Jak na kolony? Auta si to řeknou

  • 37
Kdo jezdí často po dálnici, asi si často říká, jaké by to bylo, kdyby o blížící se koloně věděl s dostatečným předstihem. Brzy už to třeba bude možné. Poví to protijedoucí auta. Několik automobilek totiž spojilo své síly a vyvíjejí systém, který by mohl sloužit pro komunikaci mezi auty a mezi autem a infrastrukturou, tedy zařízeními na silnicích.

Po roce 2010 by to mohla být běžná součást výbavy auta, stejně jako satelitní navigace.

Před časem se spojily automobilky Audi, BMW, DaimlerChrysler a Volkswagen do Car-2-Car Communication Consortium.

Loni v létě se k nim přidal Fiat s Renaultem a letos v červenci ještě Honda a Opel. Cíl je jasný.

Vyvinout evropský komunikační standard (jazyk) pro auta. Je velmi důležité, že to bude jednotný systém, protože by se taky mohlo stát, že by se spolu auta různých značek nedomluvila.

A co by takový systém mohl v budoucnu přinést? Modelovým příkladem je jízda po dálnici, na které se stala nehoda.

Car2Car -  "auto s autem"
anglická slovní hříčka
 

Elektronický asistent v autě bude řidiče informovat o dopravní situaci ještě dříve, než se ke kolizi dostane.

Kdy se mluvících aut dočkáme?

Červenec 2005
Základní koncept a první prototyp

Leden 2006
Výzkum a vývoj pravidel, technická doporučení

Prosinec 2007
Celý koncept včetně technických specifikací, předváděcí model, zajištění interoperability 

Prosinec 2008
Technické podmínky pro standardizaci

Prosinec 2010
Koordinace kmitočtů

Informace se k němu dostane jednoduše od protijedoucích aut, která kolem nehody už projela. Pro navigační systém už pak není problém nalézt alternativní trasu a ušetřit tak drahocenný čas. 

A najdou se i další vychytávky. Řidič si třeba jednoduše do auta pošle oblíbenou muziku nebo plán cesty ze svého domácího počítače. Všechno bezdrátově. Firmy budou moci například aktualizovat itinerář cesty svým zaměstnancům. Samozřejmostí bude stahování a aktualizace digitálních map pro navigaci.

Celý systém by měl být odvozený od standardu bezdrátové sítě WiFi. Když jsou dvě nebo více aut v dosahu signálu, automaticky se propojí i na vzdálenost několika set metrů. Každé auto funguje zároveň jako přijímač i vysílač. Informace se tak může rozšířit velice rychle do vzdálenosti několika kilometrů.

Celý projekt vychází z iniciativy Evropské komise eSafety Programme, který má do roku 2010 omezit dopravní problémy o 50% a zefektivnit tak provoz. A právě v roce 2010 by se podle harmonogramu měla Evropa dočkat sériově vyráběných navigací, které už budou schopny komunikovat mezi sebou. Otázkou ale zůstává, jestli by podobná technologie nebyla řešení problému, který se jmenuje elektronické mýtné.

Car2Car

Rozšířené informování řidičů, zvýšení bezpečnosti na silnici díky snížení počtu dopravních nehod a jejich následných vlivů
Vysílané informace vázané k místu - decentralizace, zlepšení propustnosti komunikací
Informační a komunikační servis pro uživatele, zvyšující komfort cestování