Smart Crosstown

Smart Crosstown | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Jak prodělat? Kupte automobilku

  • 22
Přebývá vám pár milionků, případně miliard na kontě nebo ve slamníku a chcete je investovat? Kupte si automobilku; sice moc nevyděláte a je spíše pravděpodobné, že o peníze přijdete, jako skalního automobilového fanouška vás to ale zas tolik mrzet nebude. A vnoučatům pak můžete vyprávět, že jste "byli u toho".

Koupit jediné auto je příliš přízemní, kupte celou fabriku.

Vůdci světových automobilových mamutů jsou spíše než automobilovými nadšenci chladnokrevnými obchodníky, kteří automobilce vládnou razantně a bez emocí.

Své továrny řídí s kalkulačkou, výsledky auditu v ruce a smečkou všeracionalizujících manažerů v zádech.
 
Kde nakupovat?
...vlastně kdekoliv. Automobilku, která hledá, nebo bude hledat nového strategického partnera nebo přímo majitele, najdeme na každém kontinentu. A když už nebude k mání celá automobilka, je možné začít skupováním akcií.
 
Se zajímavou nabídkou přijel na autosalon do Ženevy Lotus. Modulární architektura VVA nabízí možnost postavit auto libovolného tvaru i rozměrů s minimálními náklady. Zájemce si může  koupit již hotový model bez značky na přídi, dát mu vlastní firemní identitu a vyrazit do autosalonů. Vyřešeno je vše včetně předhomologačních příprav, bezpečnosti a použité techniky. Stačí tedy jen koupit a začít v malých - maximálně padesátitisícových - sériích vyrábět. VÍCE...
 
Když prodělat kalhoty, tak s plnou parádou
Poslední, ovšem časově náročnou variantou je nákup značky zaniklé automobilky. Investice, kterou ocení - případně až budou živořit pod ochrannými křídly armády spásy proklejí - nejdříve vaše děti (počítejte ovšem až radši s vnoučaty), bude o hodně vyšší a vzhledem k tomu, že prozatím není moc jisté, co budeme za pár let lít do nádrží, ji spíše nelze nedoporučit.
 
Pokud máme vyřešen problém: Koupit zavedenou fabriku, nebo pouze slavné jméno? Je třeba se porozhlédnout - jaké automobilky jsou nyní k mání?
 
Lepší vrabec v hrsti, než...
Churavějící automobilový průmysl je plný značek, kterých by se majitelé rádi zbavili. Všichni sice unisono prohlašují, že ta a ta značka z výrobního portfolia patří do rodinného stříbra a tedy není na prodej, ovšem staré přísloví o ptactvu v hrsti a na střeše platí i ve světě aut.

Obr na součástky
Velkou melu na trhu s podíly ve značkách vyvolala v minulých týdnech největší automobilka světa. Na hliněných nohou se potácející obr GM nabírá astronomickou ztrátu a zbavuje se všeho, co přijde manažerům nedostatečně výdělečné. 
 
Velké výprodeje začaly loni, kdy koncern prodal svůj dvacetiprocentní podíl v automobilce Subaru. Začátkem letošního března se zbavil 17,4procentního podílu v Suzuki.

Šéf koncernu GM Rick Wagoneer před nedávnem opravil údaj o loňské ztrátě automobilky z původně ohlášených 8,6 na 10,6 miliardy dolarů.


Koncem března začalo GM jednat o prodeji podílu v japonském výrobci užitkových a nákladních automobilů Isuzu. Americký koncern v současnosti drží 7,9
procenta základního jmění podniku. Tržní cena tohoto podílu se pohybuje
kolem 7,7 miliardy Kč.
 
Jeden z plánů, jak dostat GM z červených čísel, také předpokládá prodej Saabu. "Švédská automobilka vykázala za loňský rok ztrátu 250 milionů euro," napsal magazín Quattroruote.
 
Italské krásky nejsou k mání
Staršího data je anabáze GM s italskými námluvami. Poté, co americký mamut upustil od myšlenky smlsnout si na automobilce Fiat, musel Italům vyplatit 1,55 miliardy dolarů. Stalo se tak těsně před loňským autosalonem v Ženevě ...VÍCE
 
Fiat se s novým puntem zdá se dostal z nejhoršího. Jeho odnož Lancia se ale stále tak trochu hledá. Fanoušci vzpomínají na deltu, chodí obhlížet - ale příliš nekupují – charismatický, krásný, luxusní, ale drahý thesis, a kroutí hlavou nad umíněnou snahou vůdců Fiatu zařadit Lancii mezi luxusní značky.

Velké problémy malé automobilky
S balíkem peněz můžete zaklepat také na dveře u Daimler-Chrysleru. Písnička o továrničce na výrobu miniaut Smart už je obehraná. Poslední informace říkají, že se výroba městských mrňousů odstěhuje do Číny nebo Indie ...ČTĚTE

Mezitím už stačil Smart prodat na podzim minulého roku ukončenou výrobu Smartů Roadster na Britské ostrovy. Konsorcium Project Kimber podepsalo 17. února předběžnou smlouvu, spekuluje se i o tom, že by roadstery mohly nést značku MG, kterou čínský koncern Nanjing nabídl k odprodeji.
 
Nejnovější zpráva malé automobilky ve velkých problémech se týká nejmladší modelové řady. Smart v polovině března oznámil, že brzy ukončí výrobu forfouru, představeného v roce 2003.
 
Slavně si nevede ani maybach. Američtí boháči na ně fronty před autosalony nestojí, meziroční pokles prodeje o 40 % znamenal v roce 2005 pouze 152 prodaných vozů. Na ženevském autosalonu se jediný stříbrný Maybach 57S krčil v koutku expozice Mercedesu a jeho okázalost z minulých ročníků byla tatam.

Šlechta chudne
Ani manažeři dalšího obra - Fordu, nemají nejklidnější spaní. Poslední půlrok se proslýchá, že se budou chtít zbavit britské klasiky jménem Jaguar. Jedním ze zájemců měl být údajně francouzský Renault. Automobilka anglických gentlemanů se před lety rozhodla jít vstříc i plebejštějšímu publiku, nabídla levnější modely, kombi, dokonce se dopustila svatokrádeže v podobě zástavby dieselového motoru pod kapotu velkého kocoura, a prodeje stále klesají.

Legendární značky osobních automobilů, které existují
už pouze v muzeích a vzpomínkách

Auburn, Auto-Union, Borgward, Bristol, Datsun, DeDion, DeLorean, DeSotto, DKW, FSO, FSM, Gnome-Rhone, Horch, IFA, Isotta-Fraschini, Marmon, Matra, Messerschmitt, Moskvič, NSU (Pozor! Revoluční NSU Ro80 s Wankelovým motorem je dokonce evropským autem roku 1968.), Oldsmobile, Oltcit, Packard, Panhard, Simca, Talbot, Triumph (Na jeho oživení si dělá zálusk BMW-Mini.), Volha, Wanderer...

České: Praga, Tatra, Wikow, Walter...

Máte tip i na další značky, případně automobilky, které by mohly být k mání?
Pište do diskuze pod článkem.


Zlé jazyky tvrdí, že kapitáni Fordu dali šéfům Jaguaru nůž na krk. V případě, že automobilku nevytáhnou z červených čísel, Jaguar poběží pryč. Za poslední rok napumpoval Ford do automobilky z Coventry 600 milionů eur. Začátkem roku ovšem americký obr oznámil, že do Jaguaru nalije dalších 1,8 miliardy euro.
 
Prozatím je možné začít alespoň nákupem původní továrny Jaguaru. Tradiční sídlo v Browns Lane v Coventry značka opustí v nejbližších měsících a přestěhuje se do nové základny automobilky ve Whithley, kde doposud sídlilo vývojové oddělení. Fabrika, kde se mimo jiné v 60. letech vyráběl legendární E-Type, přestala s výrobou jaguarů v roce 2004.
 
Čína se p(b)líží
Ještě nedávno byla za hubičku k mání zkrachovalá britská legenda MG Rover, automobilky se však v červenci loňského roku zmocnili Číňané z Nanjing Automobile. VÍCE...
 
Pokud je zrovna MG vaším koněm, co prozatím místo řízení automobilky zkusit vedení závodní stáje? Za dobré peníze je kompletní vybavení včetně aut k mání v aukci ...ZDE
 
Veselé vyhlídky do Ruska
Netrpíte-li iracionální averzí k velkému východnímu bratrovi, je nejvyšší čas vyrazit do Moskvy. Před nedávnem ukončily činnost fabriky na výrobu volh a moskvičů. Možná narazíte na stroje ještě zahřáté na provozní teplotu. Fortelná technika je prověřena desetiletími, pravda jejich modely neoplývají ekonomičností a ekologičností provozu, o komfortních vymoženostech se také příliš mluvit nedá, znalci ovšem vědí, že je Ruská ocel přežije.
 
Za zády budete mít tradici výrobce, který vyráběl SUVčka už v padesátých letech, pokukoval po závodech formule 1 a MPV vymýšlel již v době, kdy zbytek světa odmítal jezdit v čemkoliv jiném než v sedanech. ...ČTĚTE ZDE
 
Vyděláváme, ale...
Volkswagen sice za loňský rok vydělal nejvíc ze všech evropských automobilek, zároveň však oznámil plány na zeštíhlení, které budou znamenat pro dvacet tisíc dělníků hledání nové práce. V polovině února přišel německý Auto, Motor und Sport se zprávou, že vedení VW uvažuje o prodeji Lamborghini, německý koncern to však vehementně popřel. Je také nepravděpodobné, že by se koncern zbavoval značky, která má na roky dopředu vyprodáno.
 
Šanci na úspěch máte možná v kraji za Pyrenejemi. Seat přišel s velmi nekonvenční modelovou řadou, která sklízí jen střídavé úspěchy. O prodeji španělské automobilky se spekulovalo na přelomu roku, odcházející šéf koncernu to ovšem popřel.
 
Super auto, které je tím nej- ve všech ohledech: nejrychlejší, nejdražší, nejsilnější... Bugatti má sice vyprodáno a uvažuje o zvýšení roční produkce, vývoj stál ovšem tak nepředstavitelné peníze, že když prodá všech 300 veyronů, bude jeho výrobce "na nule".

,