Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jak nezadřít motor: Oleje ani málo, ani moc

  11:16aktualizováno  11:16
Kontrolujete hladinu oleje v motoru? Nejen jeho nedostatek, ale i přebytek může způsobit velmi vážné následky. Domněnka, že moderní motory olej nespotřebovávají, je omyl. Naopak. S růstem jejich výkonů, a tedy se stále větším mechanickým namáháním oleje v motoru ubývá. Jeho nedostatek může mít nedozírné následky. Při velkém poklesu hladiny oleje následuje mechanické poškození motoru.

K tomu stačí třeba nešikovný nájezd na obrubník ve městě nebo jemné brnknutí o kámen na polní cestě a... Pojem zadření motoru pak už zná dost motoristů.

Zadřený motor
"Prvotní zadření se v motoru projeví tak, že uvázne píst ve válci," říká přijímací technik pražského autoservisu SPEI Přemysl Kališ a pokračuje: "Pak následuje zpravidla paseka jako hrom. Když se navíc poškodí i rozvody v motoru, je prakticky celý na odpis."

Jeho slova potvrzuje i Milan Šimánek, expert firmy Aral pro oleje a maziva: "U motorů s rozvodem OHC, kterými je dnes vybavena většina moderních aut, jsou na ztrátu oleje nejcitlivější jiné části motoru než u starších motorů. Ty mají ještě zpravidla druh rozvodu takzvaný OHV.

Ovšem to motoristu-laika, který se v technice moc nevyzná, nemusí moc zajímat - výsledek je totiž nakonec stejný: Pokud se kvůli nedostatku oleje motor zadře, jsou následky zcela fatální." Na nedostatečné mazání jsou nejcitlivější pohyblivé součásti motoru, které jsou nejvíce vzdálené olejovému čerpadlu.

Při studených, především podzimních a zimních startech, kdy se ztuhlý olej po spuštění motoru jen pomalu dostává tenkými kanálky na správné místo, může trvat až několik desítek sekund, než jsou tyto partie dostatečně promazány. Větší šanci na přežití má chabě mazaný motor, pokud pracuje v režimu lehkého zatížení. Naopak při vytáčení motoru na doraz může být porucha motoru velmi rychlá.

Jak nezadřít motor auta
Patero rad

1. Nezapomínejte na olej
Platí zásada: aby motor bez poškození mohl pracovat, potřebuje předepsané množství a druh oleje.
2. Kontrolujte měrku
Občasná kontrola stavu hladiny oleje na měrce mezi servisními prohlídkami není zbytečná.
3. Vozte olej s sebou
Ani u moderních motorů není výjimkou mírný úbytek oleje spalováním. Automobilky doporučují vozit s sebou rezervní litr oleje.
4. Nepřehlížejte kontrolky Rozsvícená kontrolka oleje znamená jediné: STOP! V případě náhlé ztráty oleje hrozí motoru nebezpečí okamžitého zničení.
5. Lepší je něco než nic
Když z motoru náhle unikne více oleje, stačí na nouzové! dojetí dolít jakýkoliv olej.
Volání o pomoc
Na úbytek oleje přirozeným spalováním nebo třeba kvůli prasklému dnu klikové skříně, netěsností olejové vany či uvolněním čističe oleje je řidič včas upozorněn: rozsvícená kontrolka oleje volá o pomoc.

Řidič musí na kontrolku zareagovat. Jak? "Okamžitě sešlápnout spojku a vyřadit na neutrál. Nebrzdit v žádném případě motorem, brzdou vůz co nejrychleji zastavit. Po zastavení samozřejmě vypnout motor," popisuje kritický scénář Milan Šimánek a dodává: "V nouzových situacích lze na dolití použít v malém množství i olej jiné kategorie, než jaká je v návodu k použití pro motor předepsaná. Lepší ale je litrovou lahev správného oleje vozit s sebou."

"Nedostatek oleje v motoru mohou způsobit různé faktory. Jednou k nám přivezl zákazník auto s tím, že se z motoru ozývají divné zvuky. Měrka oleje byla suchá, ačkoli byl pán před dvěma dny v jiném servisu na výměně oleje. Prostě ho tam zapomněli nalít, pán zaplatil a odjel," dodává Kališ.

Ale i příliš oleje škodí
Nejen malé množství oleje může motor poškodit. Horní ryska na kontrolní měrce není nadarmo. Když je oleje moc, dostává se až tam, kam by neměl. To se projeví tvorbou úsad v podobě tvrdých laků, pryskyřic, karbonu. Usazeniny pak mohou dál způsobit, že olej se dostane až do spalovacího prostoru. To se napohled jasně projeví vysokou kouřivostí motoru a samozřejmě i vysokou spotřebou oleje.

"Husté a mastné saze zanášejí tlumič výfuku a u benzinového motoru velmi rychle znehodnocují katalyzátor. To znamená snížení výkonu, u benzinového motoru navíc může karbon na svíčkách vést až k úplnému zkratovaní elektrod, motor se prostě zastaví," vysvětluje odborník na oleje Milan Šimánek.

Při vysoké hladině oleje v klikové skříni navíc olej vystřikuje odvzdušňovacím otvorem ven. Ani u nových motorů s odvzdušněním vyvedeným zpět do sání není v tom případě vystaráno: zanáší se totiž čistič vzduchu a motor se dusí.

"Nezapomenu na řidiče, který nalil do motoru oleje až po okraj uzávěru," vzpomíná technik Přemysl Kališ a dodává: "Po takové péči se divil, že se utopený motor ani nehnul. A jeho vysvětlení: O žádné kontrolní měrce, natož pak o rysce na ní jsem nevěděl."

Autoři:




Nejčtenější

Nehoda šesti auta zablokovala pravý jízdní pruh na 13. kilometru R10 ve směru...
Jaro obnažilo české tankodromy. Zničené kolo zaplatí pojišťovna

Tuhé mrazy a častější střídání teplot nad a pod nulou si přes zimu ošklivě pohrály se stavem českých silnic. Podle silničářů je letošní situace horší než...  celý článek

Závodní speciál Praga Super Piccolo pro závod 1000 mil československých 1934
Praga: vozy na statisíce kilometrů, oblíbil si je i prezident Masaryk

Historie automobilky Praga se začala psát před 110 lety. Pragovky platily za etalon konzervativní spolehlivosti, uživatel vždy věděl, co od nich čekat. Ne...  celý článek

Ferrari LaFerrari Aperta
Autofotka týdne: Unikátní LaFerrari Aperta je v Česku. Vyrábí se v laboratoři

Legendární italská značka slaví letos sedmdesátiny. K tomuto výročí Ferrari vyrobilo model nazvaný LaFerrari Aperta, který nabídla jen svým nejvěrnějším...  celý článek

H-D Streed Rod. Letošní sezóna ukáže, zda za cenu kolem 220 tisíc přebere část...
Harley-Davidson představuje nové cruisery: nejlevnější a nejdražší

Ikonická americká značka si na jaro schovala dvě novinky a představila novou verzi nejdostupnějšího cruiseru Street Rod 750, který vyrábí ve své zahraniční...  celý článek

Nejstarší Vespa je na prodej. Cena za italskou ikonu se v aukci vyšplhá nejspíš...
Nejstarší Vespa na světě je na prodej. Za devět milionů

Na sedm až devět milionů korun si cení trh nejstarší skútr na světě od legendární italské značky Vespa. Číslo rámu 1003 prozrazuje, že jde o třetí stroj série...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.