Po roce 2010 by to mohla být běžná součást výbavy auta, stejně jako satelitní navigace.
Před časem se spojily automobilky Audi, BMW, DaimlerChrysler a Volkswagen do Car-2-Car Communication Consortium.
Loni v létě se k nim přidal Fiat s Renaultem a letos v červenci ještě Honda a Opel. Cíl je jasný.
Vyvinout evropský komunikační standard (jazyk) pro auta. Je velmi důležité, že to bude jednotný systém, protože by se taky mohlo stát, že by se spolu auta různých značek nedomluvila.
A co by takový systém mohl v budoucnu přinést? Modelovým příkladem je jízda po dálnici, na které se stala nehoda.
Car2Car - "auto s autem" |
Kdy se mluvících aut dočkáme? |
Červenec 2005 |
Leden 2006 |
Prosinec 2007 |
Prosinec 2008 |
Prosinec 2010 |
A najdou se i další vychytávky. Řidič si třeba jednoduše do auta pošle oblíbenou muziku nebo plán cesty ze svého domácího počítače. Všechno bezdrátově. Firmy budou moci například aktualizovat itinerář cesty svým zaměstnancům. Samozřejmostí bude stahování a aktualizace digitálních map pro navigaci.
Celý systém by měl být odvozený od standardu bezdrátové sítě WiFi. Když jsou dvě nebo více aut v dosahu signálu, automaticky se propojí i na vzdálenost několika set metrů. Každé auto funguje zároveň jako přijímač i vysílač. Informace se tak může rozšířit velice rychle do vzdálenosti několika kilometrů.
Celý projekt vychází z iniciativy Evropské komise eSafety Programme, který má do roku 2010 omezit dopravní problémy o 50% a zefektivnit tak provoz. A právě v roce 2010 by se podle harmonogramu měla Evropa dočkat sériově vyráběných navigací, které už budou schopny komunikovat mezi sebou. Otázkou ale zůstává, jestli by podobná technologie nebyla řešení problému, který se jmenuje elektronické mýtné.
Car2Car |
Rozšířené informování řidičů, zvýšení bezpečnosti na silnici díky snížení počtu dopravních nehod a jejich následných vlivů |
Vysílané informace vázané k místu - decentralizace, zlepšení propustnosti komunikací |
Informační a komunikační servis pro uživatele, zvyšující komfort cestování |