Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jak na pojišťovnu, když nechce platit

  13:38aktualizováno  13:38
Máme interní předpisy a do těch vám nic není, slyšel Jaroslav Pavlas v telefonu, když se už asi popáté dotazoval likvidátora České podnikatelské pojišťovny, kdy mu bude pojistné vyplaceno. A šlo přitom o 754 korun! Vše začalo nevinným šťouchancem na parkovišti.

Pavlasova octavia měla rozbitý přední světlomet. I tak zavolali policii. Věc byla jasná a českobudějovický magistrát po jediném projednání označil viníka a uložil mu pokutu. A v tu chvíli měla pojišťovna panu Pavlasovi zaplatit.

Dlouhé mlčení
"V pojišťovně mě odbývali a odbývali..." stěžuje si postižený. Když už si nevěděl rady, obrátil se na redakci MF DNES. Její redaktoři se pokoušeli kontaktovat likvidátora, ale byla to marná snaha: mobilní telefon nebral, pevnou linku zvedala kolegyně, na vzkazy nereagoval. Pobočka pojišťovny začala konat, až když se do věci vložila její centrála v Praze.

Během pár dnů se pak ředitel pobočky domluvil s panem Pavlasem, že platba proběhne ihned. V případě byla důležitým úředníkem Zuzana Sarajová na českobudějovickém magistrátu. Pravou příčinu průtahů s vyplacením pojistného vidí v tom, že se podnikatelská pojišťovna nedotázala, zda už byl případ vyřízen. Zástupce pojišťovny naopak tvrdí, že magistrát o zprávu žádal. "Často přicházejí žádosti špatně napsané. Takže to tady není možné podle toho nalézt. Musí se ptát po viníkovi nehody," vysvětluje Sarajová.

Pátrání není omezeno
Je zdržování výplat pojistného běžným jevem? Česká kancelář pojistitelů tyto lhůty nesleduje. Podle zástupce výkonného ředitele Jakuba Strnada však k průtahům docházet může.

"Současná právní úprava povinného ručení stanovuje pojistiteli pouze lhůtu pro výplatu plnění po skončení šetření, ale nestanovuje konkrétní lhůtu pro ukončení vlastního šetření," vysvětluje Strnad. Jinými slovy: nikde není stanoveno, jak dlouho může pojišťovna pátrat! Advokát Michal Dlabola tvrdí, že u mnoha z nich jde o nepořádek v pojišťovnách. "Se zdržováním platby jsem se setkal mnohokrát a často," říká Michal Dlabola.

Dobře uložené peníze
Pojišťovny na zadržovaných vyšších platbách i vydělávají, je to prý jednoduché: mají peníze uloženy tak, že jim nesou víc, než kolik činí úrok z prodlení, který by po nich příjemce mohl žádat. Čím víc oddálí výplatu oprávněné částky, tím víc získají na úrocích. Ale u 754 korun? Na otázku, které pojišťovny se k takovýmto praktikám propůjčují, zkušený advokát řekl: "Řekněme, že ty velké se snaží spíš případy rychleji vyřešit i vyplatit peníze."

Desatero jak na pojišťovnu

* Volejte k nehodě policii. Policejní protokol o vyšetření a viníkovi je důležitý doklad, i když při škodě do 20 tisíc korun už neplatí povinnost policii volat.

* Fotografie jsou dobré, ale nejcennější je protokol od vlastního zaměstnance. Při rozsáhlejší škodě navíc fotografie nikdy nepostihne úplně vše.

* Pro likvidátora pojišťovny mějte připraven řidičský a technický průkaz, kopii protokolu od policie, odhad rozpočtu opravy ze servisu nebo přímo fakturu. A řádně vyplňte formulář pojišťovny.

* Předejte servisu zároveň s automobilem i protokol z ohledání škody likvidátorem pojišťovny.

* Po splnění předchozích bodů není důvod, aby pojišťovna protahovala výplatu déle než měsíc od nahlášení.

* V případě, že pojišťovna dál zdržuje platbu, požádejte písemně o zálohu. Uvádějte vždy číslo jednací přidělené události.

* Upomínat - a to opakovaně u likvidátora.

* V případě, že pojišťovna zaujala pozici "mrtvého brouka", pohrozte angažováním advokáta.

* Pokud žádný z předchozích kroků nevedl k výplatě plnění, požádejte právního zástupce o podání žaloby k soudu.

* Nakonec rada MF DNES: Pojišťovny jsou finanční giganti, ale živíte je vy. Proto volte při výběru pojišťovny tu, kde se k vám jako k zákazníkovi chovají nejlépe! Když zklamou, zrušte smlouvu to je vaše nejvyšší výsada.
(radí právník Michal Dlabola)

Podvody na pojišťovny

Světové statistiky uvádějí, že ze všech případů, které klienti hlásí pojišťovnám, patří 14 procent do kategorie pojistných podvodů. Mezi motoristy prý podvádí dokonce více než třetina pojištěnců! Všude na světě se na odhalování pojistných podvodů zaměřují specialisté.

Důvod je prostý. Kdyby to nedělali, vycházelo by pojistné ještě mnohem dráž, než tomu je v současnosti. Analytici pojišťoven by totiž do svých vzorců museli uvádět vyplacené finanční částky i za nehody, které se buď vůbec nestaly, nebo se odehrály jinak.

Jen v minulém roce například prošetřovali specialisté České pojišťovny 2600 podezření, z toho v 60 procentech případů došli k závěru, že skutečně jde o pojistný podvod! Kdyby nad tím mávli rukou, pojišťovna by loni neoprávněně vyplatila přes 200 milionů korun. Za první tři měsíce letošního roku specialisté jen této jedné pojišťovny zachránili už 58 milionů korun. Některé z případů jsou vskutku pozoruhodné…

V hlavní roli traktor
V půl druhé v noci, na podzim loňského roku na Tachovsku, projížděl potemnělou obcí traktor. Zastavil a vtom do něj zezadu nabourala řidička s octavií. Na jejím voze vznikla škoda kolem 100 000 korun. Řidič traktoru pak vypověděl, že se mu vysypalo pod nohy nářadí, a proto musel zabrzdit. Policie kolizi vyšetřila a uzavřela s tím, že jejím viníkem byl traktorista. Z povinného ručení jeho zetoru tedy měla být odškodněna majitelka octavie.

Když se však na tento případ zaměřili specialisté pojišťovny, zjistili, že šofér traktoru je synem řidičky octavie. Příbuzenský vztah však v rámci povinného ručení vyplatit peníze pojišťovně nedovoluje. Proč? Důvodů je víc, ale ten nejčastější může v tomto případě vypadat zhruba takhle: řidička auto rozbila jinde, a protože neměla havarijní pojistku, nechtělo se jí platit opravu auta z vlastní kapsy.

Domluvila se tedy s člověkem, ke kterému má největší důvěru, a ten jí pak pomohl celou situaci sehrát. Traktor je masivní, takže se na něm nestalo skoro nic. A pod rouškou tmy se šrámy staré pár hodin a pár minut lehce zamění. Navíc se ještě ukázalo, že octavia byla kradená. Pojišťovna tuto nehodu označila jako pokus o pojistný podvod, a navíc orgány činné v trestním řízení řidičce její auto v rámci jeho pohnuté minulosti zabavily.

Okradl sám sebe
Do starší škodovky jednoho Brňana se loni v létě vloupali zloději. Ukradli autorádio a několik dalších doplňků. Ani nerozbili okno; vůz si prý otevřeli jako zkušení lapkové bez brutálního násilí. Žádost o zaplacení škody z havarijního pojištění prošetřovali specialisté České pojišťovny. "Šlo o rutinní práci, při které však přišli na zajímavé věci," tvrdí mluvčí ČP Václav Bálek.

"Ukradené věci se totiž za tři týdny objevily v zastavárně, vzdálené asi pět kilometrů od řidičova bydliště. A kdo myslíte, že je tam dal? Ano, právě poškozený majitel auta. Prostě si je z vozu 'ukradl' sám a nám potom nahlásil pojistnou událost, ke které nikdy nedošlo. To je téměř modelový příklad, někteří lidé se domnívají, že se díky pojišťovně dá na věcech vydělat hned dvakrát."



 

Autoři:




Nejčtenější

Turbodiesel Renault 1,6 Energy dCi 160
Dieselgate: Německo i ČR brzdí reformu kolem emisí aut

Německo, ale i další země včetně České republiky, brzdí sérii evropských reforem, které mají zabránit opakování skandálu s emisemi naftových aut. Napsal to...  celý článek

Kawasaki Z 650
Pokušitel i učitel. Kawasaki Z 650 okouzlí lehkostí a ovladatelností

V nabídce Kawasaki vyplnil Z 650 místo po superpopulární ER6n. To mu situaci rozhodně neusnadňuje. Svádí to k neustálému poměřování, ale stačí se projet a...  celý článek

Kolony na dálnici D11 před Prahou.
Stát zvažuje částečný zákaz předjíždění kamionů, zkoumá chování řidičů

Až dva kilometry za dálničním omezením by v budoucnu mohl platit pro nákladní auta zákaz předjíždění. S nápadem si pohrává ministerstvo dopravy, které už změnu...  celý článek

Setinová rallye 7 Castles Trial 2017
OBRAZEM: Autoveteráni šplhali na hrady a zámky, závodili o setiny

Pohodové setkání v ospalém sobotním ránu, po kterém následuje uvolněná projížďka malebnou krajinou, je to jen na pohled. V setinové rallye se skutečně bojuje o...  celý článek

Zakladatel značky ESO Jaroslav Simandl se narodil před sto deseti lety, 24....
ESO byla světová motocyklová značka navzdory Únoru 1948

Motocyklové ESO, později známé jako Jawa Divišov, získalo bezpočet světových titulů na krátké, dlouhé i ledové ploché dráze. Továrna ovšem vyráběla i špičkové...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.