Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zaplavená auta budou za hubičku. Hledejte bahno a čichejte

  16:12aktualizováno  16:12
Utopené auto už nikdy nebude jako dřív, shodují se odborníci. I po důkladném vysušení a odbahnění bude vždy trochu zapáchat, v elektřině budou řádit šotci a v nepřístupných dutinách začne rezivět. Při nákupu podezřele levné ojetiny auto očichejte a hledejte v záhybech bahno.

Zaplavená auta v Českém Krumlově (3. června 2013) | foto:  Michal Šula, MAFRA

Na trhu s ojetinami by se po povodních v Česku a Německu mohlo objevit kolem deseti tisíc zaplavených vozidel. Autobazary chystají přísnější kontroly při výkupu. Vyplývá to z informací společnosti Cebia a obchodníků s ojetinami.

"Jako po každých povodních, i tentokrát se určitě objeví zaplavené vozy na prodej. Jejich nákup může být spojen se značnými riziky," upozorňuje Zbyněk Veselý, předseda sdružení SOVA (Sdružení na ochranu vlastníků automobilů).

"Podle našich zkušeností hrozí největší riziko při nákupu vozu přes inzeráty. Při současných povodních se to bude s největší pravděpodobností týkat i dovozových ojetin. Nejpopulárnějším zdrojem dovážených ojetin je totiž Německo, které je letošními povodněmi postiženo ve velkém rozsahu," dodává Veselý.

Kdo se rozhodne prodat vůz, který utrpěl povodní, bude se snažit na nejnutnějších opravách ušetřit maximum a pak už budou s vozem jen problémy.

Na rovinu je třeba přiznat, že auto, které propláchla povodeň, už nikdy nebude takové jako dřív. Nejčistší cestou, jak se takového auta zbavit, je rozprodat ho na součástky. Asi nejrozumnější je ho "dojezdit" a pak vyhodit. Na pokusy zamaskovat stopy po vodě se většinou přijde, takže bazarista takové auto odmítne. Při individuálním prodeji je to zase cesta do problémů, když se začne auto novému majiteli kazit.

"Po dobu následujících měsíců se v rámci vstupní kontroly ještě více zaměříme na prověření vozidel z důvodu možnosti zatopení," zdůrazňuje Tomáš Svoboda z autobazaru Auto ESA ty, kteří by chtěli stopy po velké vodě zamaskovat a udat auto v bazaru.

Hledejte bahno

Sázkou na jistotu je hledat bahno. To se z různých skulin a záhybů opravdu špatně odstraňuje. Odborník z Auto ESA Tomáš Svoboda prozrazuje pár fíglů, kde ho hledat. "Hledejte drobné usazeniny například uvnitř dveří pod čalouněním, dále v různých částech elektrické kabeláže. Při rozpojení kontaktů jsou znatelné usazeniny v zásuvkách. Dalším příkladem může být pojistková skříň, ve které usazeniny zůstávají."

"Drtivá většina dnešních automobilů má mnoho elektroniky. Jakmile se ke konektorům, tištěným obvodům či řídicí jednotce dostane voda, stanou se nefunkčními ihned, nebo velmi brzy," vysvětluje Aleš Zich, odborník na ojetá auta z Auto AZ Consulting. "Pokud je zaplavený automobil novější konstrukce než Škoda 120 či Favorit, byla by jeho záchrana dražší než pořízení srovnatelného vozu nezaplaveného."

"U takového vozu je velmi pravděpodobná porucha na elektroinstalaci. To může v extrémním případě vést až k naprosté neovladatelnosti vozu," varuje Svoboda. "Může být ohrožena funkce například airbagů. Pokud najdete úplně nové svazky elektroinstalace, zbystřete."

Při nákupu také prohlédněte sedačky, strop a čalounění, zda na nich nejsou skvrny nebo mapy. Bazaristé mají zkušenost, že opravdu málo lidí je tak pečlivých, že dokážou odstranit i poslední stopy po naplaveném velmi jemném šedohnědém prášku. Dívejte se do záhybů v těsnění a plastových dílech, v různých rozích a skulinách, které jsou špatně dostupné. Různé vroubkované plasty na sobě i po omytí vodou na sobě mají našedlý povlak od bahna.

A ještě jeden osvědčený recept: určitě by vás měl varovat buď zápach, nebo naopak hodně výrazná vůně, která má něco přehlušit. Očichejte tedy díly, které jsou z nasákavých materiálů, zda neucítíte hnilobný zápach.

Pokud je vozidlo profesionálně připravené na prodej například včetně výměny sedaček, je obtížné zaplavení odhalit. Pokud si nejste jisti, že poznáte auto, kterým se prohnala voda, přizvěte k výběru a nákupu automechanika. To by ostatně mělo být pravidlem při každém nákupu ojetého vozu.

"Zájemci o koupi ojetiny by měli prověřit, zda bazar garantuje případné vrácení peněz, pokud by se ukázalo, že vůz byl skutečně zatopen," radí Zbyněk Veselý.





Nejčtenější

Cadillac Trump Golden Series Limousine
Trump miluje Cadillac. Sám jednoho vymyslel a vyrobili mu ho mafiáni

Nový americký prezident Donald Trump v minulosti proslul jako realitní magnát a hoteliér. Svoje jméno, které si sám cení na tři miliardy dolarů, ovšem nyní...  celý článek

Autobus sjel na Kolínsku do příkopu, hasiči evakuovali 28 osob (13.1.2017).
Silnice jsou úzké a auta široká. Ke sjetí na krajnici je čím dál blíže

Redakce iDNES.cz dlouhodobě sleduje frekventovanou silnici třetí třídy na východním okraji Prahy. Komunikace 0126a je velmi úzká, s okrajem vozovky začíná...  celý článek

Pavel Kadaš, předseda spolku, který muzeum provozuje, pózuje mezi vozy v...
V muzeu ve Velkých Hamrech odpočívají moskviče i prototypy škodovek

Běžné automobily, kterých byly za socialismu plné silnice, i vzácné prototypy, jež se dochovaly do dnešních dnů jen zázrakem. To vše je k vidění v Muzeu...  celý článek

Paolo Stanzani a Lamborghini Miura
Stvořitel automobilové sexbomby zemřel

Zemřel Paolo Stanzani, geniální inženýr, z jehož rýsovacího prkna pochází jedno z nejslavnějších aut všech dob, Lamborghini Miura. Bylo mu 81 let. Stál za...  celý článek

Audi ukázalo zmenšený model Q2, který se s využitím kamer a ultrazvukových...
Audi se jízdu bez řidiče musí naučit sama

Německá značka Audi pracuje na systému autonomního řízení, který se učí podle šoféra. Asistenční systémy s umělou inteligencí se dostanou již do příští A8.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.