Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jak na kolony? Auta si to řeknou

  15:10aktualizováno  20. října 9:47
Kdo jezdí často po dálnici, asi si často říká, jaké by to bylo, kdyby o blížící se koloně věděl s dostatečným předstihem. Brzy už to třeba bude možné. Poví to protijedoucí auta. Několik automobilek totiž spojilo své síly a vyvíjejí systém, který by mohl sloužit pro komunikaci mezi auty a mezi autem a infrastrukturou, tedy zařízeními na silnicích.

Po roce 2010 by to mohla být běžná součást výbavy auta, stejně jako satelitní navigace.

Před časem se spojily automobilky Audi, BMW, DaimlerChrysler a Volkswagen do Car-2-Car Communication Consortium.

Loni v létě se k nim přidal Fiat s Renaultem a letos v červenci ještě Honda a Opel. Cíl je jasný.

Vyvinout evropský komunikační standard (jazyk) pro auta. Je velmi důležité, že to bude jednotný systém, protože by se taky mohlo stát, že by se spolu auta různých značek nedomluvila.

A co by takový systém mohl v budoucnu přinést? Modelovým příkladem je jízda po dálnici, na které se stala nehoda.

Car2Car -  "auto s autem"
anglická slovní hříčka
 

Elektronický asistent v autě bude řidiče informovat o dopravní situaci ještě dříve, než se ke kolizi dostane.

Kdy se mluvících aut dočkáme?

Červenec 2005
Základní koncept a první prototyp

Leden 2006
Výzkum a vývoj pravidel, technická doporučení

Prosinec 2007
Celý koncept včetně technických specifikací, předváděcí model, zajištění interoperability 

Prosinec 2008
Technické podmínky pro standardizaci

Prosinec 2010
Koordinace kmitočtů

Informace se k němu dostane jednoduše od protijedoucích aut, která kolem nehody už projela. Pro navigační systém už pak není problém nalézt alternativní trasu a ušetřit tak drahocenný čas. 

A najdou se i další vychytávky. Řidič si třeba jednoduše do auta pošle oblíbenou muziku nebo plán cesty ze svého domácího počítače. Všechno bezdrátově. Firmy budou moci například aktualizovat itinerář cesty svým zaměstnancům. Samozřejmostí bude stahování a aktualizace digitálních map pro navigaci.

Celý systém by měl být odvozený od standardu bezdrátové sítě WiFi. Když jsou dvě nebo více aut v dosahu signálu, automaticky se propojí i na vzdálenost několika set metrů. Každé auto funguje zároveň jako přijímač i vysílač. Informace se tak může rozšířit velice rychle do vzdálenosti několika kilometrů.

Celý projekt vychází z iniciativy Evropské komise eSafety Programme, který má do roku 2010 omezit dopravní problémy o 50% a zefektivnit tak provoz. A právě v roce 2010 by se podle harmonogramu měla Evropa dočkat sériově vyráběných navigací, které už budou schopny komunikovat mezi sebou. Otázkou ale zůstává, jestli by podobná technologie nebyla řešení problému, který se jmenuje elektronické mýtné.

Car2Car

Rozšířené informování řidičů, zvýšení bezpečnosti na silnici díky snížení počtu dopravních nehod a jejich následných vlivů
Vysílané informace vázané k místu - decentralizace, zlepšení propustnosti komunikací
Informační a komunikační servis pro uživatele, zvyšující komfort cestování

Autoři:




Nejčtenější

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

Jízda historických vozidel do vrchu Džbán startovala v obci Hředle u Rakovníka.
OBRAZEM: Utajený sraz, kam dostanete pozvánku tichou poštou

Malá obec Hředle u Rakovníka žila v sobotu srazem veteránů, kteří se do šestisethlavé vesničky sjeli na osmý ročník Jízdy historických vozidel do vrchu Džbán.  celý článek

KTM 1290 Super Duke R
Superufon není nic pro začátečníky. Vražedné sklony mírní elektronika

Existuje motorka která po celotýdenním dojíždění do práce dokáže předvést víkendový masakr na okruhu a odtud odjet třeba na dovolenou? Po testu patrně...  celý článek

Další z rubriky

Situace u Měšína, na 116. kilometru ve směru na Prahu.
Nebezpečí ve zúženích: 86 % řidičů neví, jak široké je jejich auto

Většina šoférů si myslí, že má jejich auto na šířku méně než ve skutečnosti. V průzkumu to zjistil rakouský autoklub ÖAMTC. Každý druhý dotázaný Rakušan se při...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Tesla 3
Zadlužený miláček a jeho S3XY auta: Tesla 3 vyjíždí

Módní americká značka rozjíždí prodej lidového elektromobilu. Auto na baterky s dojezdem 500 kilometrů vyjde na milion. I tak si na Teslu 3 ten, kdo ji objedná...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.