Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jak na to? Tlak v pneumatice, vyvažování kol.

  22:23aktualizováno  22:23
Pneumatiky jsou jednou z nejdůležitějších součástí automobilu. Pravě ony rozhodují o tom jak kvalitně a především bezpečně se bude naše auto chovat. Jsou to jediné co pojí auto (a potažmo i nás) s vozovkou. Proto je třeba jim věnovat důkladnou a pravidelnou péči. Škoda bude vyrábět malá auta

Protentokrát se zaměříme na otázku tlaku v pneumatikách. Řekneme si také něco vyvažování kol.

Tlak v pneumatikách

Jak často by měl být kontrolován tlak v pneumatikách?
Kontrola tlaku v pneumatikách (včetně rezervního kola) by měla být prováděna každé dva týdny pomocí přesného měřidla.

Za jakých podmínek by měla být kontrola tlaku prováděna?
Tlak v pneumatikách by měl být kontrolován pokud jsou chladné. Při jízdě tlak v pneumatice roste, přičemž nárůst někdy činí více než 20%. Tento stav je standardní a konstrukce pneumatiky jej umožňuje.

Jaký je doporučený tlak v rezervní pneumatice?
Tam, kde jsou stanoveny rozdílné tlaky pro jednotlivé nápravy vozidla (pneumatiky na jedné nápravě musí mít vždy stejný tlak), tlak v pneumatice rezervního kola, pokud se jedná o pneumatiku stejného typu, by měl být nejméně o 0,3 bar vyšší než vyšší doporučovaný tlak, aby mohl být upraven po namontování rezervního kola.

U rezervních pneumatik/kol, které jsou jiného typu než ty již namontované na automobilu je nutno se poradit s výrobcem pneumatiky.

***

Co Vás zajímá z oblasti pneumatik? Ptejte se v naší pneuporadně.

***

Vyvažování kol

Proč je zapotřebí kola vyvažovat?
Nevyvážené kolo může ohrozit bezpečnost vozidla a zvýšit náklady na provoz. Vzrůstající trend směrem k dražším, širším a větším pneumatikám s co nejnižším profilem klade větší důraz na potřebu přesného vyvážení pneumatiky/kompletu kola.

Jak se projevuje nevyvážené, nebo špatně vyvážení kolo?
Chybné vyvážení kola může mít různé formy. Kolo může poskakovat, kolísat, nebo dělat obojí.

Běžně se nevyvážené kolo projevuje vibracemi, přenášenými na volant a/nebo na celé vozidlo. Vyvážením kola můžeme oba tyto efekty odstranit.

Pravidelným vyvažováním kol zajistíme, že se kola otáčejí hladce a plynule, což vede nejen ke zlepšení pohodlí pasažérů, ale také ke zlepšení jízdních vlastností a zvýšení bezpečnosti vozidla.

Nevyvážená kola mohou prodloužit brzdnou dráhu vozidla a ovlivnit chování vozidla při zatáčení, zvláště pak za mokra. Pravidelným vyvažováním kol se snižují náklady na provoz vozidla tím, že se sníží opotřebení pneumatiky, což vede k prodloužení její životnosti, a také se sníží odpor pneumatiky, který zvyšuje spotřebu pohonných hmot. Vyvážením je také možno prodloužit životnost tlumičů, ložisek a součástí pérování a řízení.

Jak často dávat kola vyvážit?
Vyvažování kol by se nemělo týkat pouze osobních automobilů. Trend, směřující k výkonnějším lehkým dodávkám a zvláště ke sportovním automobilům s náhonem na všechny čtyři kola, z nichž mnohé se pohybují z větší části po městských ulicích a silnicích, nikoli v terénu, posunul důraz kladený na vyvážení kol u těchto kategorií vozidel směrem od přání k nutnosti.

Obecně platí, že ačkoli moderní pneumatiky déle vydrží, stále ještě podléhají opotřebení a poškození a v jistém případě se vyvažovací závaží mohou posunout nebo se oddělit. Proto se doporučuje provádět vyvažování kol nikoli pouze v případě vibrací nebo kmitání nebo po výměně pneumatik, ale v pravidelných intervalech po 20000 kilometrech nebo vždy po dvanácti měsících.

Někteří výrobci automobilů zahrnují vyvažování kol do svých servisních harmonogramů.

Virtuální model umožňuje přesně zobrazit síly, které působí na pneumatiku při kontaktu s pomyslnou vozovkou.

Autor:




Nejčtenější

Peugeot Pick Up
Autofotka týdne: Peugeot má auto pro Afriku, je to starý nissan z Číny

Peugeot Pick Up je možná jeden z nejbizarnějších přírůstků mezi autonovinkami letošního roku. Francouzská automobilka se s ním chce ve velkém stylu vrátit na...  celý článek

Ducati Scrambler
Volkswagen opravdu chce prodat Ducati, zájem má Harley-Davidson

Americký výrobce motocyklů Harley-Davidson připravuje nabídku na převzetí legendárního italského výrobce motorek Ducati, který je součástí německého...  celý článek

Neriskujte a kupte si ojetý vůz se zárukou
Neriskujte a kupte si ojetý vůz se zárukou

I ojetý vůz lze pořídit se srovnatelnými zárukami jako nový. Kde a jak? U autorizovaného prodejce v rámci značkového programu. Tak snížíte riziko problémů s...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Přežije Tesla rok 2017? Letošní léto pro ni má být přelomové

Technologická společnost a automobilka Tesla by do konce roku měla přijít se svým prvním „lidovým vozem“ a rozběhnout výrobu v největší továrně na baterie.   celý článek

Porsche 919 Hybrid, závodní speciál pro Le Mans se představil na autosalonu v...
Maratonské závodní speciály by mohly přejít na vodík

Slavný závod 24 hodin Le Mans ukázal v minulých letech několikrát, že zde spolu mohou velmi těsně soupeřit auta s různými koncepcemi pohonu. FIA a organizátor...  celý článek

Další z rubriky

Tesla Model S 85D
Elektromobily na volném trhu neobstojí, potvrdilo se to v Dánsku

Dánsko je proslulé svými vysokými daněmi za registraci auta. Donedávna však neplatily pro elektromobily, jakmile začaly, prodala Tesla v Dánsku za první...  celý článek

Přeletěl s autem na padáku z Francie do Anglie
VIDEO: Dobrodružná cesta létajícím autem přes La Manche

Přes lamanšský průliv se může cestovat různými způsoby: trajektem, tunelem ve vlaku, letadlem, obzvláště zdatní jedinci se mohou pokusit kanál přeplavat....  celý článek

Skládací dětská autosedačka
Nový vynález: přenosná autosedačka v tašce ušetří peníze na dovolené

Nizozemci přišli s vynálezem, který může změnit cestování s dětmi. Skládací autosedačka Purseat je bezpečná a snadno se promění v lehké zavazadlo, se kterým se...  celý článek

Mercedes Třída E 2,0 220d...
Mercedes Třída E 2,0 220d...

r.v. 2016, naj. 10 000 km, diesel
1 021 475 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.