečků přijde i na dvojnásobek. U nákupních center se tato služba nabízí za asi 800 korun za očistu interiéru i exteriéru.
 
Umyj si sám
Levněji si to můžete udělat i sami, pokud máte chuť a čas vypravit se do samoobslužného mycího boxu, většinou je najdete na čerpacích stanicích. Do automatu buď házíte přímo kovové mince, nebo žetony zakoupené u obsluhy, a ten na určitou dobu pustí teplou vodu, k dispozici je i mycí prostředek a kartáč.

"Pokud jste šikovní, ušetříte, ale když myjete poprvé, stává se, že automat po dvacetikorunách spolkne víc, než byste dali za kartáčovou myčku. Nejdřív otryskejte auto horkou vodou, studená toho moc neodmočí, a dbejte, aby na karoserii dopadala šikmo – má větší odlučovací účinnost. Pak kartáčem naneste pěnu, omyjte a studenou vodou opláchněte. K dispozici je i voskování, sušit a leštit musíte sami, třeba jelenicí," popisuje Tomáš Mikšovský.

A co když někdo chce místo "erárního" kartáče použít vlastní mycí houbu? "Tu nedoporučuji, často naberete z kbelíku miniaturní křemínek, který v laku vyškrábe stopu," upozorňuje.

Samoobslužné mytí má dvě výhody: do boxu mohou auta netradičních rozměrů a tvarů, třeba pick-upy nebo traktůrky, a taky si můžete pořádně vycídit prahy až po vnitřní těsnění dveří a záhyby karoserie, kam kartáče v myčce nedosáhnou.
 
Lepší je myčka s obsluhou
Většina řidičů, zvlášť těch z měst, jezdí do klasických kartáčových myček. Na benzinových pumpách jsou většinou takzvané portálové (portál s kartáči jede kolem stojícího vozu), mimo ně najdete i "mycí ulice" – tady zase stojí kartáče a auto je na páse taženo kolem nich.

Oba způsoby jsou rovnocenné, také ceny jsou srovnatelné. Nejlevnější programy stojí i 59 korun (jen mytí a sušení), nejdražší včetně aplikace "chemie" neboli kvalitního šamponu a odolného voskování přijdou na 199 korun.

Většina myček používá tři kartáče, jeden vrchní a dva postranní; luxusní jich mají pět. Německá firma Christ má patent na dělené kartáče s klouby, které "obstoupí" karoserii, jež je dole rovná a nahoře zešikmená; mytí je mnohem účinnější.

Tomáš Mikšovský doporučuje vybírat si takové myčky, na nichž vám obsluha vůz předmyje – ručně vystříká vodou podběhy, celé auto odmočí.

"Ručně se aplikuje třeba insekticid na zbytky hmyzu na skle, přípravek na odstranění prášku z brzdových destiček z litých kol. Někde vám ještě po vyjetí z myčky očistí špinavé plochy pod zrcátkem a vyfouknou vodu zpod stěračů a ze zámků," říká Mikšovský.

Pokud myčka obsluhu nemá, vyberte si alespoň program s tlakovým předmytím – pozor, to není totéž, jako když myčka auto jen pokropí vodou. Voda musí otryskat auto ze všech stran, aby se špína pořádně odmočila.

Když máte program s "aktivní pěnou", pohlídejte si, aby měla čas zapůsobit. "Často se stává, že provozovatel ve snaze o zrychlení provozu zkrátí nebo vypustí čekací dobu po aplikaci chemie. Prostě když se vůz našamponuje, nesmí se chvíli nic dít, až potom se spustí kartáče. Když pauza nebude, příště si zvolte jinou myčku," radí Tomáš Mikšovský.
 
Kdo nesmí do myčky
Před návodem k použití každé myčky je uvedeno, jak velká vozidla do ní mohou vjíždět a co všechno nesmí mít na sobě. Zakázány jsou zejména ochranné rámy, sundávat se musí i střešní boxy, zahrádky nebo antény. Zatímco střešní nosič sundá asi každý, s anténou se moc lidí neobtěžuje. Riziko je však značné.

"Nejde o to, že by se anténa mohla zlomit, jak si dost lidí myslí. Opravdový průšvih je, a už jsem to několikrát viděl, když se vyškubne, namotá se na kartáč a pak ‚ošlehá‘ celý vůz po cestě tam i zpátky," popisuje Mikšovský.

Podobné je to podle něj i s ochrannými rámy off-roadů – na ty se zase může namotat samotný kartáč, který se pak zlomí a poškodí auto. "Zkontrolujte si také, jestli máte zavřený kufr. Stalo se, že jej kartáč vyvrátil na zadní sklo, a myčka reklamaci neuznala – kamera dokázala, že byl pootevřený už při vjezdu do myčky," uvádí příklady z praxe Tomáš Mikšovský.
 
Pozor na lak u nového auta?
Mezi řidiči je rozšířen názor, že s novým autem se kvůli nestálosti nevytvrzeného laku nemá první půlrok jezdit do kartáčové myčky. Dnes už to však neplatí.

"Ve starých návodech k obsluze to opravdu bývalo, dnes už jsou všechny karoserie lakovány a ošetřeny tak, že jim myčka nevadí. Obecně však doporučujeme jezdit jen do kvalitních značkových myček," říká Evžen Krauskopf z automobilky Škoda.

Opatrní však buďte v případě, že vám opravovali karoserii i s lakem – vždy se podrobně vyptejte lakýrníka, za jak dlouho smíte do myčky.

Časté mytí kartáči skutečně vytváří na laku reliéf – při podrobném zkoumání jsou vidět droboulinké šrámy. Klasické kartáče jsou ze silonu, a když se časem roztřepí, jejich hrany jsou ostřejší. Proto někteří majitelé luxusnějších aut jezdí do myček, kde kartáče mají pěnové nebo látkové "šlahouny".

"Ty jsou sice velmi šetrné, ale zase nemají takové čisticí schopnosti. Hodí se spíše těm, kteří myjí často, takže špína není na karoserii usazená. A základem je důkladné předmytí," říká Mikšovský.
 
Mytí bez kontaktu
Totéž se dá říci o takzvaném bezkontaktním mytí. V Česku se prosazuje pomalu, myček je jen několik (například JET na hraničním přechodu v Železné u Rozvadova nebo v Praze 5 na Šafránce), v USA je však téměř standardem.

"Všechno mytí obstarávají vysokotlaké trysky, u posledních modelů i rotující a pulzující, které skutečně účinně odstraní běžnou špínu. Voda se navíc dostane všude. Navíc do nich mohou i off-roady,"“ vysvětluje Mikšovský. Ceny se přitom pohybují tak jako u běžných myček. Návštěvy však musí být pravidelné, na zašlou špínu bezkontaktní myčka nestačí.
 
Vosk chrání dlouho
Umyto už máme, nyní je třeba vůz navoskovat. V myčkách se to standardně dělá nastříkáním teplého roztoku těsně před sušením. Mnohem delší trvanlivost má však aplikace "za studena", někdy zvaná také tvrdá politura.

Některé programy pak vosk i rozleští kartáči, "zamasírují" ho do laku tak, že zacelí i drobné trhlinky a vznikne ochranný film s dlouhodobou účinností (například TopWax). "Vosk se však musí odstranit z předního skla, aby fungovaly stěrače," dodává Mikšovský.

A co říká na "zázračné" prostředky na ochranu laku, prodávané především prostřednictvím Teleshoppingu s Horstem Fuchsem v hlavní roli? Kupodivu jim docela věří.

"Opravdu to funguje, zkoušeli jsme to několikrát ověřovat a ochrana laku je vynikající. Fungují i ‚samostěrače‘ – voda sama odtéká ze skla. Způsob prezentace je sice mnohdy zvláštní, ale ty výrobky jsou díky obsahu třeba teflonu a dalších látek tak drahé, že by se jinak špatně prodávaly," krčí rameny Tomáš Mikšovský.

Autoři:




Nejčtenější

Kawasaki Z 650
Pokušitel i učitel. Kawasaki Z 650 okouzlí lehkostí a ovladatelností

V nabídce Kawasaki vyplnil Z 650 místo po superpopulární ER6n. To mu situaci rozhodně neusnadňuje. Svádí to k neustálému poměřování, ale stačí se projet a...  celý článek

Kolony na dálnici D11 před Prahou.
Stát zvažuje částečný zákaz předjíždění kamionů, zkoumá chování řidičů

Až dva kilometry za dálničním omezením by v budoucnu mohl platit pro nákladní auta zákaz předjíždění. S nápadem si pohrává ministerstvo dopravy, které už změnu...  celý článek

Řidičce na dálnici D46 za jízdy upadlo kolo. Vůz poté dostal smyk, na silnici...
Pokud vám v servisu zničili auto, o náhradu škody se ozvěte hned

V pneuservisech mají napilno a hromadně mění zimní gumy za letní. Při vysokém nasazení se může stát, že kola správně neutáhnou. Uvolněné kolo poškodí vůz, v...  celý článek

Autosalon Šanghaj 2017
Kdysi slavná britská značka MG zkusí Evropě nabídnout auta z Číny

Šanghaj (Od zpravodaje iDNES.cz) SAIC, třetí z pětice nejsilnějších čínských automobilek, se chystá v roce 2019 vydat do Evropy. Je to také trochu „plán B“. Původně mířili Číňané do USA, ale...  celý článek

Turbodiesel Renault 1,6 Energy dCi 160
Dieselgate: Německo i ČR brzdí reformu kolem emisí aut

Německo, ale i další země včetně České republiky, brzdí sérii evropských reforem, které mají zabránit opakování skandálu s emisemi naftových aut. Napsal to...  celý článek

BMW M5
BMW M5

r.v. 2012, naj. 77 150 km, benzín
1 324 950 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.