Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jak nechat zlikvidovat autovrak

aktualizováno 
Sotva pojízdné staré škodovky, wartburgy nebo žigulíky po dědovi, Volkswagen Golf dovezený na začátku devadesátých let z Německa, případně auto po velké bouračce. Takové vozy končí na vrakovištích a ve sběrnách kovů. To ale nestačí, je třeba ho také odhlásit z evidence.

Ilustrační foto | foto: Jiří Koťátko, MF DNES

Aby takové auto bylo možné odhlásit z evidence na odboru dopravy městského úřadu nebo magistrátu, je nutné, aby provozovna, kde auto skončí, měla povolení vydávat potvrzení o ekologické likvidaci automobilu.

"V takovém případě smí její zaměstnanci dávat zákazníkům doklad o tom, že auto bylo převzato a ekologicky zlikvidováno. Bez něj není možné vůz odhlásit z evidence," říká majitel vrakoviště v Ženklavě a člen sdružení zpracovatelů autovraků Milan Petr. Takových provozoven je v České republice více než čtyři sta. Jejich seznam je možné najít na stránkách ministerstva životního prostředí. Hledání usnadní, když si do vyhledávače stránek ministerstva zadáte slovo autovraky.

Někdy je likvidace zadarmo, někdy za peníze
Autovrakoviště mají ze zákona povinnost stará auta odebírat bezplatně. To platí v případě, že je vůz kompletní. Nemusí však být pojízdný. "Za kompletní automobil považujeme takový, který má karoserii s identifikačním číslem, motor, převodovku a většinu karosářských dílů," vysvětluje Milan Petr.

Zisk ze surovin pak zůstává provozovně, které majitel auto předal. Provozovatelé některých vrakovišť zákon ještě nedávno obcházeli tak, že za odebrání auta žádné peníze sice nevybírali, ale zato požadovali různé poplatky například za vystavení dokladu o převzetí. Velká konkurence je však donutila s podobnými praktikami přestat. Jiná situace nastává, když chce někdo zlikvidovat auto, které je bez motoru, převodovky nebo náprav, jež jsou díky své váze pro zpracovatele zajímavé.

"Znovu trváme aspoň na identifikačním čísle karoserie a na tom, aby majitel auta za likvidaci připlácel. V takovém případě jsou sazby u každého vrakoviště různé. Většinou jde o částky ve stovkách korun, které málokdy přesáhnou patnáct set korun až dva tisíce," říká Milan Petr.

Pro vrak si i přijedou
Stará auta bývají málokdy pojízdná tak, aby zvládla, byť krátkou, poslední cestu na vrakoviště. Pokud se vám vrak nechce tahat na laně, v horším případě platit za odtah na korbě vozíku či náklaďáku, koukněte se do seznamu vrakovišť na stránkách ministerstva životního prostředí a obvolejte co nejvíc provozoven. Je hodně pravděpodobné, že v některé z nich vám vyhoví a pro vrak si přijedou zdarma.

"Ještě minulý rok jsme pro vraky nejezdili, ale konkurence nás k tomu dotlačila, takže dnes jezdíme prakticky pro všechna auta, která se k nám dostanou," říká majitel ženklavského vrakoviště.

Přineste "techničák" a značky
K tomu, aby vrakoviště odebralo váš vůz k likvidaci, musíte mít velký technický průkaz. Bez něj to není možné. Když vám vystaví doklad o likvidaci, další cesta vede na odbor dopravy městského úřadu nebo magistrátu.

S sebou musíte mít velký technický průkaz, takzvaný malý technický průkaz, registrační značky od vozidla (espézetky) a papír z vrakoviště o likvidaci vozu.

"Přijdete k nám s těmito věcmi, vyplníte si žádost o odhlášení auta z evidence a to je všechno. Nic se neplatí. Ještě vám dáme zpátky velký technický průkaz, s nímž půjdete na pojišťovnu odhlásit povinné ručení," radí Lenka Bendová z Městského úřadu v Českém Krumlově.

Vypovězte povinné ručení
Pokud auto až do doby likvidace jezdilo a mělo registrační značku, muselo na ně být uzavřeno i povinné ručení. To je potřeba zrušit, jinak vám pojišťovna dál bude posílat složenky na zaplacení pojistného v dalším období. Dobrá zpráva je, že vám vrátí část už zaplacených peněz. Smlouvu lze zrušit osobně na pobočce či písemně.

Jak postupovat v případě, že se rozhodnete pro písemnou formu? "Potřebujeme písemnou žádost, v níž oznamujete, že chcete vypovědět smlouvu z důvodu vyřazení vozu z evidence. Dále pak musíte přiložit kopii velkého technického průkazu, kde je uvedeno, že auto bylo vyřazeno, uvést číslo smlouvy povinného ručení, datum narození, adresu bydliště a podpis. V případě, že budete chtít peníze vrátit na účet, tak i číslo bankovního spojení. Částku, kterou vám vrátíme, počítáme ode dne, kdy byl automobil předán k likvidaci," sdělila pracovnice zákaznické linky České pojišťovny.

Kam žádost zaslat, vám řeknou pracovníci pojišťovny, u níž máte povinné ručení sjednané. Číslo najdete na smlouvě nebo na takzvané zelené kartě. Pokud dáte přednost návštěvě pobočky, potřebujete totéž. Jen velký technický průkaz není potřeba kopírovat, ale stačí přinést jeho originál.

Stát se může i to, že u starého auta po příbuzném velký techničák vůbec nenajdete. Co pak? Auto vám totiž vůbec nepřijmou na vrakovišti. "Vystavovat duplikát je zbytečné. Takovému člověku dáme za patnáct korun jen výpis z evidence, který podle našich zkušeností vrakovištím stačí. Totéž pak dostane i pro pojišťovnu," popisuje postup úřednice Lenka Bendová.

Na ulici ne
Často se stává, že vraky aut končí bez registračních značek na ulici. Podobný pokus, jak se zbavit auta, však může vyjít pěkně draho. Pokud se zjistí jeho majitel, může dostat pokutu až do výše 300 tisíc korun. Když se majitele auta nepodaří zjistit hned, úředníci na úřední desce vyvěsí výzvu k odklizení a dva měsíce čekají.

Auto mezitím mohou odtáhnout na hlídané parkoviště. "Po dvou měsících může být auto odvezeno ke sešrotování," říká Tomáš Fujan z kladenského magistrátu. V tu chvíli mají ještě možnost zjistit majitele auta podle čísla karosérie. "Pokud se to podaří, kromě pokuty majitel auta musí zaplatit ještě případný odtah a náklady na skladnění," dodává Tomáš Fujan.





Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Přežije Tesla rok 2017? Letošní léto pro ni má být přelomové

Technologická společnost a automobilka Tesla by do konce roku měla přijít se svým prvním „lidovým vozem“ a rozběhnout výrobu v největší továrně na baterie.   celý článek

Porsche 919 Hybrid, závodní speciál pro Le Mans se představil na autosalonu v...
Maratonské závodní speciály by mohly přejít na vodík

Slavný závod 24 hodin Le Mans ukázal v minulých letech několikrát, že zde spolu mohou velmi těsně soupeřit auta s různými koncepcemi pohonu. FIA a organizátor...  celý článek

Neriskujte a kupte si ojetý vůz se zárukou
Neriskujte a kupte si ojetý vůz se zárukou

I ojetý vůz lze pořídit se srovnatelnými zárukami jako nový. Kde a jak? U autorizovaného prodejce v rámci značkového programu. Tak snížíte riziko problémů s...  celý článek

Peugeot Pick Up
Autofotka týdne: Peugeot má auto pro Afriku, je to starý nissan z Číny

Peugeot Pick Up je možná jeden z nejbizarnějších přírůstků mezi autonovinkami letošního roku. Francouzská automobilka se s ním chce ve velkém stylu vrátit na...  celý článek

Závod elektromobilů Wave 2017
Závod od zásuvky k zásuvce. Nadšenci s elektroauty objeli Švýcarsko

Více než stovka elektromobilů překonala kopcovité Švýcarsko. Auta do zásuvky se vydala na 1 600 kilometrů dlouhou cestu okolo této alpské země.  celý článek

Další z rubriky

Abarth 1000 Bialbero Record 1960
OBRAZEM: Na večírku nejvybranější automobilové šlechty světa

Bugatti, Duesenberg, Voisin, samozřejmě Ferrari, Maserati, Lancia, Pininfarina a mnoho dalších slavných automobilových jmen každoročně zdobí nejvěhlasnější...  celý článek

Chateau Loučeň Concours d'Elegance
OBRAZEM: Automobilová paráda za jeden a půl miliardy korun

Již počtvrté se do zámeckého areálu na Loučeni sjely veteránské klenoty ze soukromých i muzejních sbírek. Chateau Loučeň Concours d'Elegance se inspirovala u...  celý článek

Do konce války v roce 1945 bylo vyrobeno pouhých 630 vozidel známých pod...
Volkswagen vznikl před 80 lety, je největší automobilkou Evropy

Německá automobilová skupina Volkswagen, jejíž součástí je od roku 1991 i česká Škoda Auto, je dlouhodobě největší evropskou automobilkou. Jejímu založení před...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.